Byta Rom till min Hero

Discussion in 'Hero' started by johanrosvall, Sep 6, 2010.

1. johanrosvall

johanrosvall Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Jag har sökt både forum och internet efter hjälp men kan inte hitta en tillräckligt "noob"-ig guide för detta. o_O

Jag har idag rootat och lagt in VallianRom enligt Denna guide.

Jag önskar nu byta Rom. Då jag är väldigt novis (än så länge) frågar jag er på Swedroid, kan någon med kunskap knåpa ihop några sabba rader för mig? Alltså inte bara Whipe, flash osv.

Tack på förhand!

Mvh
    Johan

2. marmeladov

marmeladov Youth Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F5

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F5
    ROM:
    xiaomi.eu
    Last edited: Sep 6, 2010
  3. johanrosvall

MINA ENHETER

Hej, tack för svar!

Ursäkta min ovishet, men jag använde mig inte av denna guide när jag rootade då flashrec inte fungerade eftersom min redan var uppdaterat till 2.1.

Om jag t.ex. väljer FROYO_2.2_elelinux_v1.7.1, vilka filer behöver jag? Vilken kernel osv? Är allt sådant inkluderat?

Tack för att någon tar sig tid att svara på mina frågor! :)

EDIT

Kan jag ha t.ex. Flykernel, som jag hört gott om här på forumet, med Elelinuxs Rom? :)

Last edited: Sep 6, 2010
  4. brakim

brakim Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kernel är alltid inlagt i alla romer, ibland kan folk vilja installera en annan kernel för att få lägre/högre clockfrekvens på processor (cpu).

Att byta rom gör du genom att ladda hem en valfri rom t.ex. Elelinux 1.7.1 lägg sidan zip filen i root katalogen på ditt sdkort.

Sen startar du upp din telefon i revocerymode home+start.

Välj först wipe / factory reset sen väljer du Install from SD tror jag det står välj där din du vill installera, när den är klar med installationen reboota din telefonen från menyn.

Det tar oftast lite längre att starta telefonen när du har byt rom så startar den inte på 10 sekunder behöver du inte bara orolig.

Mycket svårare är det inte.

5. marmeladov

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F5

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F5
    ROM:
    xiaomi.eu
    Du har fått de flesta svaren av brakim redan ser jag, så jag kompletterar lite bara. Flykernel till Elelinux rom går utmärkt. Den flashar du bara in precis som vanligt. Jag tror att den som ligger i per automatik är FlyKernel-10a, men som sagt..vill man ha FlyKernel-10a-BFS så är det bara att flasha.

I övrigt så finns precis allt du behöver till själva flashningen på https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=16471 efter att du väl lagt in Flashrec och Amon RA Recovery Image. Det ska inte vara några större problem om du bara följer guiden jag postade en bit upp.

Gillar du inte den, så finns det andra ypperliga guider :)

6. johanrosvall

MINA ENHETER

Tack så mycket för svaren! Nu har även en nybörjare lyckats smälla in nytt Rom.

Passar på att ställa en annan fråga, vad tycker ni jag borde ställa in klockfrekvensen på? Snabbhet är viktigare än batteritid.

Mvh

7. marmeladov

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F5

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F5
    ROM:
    xiaomi.eu
    Det är väl ofta beroende på vad varje individuell telefon klarar av. Jag kör personligen på 710 som max och 245 som min. Tycker det ger bra batteritid och telefonen går i 710 då det behövs. Snabbhet och batteritid i ett :)

8. Lucke

Lucke Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är som han säger, det är fullt beroende av vad just din telefon klarar av men det kommer du märka, jag kör min i 729 / 352, av det får jag en batteritid på ca 2 dagar om jag har 3G och WiFi avstängt. Om jag låter bli att leka med den kan jag få ytterligare en dag.

Det går att sätta upp den i 748 MHz men den hastigheten och ovanför är det ytterst få som får sin mobil stadig på, min fryser sig 1 gång var 10 minut och kan få nån random reboot ibland med de hastigheterna.