Funderar på att byta ROM, men börjar tycka att det är jobbigt att komma ihåg vilka applikationer jag har installerat och använder. Finns det någon app som tar reda på vilka applikationer man har, lagrar listan centralt någonstans (t.ex hos google) och som sedan vid ett senare tillfälle kan ladda ned och installera alla programmen igen? Alternativt får jag börja att ladda ned alla programmen till sdkortet först och sedan alltid installera därifrån. Går det att på något enkelt sätt hämta hem en apk från market och lagra den på sd-kortet istället för installera?
Vad jag brukar göra är att ta en komplett apps backup via my backup pro, går säkerligen med astro med. packa upp zip filen den gör. ta alla appsen slänga in dom i romen i data/app_s signera om zip filen och sen flasha om som vanligt. så slipper jag krånglet med att ominstallera ett tjugotal apps
ASTRO fungerar bra för mig som inte installerar överdrivet många applikationer efter byte av ROM. Välj vilken/vilka applikationer du vill göra back-up av, dessa sparas direkt på ditt SD-kort. Den dagen du byter ROM så är det bara att ladda ned ASTRO från Market och därefter kan du installera dina "backade" program från SD-kortet hur enkelt som helst.
Du kan prova en nandroid backup med. Förutsättningen för att det skall gå så smidigt som möjligt är att du har den senaste versionen av återställningskonsolen installerad: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=530492
Jag tror att man kan välja vad man vill återställa i återställningskonsolen, har dock inte provat sedan man lade till alterantivet "restore nandroid backup". Boot.img - Verkar rätt oberoende av vilken ROM man kör, än så länge. System.img - Systeminställningar, APN etc. (Kan kanske ställa till det) Data.img - Apps, widgets, SMS, kontakter Recovery.img - Återställningskonsolen, denna vill man kanske inte återställa. Man kan genom sin PC göra det smidigt med följande program annars: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=512319
Nackdelen att installera från sd-kortet är väl att market-klienten inte söker efter uppdateringar till de programmen? Finns kanske något program som tar backup på My Downloads-listan också iofs.
Om du återställer från en nandroidbackup fungerar Market precis som tidigare, i varje fall för min del.
Hur funkar detta med köpta apps? Funderar på att byta ROM igen men vill inte gärna betala för CoPilot igen...
Jag använder AppManager för att kopiera programmen till minneskortet före ROM-byte och sedan tillbaks igen efteråt. Sedan använder jag aTrackDog för att kolla uppdateringar mot Market.