Halloj, väntar spänt på min Magic som är på ingång ifrån Telenor. Har sedan jag beställt den försökt läsa så mkt jag bara kan om hurvida man skall gå tillväga för att få in olika roms osv. Som jag förstått det är det relativt säkert att flasha en magic så länge man inte byter ut SPL (som jag läste mig till var någon form av bootmanager ala GRUB). Idag har jag tittat på xda forumet efter lite intressanta roms osv och hittar detta i en tråd: "First you will most likely need to flash your spl to this which you might already have done if you flashed your recovery." (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=538588) Är det verkligen nödvändigt? Som jag läst det är den enda fördelen med en ny SPL att man inte behöver koppla telefonen till datorn varje gång man skall trycka in en ny rom utan kan görat iaf... Snälla hjälp mig reda ut detta
Det är inte nödvändigt att byta SPL såvida du inte vill göra saker som att pusha in en modifierad recovery.img (återställningskonsolen) eller byta bootskärm eller dylikt.
Om man har kvar recovery.img så återställer man alltså till den romen man fick med telefonen antar jag? Det vill man ju ha ju känns det som...
Som nybliven androidägare själv så kan jag varmt rekommendera att du tar en titt på Nandroid, denna finner du bland annat på Amon_RA:s Recovery rom. Man kan använda den utan att göra permanenta ändringar på telefonen (något du vill undvika innan du tagit din första backup). Nandroid gör perfekta backuper på allt på din telefon förutom SPL (och sdkortet). Backuperna hamnar på ditt sdkort. Med nandroid kan du enkelt ta backup innan du exempelvis testar en ny ROM, så du kan återgå till din gamla ROM om du ångrar dig. Förutom backup av telefonens original-ROM så har jag tagit nandroid backuper från alla ROM jag testat så jag enkelt kan växla mellan dom ifall jag skulle vilja prova dem igen. Dock så återställs ju telefonen exakt som den var vid tidpunkten för backupen, så för sms, samtalshistorik, bokmärken etc så behövs en annan typ av backup om du vill behålla dom mellan återställningar. Amon_RA:s rom finner du här: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=4029315&postcount=1 Värt att upprepa:
Vill man inte ha kvar original recoveryn då utifall att man skulle behöva lämna in telefonen i ett garantiärende tex?
Det behöver nog inte vara nödvändigt att byta SPL för att kunna flasha in en ny recovery.img heller för den delen. Jag har åtminstone lyckats lägga in nya recovery-romen med nandroid backup/restore permanent på min Magic utan att ha rört SPL.
Då gäller det ju dock förstås att inte flasha in nya recoveryn permanent innan man tar nandroidbackupen.