Det är en hel massa att tänka på här om man ska uppfylla alla krav på elsäkerhet.
Den äldre kontakten sitter antagligen på en äldre lampa som inte är dubbelisolerad. Egentligen får man då inte ansluta den till ett jordat eluttag. Enligt reglerna får man varken sätta på en jordad stickpropp eller ansluta via en euro-plugg som TS har tänkt.
Man har väl egentligen
tre alternativ som är godkända.
1. Fortsätta att använda lampan i s.k. "isolerade rum" alltså rum (i framför allt äldre bostäder) som saknar jordade eluttag och andra jordade föremål.
2. Låta en elsakkunnig person kontrollera om lampan är dubbelisolerad eller kan byggas om till att bli dubbelisolerad. Om den är eller blir dubbelisolerad är det OK att sätta en euro-plugg på den.
3. Låta en elsakkunnig person bygga om lampan så att den blir jordad. Om den blir jordad är det OK att sedan sätta en jordad stickpropp på den.
Att tänka på är att en lampa som byggts om enligt alt. 2 eller 3 får inte sedan säljas vidare. Det är inte tillåtet att sälja vidare elutrustning som inte är CE-märkt.
När jag nu nämnt hur reglerna är så kan jag väl också säga att hade lampan varit min så hade jag satt på en jordad stickpropp eller en euro-plugg för att kunna använda den i en modern bostad. MEN det bör då ske efter en kontroll av att elsäkerheten i lampan verkar OK för övrigt OCH man skall vara medveten om att man bryter mot reglerna och att lampan inte får säljas vidare i det skicket.
Click to expand...