Byta telefon Desire -> Galaxy S II, få med sig appar, inställningar och sparade spel?

Diskussion i 'Allmänt' startad av aMpari, 8 jun 2011.

1. aMpari

aMpari Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB
    Telefon 2:
    Samsung S7 Edge Dual-sim
    Hej, jag ska nog i dagarna köpa mig en Galaxy S II då den verkar vara det bästa alternativet just nu om man ska ha en bra presterande mobil som är smidig, har bra med funktioner osv. Den huvudsakliga anledningen till bytet är att Desire har så lite minne, så jag får sitta och avinstallera appar hela tiden osv, samt det skulle vara trevligt med en lite bättre skärm i solljus.

Men nu är frågan: hur för jag över alla appar, inställningar och sparad data i spel som iMobsters? Jag har appbrain installerat, vilket jag antar tar hand om apparna, men sparad data för olika appar tror jag inte följer med, och vissa saker har man ju suttit i nästan 1 timme med för att få rätt inställningar.

Och hur är det med spel som tex iMobsters, hur för jag över mitt spel som jag lirat på i över 1 år och nått level 200? Riktigt surt att köra om det från start när man har så bra stats.

Så ja, hur gör ni när ni byte Android-telefon för att få med er appar, inställningar, spel och sparad data?

Mvh
    aMpari

2. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Om du har möjlighet att roota telefonen så rekomenderar jag titanium backup för att backa upp alla dina appar och deras sparade data

3. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Mycket följer med automatiskt på SD-kortet, dvs du kan backa upp din data genom att ansluta USB-lagring, kopiera över allt och sen lägga tillbaka det på din SGSII:as lagring. Skulle tro att t.ex. iMobsters sparar sina data på SD-kortet.

Lättaste sättet är som sagt med Titanium Backup, men det kräver root.

Om man rootar och lägger in en 2.3 rom sparas även många av de appar du använder genom ditt google-konto, och återinstallerar sig själva automatiskt, dock utan sina inställningar.

4. aMpari

aMpari Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB
    Telefon 2:
    Samsung S7 Edge Dual-sim
    Jag vill inte roota då jag ska sälja min Desire, och om man rootar försvinner väl garantin som det är cirka 1 år kvar på? Eller är det säkert att roota så jag kan göra så där? Men då måste jag rota Galaxy II också, är det lätt?

Jag har aldrig varit intresserad av att roota förut då jag bara är en vanlig användare ;)

5. kent_

kent_ Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

gör såhär. roota din desire. installera titanium backup och gör en backup på alla appar. unroota din desire. ta minneskortet från din desire till din galasy s2. roota din galaxy och installera titanium backup. återställ alla appar. unroota den om du vill. så skulle jag gjort:)

aMpari gillar detta.
  6. Nattmacka

Nattmacka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Sen en så självklar sak som att spara sina kontakter som "Google-kontakter" så kommer du automatiskt få ner dina kontakter när du ansluter ditt google-konto på nya telefonen.

Cloud computing ftw ;)

7. aMpari

aMpari Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB
    Telefon 2:
    Samsung S7 Edge Dual-sim
    Jo, kontakterna är ju inga problem iom google-kontot och det är ju dunder! Men hur rootar man en Desire då och hur rootar man en SGS II? Jag är helt ny på det området, åker nog och köper SGS II imorgon så får sätta igång då att göra allt sådant så man kan köra titanium backup.

Men nu såg jag precis att en del verkar ha problem med att samtal kopplas ner och att SGS II är buggig, är det fel telefon att köpa? Vilka andra alternativ har jag för runt 5000 kronor och som är riktigt bra telefoner? Men alla recensioner pekar ju mot SGS II iaf så det måste väl vara den som gäller just nu?

8. Nattmacka

Nattmacka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag har gått från Desire till SGSII (Desiren var stulen, men ändå) och jag kan säga att jag är nöjd i alla fall. Har rootat den och är nöjd som fan ;), har inte upplevt några av problemen du nämner.

Det är väl ganska solklart att det är SGSII eller Sensation som gäller just nu vad gäller high-end-telefoner (om skärmstorleken inte är något problem dvs.)

Roota Desire och SGSII är väldigt enkelt, jag skulle föreslå att du går in på respektive forum och följer guiderna där!

aMpari gillar detta.
  9. aMpari

aMpari Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB
    Telefon 2:
    Samsung S7 Edge Dual-sim
    Okey, perfekt med en fd. Desire-ägare som kan uttala sig om just detta byte!

Hur tycker du att det nya user interfacet är på Samsungen mot HTC Sens? Jag är väldigt nöjd med Sens och har testat en kompis Galaxy variant 1 och tycker inte om det så mycket... Men det kanske mer är en vanesak? Om du var i min situation (och inte hade en stulen Desire), men ville uppgradera dig till något bättre, modernare och snabbare för att du måste, är det SGS II du skulle valt nu i efterhand, eller skulle du överväga Sensation ändå om man är van och gillar HTC Sens?

Och slutligen: har du upplevt den som buggig som vissa talar om (omdömen på prisjakt) som att den kopplar ner samtal, den startas om 2-3 gånger/dag osv eller är det "skit bakom spakarna" eller kanske måndags exemplar? Hört att man ska köra en factory reset när man får den för att undvika vissa problem, men vet inte hur mycket det eventuellt hjälper? Jag är sugen på att gå och köpa den imorgon, så snabbt svar skulle vara trevligt :)

Mvh

EDIT: 15/6-11 23:39

Så, nu är den köpt iaf, prutade ner den till 5000 kronor exakt på ThePhoneHouse (ordinarie pris butik 5499 och på internet 5199) så är rätt nöjd med det köpet iaf hehe.

Påbörjat ska roota min Desire imorgon om jag får tid, bara testat GS II med ett kontantkort nu utan att kunna ladda ner någon trafik osv. Tror jag blir väldigt nöjd, det är verkligen en robust mobil och kameran överraskade stort, trodde inte att det utvecklats så mycket sedan Desire kom. Det är ju inte megapixlarna som gör skillnad utan den hanterar skärpa, färger och framför allt mörker mycket bättre. Känns som att nu har man en leksak för sommarens alla äventyr!

--------------------------------------------------------------------------------------​
    ---------------------

Hjälp, det fungerar inte att roota!?
    Det är denna guide jag följer: http://dreamhawk.se/android/desire/#

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dfa7284aaaa1_root_fail_wtf.png

Läst på och det kan ha med att göra att jag har alla senaste uppdateringar av systemprogramvaran, den senaste ska tydligen sätta en del käppar i hjulet för det? Finns det något sätt att gå runt? Jag måste bara roota min HTC Desire så jag kan köra titanium backup, men har googlat, läst prövat osv nu i minst 4-5 timmar utan framgång :/

Snälla hjälp om ni kan då jag vill flytta över alla appar och inställningar till min nya SGS II, hade nästan gått snabbare att göra det manuellt med hjälp av appbrain vid det här läget :/ Snälla, någon hjälp en helt oinsatt, aldrig känt behovet av root och byta ROM då jag varit så nöjd, men nu måste jag verkligen. Ska återställas till fabriksinställningar sedan igen och säljas, men av det jag fattat kan man via HW boot (vol ner + startknappen) kunna välja att den ska köra den vanliga unrootade versionen som jag hade innan?

Mvh
    Tommy

Last edited: 17 jun 2011