Byta Sprucken display på Samsung

Diskussion i 'Allmänt' startad av hawk49, 15 februari 2014.

1. hawk49

hawk49 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej
    Har lyckats tappa min Samsung s III så att frontglaset sprack i nederkant.

Skall man lämna in telefonen här i Sverige så kostar det 1300 spänn plus frakter.

Så man vill ju gärna försöka byta glaset själv, eller om någon kan göra det billigare

Finns det någon duktig glasbytare här på forumet

Nu har jag kollat lite på YouTube om detta.

Det finns tydligen två olika sätt man kan göra detta på.

Det enklaste är att värma och ta bort det trasiga glaset, göra rent från lim på LCD och sedan klistra smala dubbelhäftande tejpremsor runt hela telefonen och bara trycka dit ett nytt glas.

Detta verkar ju inte så svårt, även om det kan vara tidskrävande.

Sedan finns det en annan metod, där man limmar fast det nya glaset med lim som härdar av UV-ljus.
    Detta är betydligt mer pilligt och risken är att man misslyckas.

Min fråga.
    Är det någon som har erfarenhet av dessa två metoder?

Jag har förstått att telefonen fungerar med båda metoderna.

Den utan lim går lätt sönder igen om man tappar mobilen, en del har fått byta flera gånger.

Metoden med lim (3ML LOCA GLUE ), blir mer som det är som original från fabrik och är mycket starkare.

Frågan är om man får en sämre känsla när man tar på displayen med eller utan lim.
    Det finns massor av guider på YouTube

En del tar ut moderkort mm och andra bara sliter bort glaset med en platt kniv och värmepistol

o_O

Last edited: 15 februari 2014
  2. Finskpinne

Finskpinne Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Jag kan säga bara att om du ger dig på o byta glaset själv utan att byta displayen oxå så va sjuuuuukt jäääääävla försiktig för det är äckligt jävla lätt o paja displayen när du håller på o ta av glaset

3. hawk49

hawk49 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Läste detta på YouTube

citat

"I'm a cellphone repair tech and I can tell you that after replacing just the glass that your s3,
    Simply attach with tape around the phone, will NOT work properly. ie, freezing up, non responsive touch this is the cheapest repair you can do and its not the right way to do it. If you replace just the glass you need to remove the lcd screen as well and bond the glass back onto the lcd using a UV curing clear adhesive.
    I agree with my collegue. The only way to them right is using uv glue, other wise is half ass job. Good luck."

Så det verkar som att man BÖR ha lim mellan LCD och glas.

Givetvis så får man vara otroligt försiktig när man tar loss det trasiga glaset

Jag tror däremot inte att man MÅSTE ta loss LCD-displayen, utan det kan räcka med att ta ur moderkortet och kameran.

Sedan klistrar man dubbla lager med 2 mm tejp runt hela LCD.
    3 ml lim räcker, sedan så pressar man ut det så det blir jämt och utan bubblor.
    Fick ett tips att använda dammsugaren för att dra ut eventuella bubblor.
    Sedan är det bara att baka i UV-ljus i typ 5 min

Om det skiter sig, så får man väl pynta för en ny komplett front för en tusenlapp