Byta sd-kortet till ett större när man kör med a2ds+

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Wolfy, 23 dec 2011.

1. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Köpt ett 32gb sdkort (class 10) på webbhallen för 349kr (grymt billigt)
    och tänkte byta det som sitter i min Desire nu.

Men jag har ju rootat och kör med a2sd+, hur gör man då enklast
    flytten? Är det bara att köra säkerhetsbackup genom clockwork
    och sätta i det nya kortet och återställa?
    Eller måste man göra något annat?

Eller hur går man till väga?

2. Denko

Denko Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Först och främst mounta sd kortet till datorn och kopiera allt som finns där och spara det på datorn.
    Sen tar du och byter till det nya sd kortet.
    Här beror det på hur du vill göra, vissa rommar vill ha upp till 1 gig ext3/4 partitoner medans vissa inte behöver något alls.
    Så vill du bara ha en partition upp till 512 mb kan du göra med appen Rom manager.
    Men vill du göra en större partition så måste du köra med Gparted. Där krävs det lite mera jobb, det finns massor utav guider för hur man göra.

Alla fall när du valt nått utav valen så har du nu 1 st 512 alt 1 gig eller mer ext3/4 part som rommen sen kommer att använda sig av för att installera appar. Den kommer inte synas i windows då det är ett filformatet ext är för linux. Dock kommer resterande av minneskortet synas i windows. Du behöver då bara kopiera tillbaka det du sparade på datorn till sd kortet.

3. Wolfy

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Okej - jag höll på mycket med allt det här första året av mobilen, men har lagt av mig
    lite. :) Men jag hör vad du säger.
    Jag kör ju fortfarande 2.2 och kommer köra kvar på det tills jag byter mobil i mars-april.
    så det blir att skapa om min 512mb partition.
    Men det är alltså ren ominstallation som gäller och installation av alla appar igen.
    Det finns inga genvägar? T.ex. säkerhetskopian som clockwork gör?
    T.ex. att skapa 512 mb partition igen och sedan bara återläsa säkerhetskopian?
    Jag vill ju helst göra så lite arbete som möjligt (typisk svensk arbetare! :) )

Ett alternativ annars är kanske Titanium backup? Backup på alla appar (sparas ju på
    sd-kortet). Kopiera all data på kortet till datorn och sedan efter jag skapat 512mb
    partition på det nya kortet, lägga in all data igen och återställa apparna med titanium
    backup.
    Det kanske är det enda rätta?

Var är Kallt_Kaffe och Darky när man behöver dem! :)

4. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    När jag bytte minneskort så gjorde jag en nandroid backup (cwm backup alltså) och en Titanium backup för att vara på den säkra sidan. Gjorde även en sms Backup. Sen kopiera jag allt från det gamla minneskort till datorn, formaterade mitt nya i gparted så det blev 1gb ext 4 bakom fat32 partitionen. Men det verkar som du kan göra det i Rom manager så.

Sen kopiera jag över allt innehåll från mitt gamla till det nya minneskort (inkl alla backuper såklart). Gick in i recovery och gjorde wipe på allt och sen en full restore. När den bootat upp så kollade jag Titanium om någon app saknades och så att ext partitionen användes. Till sist återställde jag sms backupen. :-)

Sent from my HTC Desire

5. Wolfy

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Var typ så jag tänkte ja, vi testar det.
    Kör med samma 512 ext3 som jag gjort innan så borde det fungera.
    Bra program för smsbackup?

Annars får det bli detta. Jag antar att du inte saknade någon app heller så
    titaniumbackup var "onödig".

6. Wolfy

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Humm, gjorde en test men fick problem.
    Får väl försöka igen, försökte hitta vart man partionerar i clockwork, men
    hittar det inte, men telefonen vill inte boota med det nya kortet i(eller utan)
    så det får bli Gpartdet i så fall. Eller så lägger jag projketet på is till nästa mobil
    i mars eller så och kör då. Min gamla desire kanske inte pallar med class 10 kort :)

Rätt skumt med, fick massa fel när jag skulle kopiera gamla sd-kortet till datorn,
    var precis om kortet slutade fungera...fick över det viktigaste iallafall om kortet
    skulle krascha :)