Fråga: Byta telefon, kopiera över

Diskussion i 'Allmänt' startad av Clintann, 9 nov 2021.

1. Clintann

Clintann Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Hej

Har precis köpt en Pixel 6, äger idag en P30 pro.
    Tänkte kopiera över all information över till pixel 6 från P30, bilder appar osv , frågan är hur man gör detta på bästa sätt?

Även fundering på hur man bästa sparar plats på mobilen, har ju insett att man har alldeles för mycket gammalt skit som bara finns. Finns det något enkelt sätt att sortera ut och ladda upp saker på ens drive eller "molnet?"

Är ganska novis inom området kopiera / använda molnet då jag aldrig riktigt brytt mig, men tänker det är kanske dax att automatiskt kopiera bilder / filmer? Spara utrymme på mobilen?

3 frågor blev det.

Alla tips är välkomna, tack på förhand.

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

När jag bytte till Pixel 5 så fick jag en fråga vid första starten om att kopiera data från gammal telefon. Så det var i princip bara att klicka ja och sedan koppla in en kabel mellan telefonerna.

Clintann gillar detta.
  3. GmbH

GmbH Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 019
    Telefon:
    Oneplus 11

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 11
    använd phoneclone(huaweis egen)

Clintann gillar detta.
  4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Fast, ett tips kan vara ett se till att ha koll på lösenord innan. Något eller några kommer förmodligen behövas under kopieringen och något kanske inte kommer med alls. Bankid kommer inte med som exempel.

Clintann gillar detta.
  5. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Om du i dagsläget inte har någon säkerhetskopiering till molnet tycker jag det är väldigt viktigt att du börjar med det snarast. Speciellt när det gäller foton är det ovärderligt eftersom telefoner går sönder, tappas och stjäls hela tiden så det är verkligen ingen lämplig lagringsplats för sådant som inte kan ersättas. Ladda ned Google Foto om den inte redan finns, logga in och gå in i inställningar och ställ in på uppladdning i originalkvalitet så sköter det sig självt sedan och du har dina foton i säkert förvar. :) Du behöver sedan inte föra över dem till din nya telefon utan de finns i molnet och du kan titta på dem från vilken enhet som helst där du är inloggad på ditt googlekonto. När du fyllt ditt fria utrymme på 15 GB kommer det att kosta några tior i månaden, men det tycker jag det är väl värt!
    Det man är rädd om bör man dock spara på mer än ett ställe, så ha även en kopia på dator, extern hårddisk eller NAS.
    Även kontakter och kalender förvaras lämpligen på ditt googlekonto så finns det tillgängligt så snart du loggar in.

Jag brukar faktiskt aldrig föra över någonting när jag köper ny telefon just därför att man samlar på sig en massa man inte behöver, och då är telefonbytet ett perfekt tillfälle att städa upp. Foton, kontakter och kalender har man som sagt lämpligen i molnet, och apparna laddar jag ned på nytt genom att gå in i Goggle Play -> Logon uppe i högra hörnet -> Hantera appar och enheter -> Hantera -> Inte installerade -> välj de du vill ha och installera. Jag lovar att du blir av med åtskilligt gammalt skräp som du inte använder då! :)

Inställningarna är väl det som är lite jobb med att gå igenom manuellt, men det går i regel inte att föra över från en telefon till en annan ändå eftersom det skiljer sig mellan olika modeller. Androids kopiering är dessutom ganska dålig när det gäller inställningar, så allt kommer inte med utan man måste gå igenom det i vilket fall. Jag har en "checklist" som jag betar av, så går det snabbare och man riskerar inte att glömma något viktigt.

För den som byter telefon flera gånger om året kan det såklart vara smidigt att bara föra över, men byter man inte så ofta tycker jag det är bättre att ta tillfället i akt att städa. :)

iterva, Buzz, Clintann och 1 annan gillar detta.
  6. Clintann

Clintann Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Måste bara säga, Google löste allt.

Kopierade över med kabel till kabel, fick även se vilka mappar man ville säkerhets kopiera gällande foton, så får välja rätt mappar. Dock har jag massor av mappar att sortera. Får nog koppla upp telefonen till datorn och sortera ut mapparna

Buzz gillar detta.