Byta till Apple

Diskussion i 'Allmänt' startad av sunkhead, 10 jan 2013.

1. sunkhead

sunkhead Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har två Androidplattor och en mobil.Börjar bli mer och mer irriterad på Android.
    Jämförde med en iPad och iPhone i går och skillnaden är ju enorm.Appel OS
    upplever jag som snabbare,stabilare,mer användarvänligt och snyggare än Android.För att inte tala om appar Appels funkar bättre, mindre "skräpappar" och
    man slipper att hela tiden kontrollera innan köp om en app passar särmen på en platta och
    inte bara är anpassad till mobiltelefon.
    Skulle vilja ha lite argument för att hålla kvar vid Android (annars får jag byta till iPad och iPhone),
    och min ekonomi är väl inte den bästa.
    Tacksam för alla svar.

2. Kirk242

Kirk242 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

troll?

3. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Trodde de hette Apple? :P

Iallafall, snyggare? Mja vetifan. Tycker ICS/JB är snyggare än iOS, men det är smaksak skulle jag säga.

Jag har precis själv köpt en iPad och flytet överlag så känns den skönare. Men tycker ändå att de flesta appar startar snabbare på min N7a. Surfning så ligger iPad långt före i mina ögon. Jag har prövat både Chrome, Dolphin, standardbrowsern och ett flertal andra men inget har slått Safari ännu.

En sak som android är bättre på vad gäller appar är skalningen av dem. Mobilversionerna ser riktigt bra ut på android plattor jämfört med iPad. Drog hem Google maps som bara är anpassad för iPhone och den såg ut som skräp. Det blir typ som en emulering av iPhone appen i iPaden, såg verkligen hemskt ut. Man kunde förstora den men då såg den riktigt låg upplöst ut, suddig dvs.

För tillfället tycker jag iPaden ligger före min N7a överlag när det gäller användarkänsla. Men android kommer snabbt ikapp måste jag säga. Så om din ekonomi är lite tight så håll kvar med android plattorna.

4. sunkhead

sunkhead Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varför skulle jag vara ett troll?. För att jag upplever Apple bättre?
    Allt är inte vara OK med Android,som verkar vara väldigt "hemmasnickrat"
    jämnfört med Apple OS.

5. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 009

MINA ENHETER

Då är det väl bara att byta då om du inte är nöjd.

6. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Ugh, har du dyslexi eller nåt? Du har glömt mellanslag efter punkt och kommatecken!

Go for it! Android passar inte alla och det låter som om du uppskattar IOS. Om du mot förmodan inte skulle gilla det så är andrahandsvärdet på Apple-produkter väldigt bra så det är bara att sälja sen och köpa android (eller Windows?) igen

7. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Vad är Appel och "appel os" du snackar om?

Nej men seriöst, ser ingen som helst anledning att försöka övertyga dig att stanna här när du själv verkar vara ganska så övertygad om att i-enheter passar dig bättre.

8. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Kanske skulle underlätta om du skriver vad du har för hårdvara idag!

Antar att du inte köpt en android för 6000kr om du upplever det som segt.
    6000kr är vad en iPhone 5 kostar idag.
    Senaste iPad kostar väl runt 5000kr och antar även där att du knappast betalade så mkt för din platta.
    Har själv en Note II (5000kr) och surfplattan Note 10.1 (drygt 4000kr) och upplever inga problem alls.

Min man har en 4S och den är inte laggfri och är mkt slöare än min Note II.

Gavin_Gadget gillar detta.
  9. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Finns ingen anledning att övertyga dig då du redan verkar ha bestämt dig.
    Bara ett tips. Finns inget som heter varken appel eller appel os. Det stavas Apple och deras os heter iOS.

Good luck and have fun :)

10. BiTTeR

BiTTeR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Trådskaparen har ju rätt. Android känns konstant ofärdigt och 90% av apparna skulle kunna skrotas direkt. Det har ju tillomed börjat bli svårt att söka efter apparna pga allt skräp. Däremot kommer jag trots detta aldrig skaffa något från apple.

Last edited: 10 jan 2013
  11. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Vad gäller snabbhet och flyt i gränssnittet så upplever jag det som ganska jämlikt. Utan att ha gjort några tester sida vid sida...

Men för mig ligger det fina med android i att jag kan customisera och styra allt som jag vill. Det finns enkla genvägar för wifi, bt m.m. och jag behöver aldrig mer tänka på att ställa telefonen på ljudlöst förmodligen ligger eventet i kalendern och då stänger tasker av ljudet eller sätter telefonen på vibrera beroende på eventets karaktär.

Jag behöver inte gå in i någon app och klicka mig fram för att få reda på om lönen kommit eller inte utan jag kan se mitt kontosaldo på hemskärmen. Jag går aldrig in i någon telefonbok och letar för att ringa min sambo utan sveper uppåt på telefonikonen så ringer den upp. Det är smidigt och det gör enligt mig Android till ett överlägset OS.

Vill man utnyttja detta kräver det dock lite mer av telefonen och därför bör man inte välja en low-end-telefon bara för att det finns billiga androidtelefoner och tro att man får samma sak...

12. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vad är det som känns ofärdigt?
    Android har en annan modell när det gäller appar än iOS. För Android så ligger mycket mer ansvar på utvecklarna. Det ger väldigt stor frihet, men kan ge ett lite virrigt intryck när en del appar inte följer guidelines alls.
    Apple har istället mer kontroll över hur appar ska se ut vilket gör att många har samma utseende och upplevelse. Att iOS känns mer färdigt är väl för att det slutades utvecklas efter första releasen och nu läggs några enstaka funktioner till då och då, men inga större förändringar görs ;)

Sedan 4.0 så tycker jag att Android har blivit riktigt snyggt och trevligt att jobba med. Med en bra hårdvara, t.ex. Nexus 4, så flyter allt riktigt riktigt bra.

13. BiTTeR

BiTTeR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Bara för att klarlägga så har ja kört Android sen start typ och kommer fortsätta med det. Vad jag menar med ofärdigt är att till skillnad från iphone och ios så görs och optimeras inte Android till en specifik telefon med en specifik hårdvara utan vi får samma problem som t.ex datoranvändare får där en programvara ska funka på alla datorer och detta medför att man i många fall inte riktigt vet vad man får när de kommer till prestanda och funktionalitet. Många uppdateringar ställer till mer bekymmer än det gör nytta. Min sambo har i alla år kört iphone och det känns som att det på deras forum mest diskuteras hur saker och ting fungerar medan det på androidforumen diskuteras varför något kraschar, varför något suger ur batteriet, varför telefonen bootar om osv. Jag tycker själv om ett öppet operativ då det ger utvecklare utanför operativföretagets dörrar möjligheten att förbättra men samtidigt ska man ju inte blunda för att det också medför problem. Uppdateringshysterin till JB är ju ett exempel där folk grinar över att det inte kommit till just deras modell och jag tror inte att företagen håller inne på det för att jävlas utan de har säkert bara inte fått det att funka klockrent överallt än och för att slippa gnäll efter att det verkligen släpps så jobbar de in i det sista för att kunna släppa en så bra version som möjligt. Att få ett operativ att funka till så många olika hårdvarukonfigurationer är säkert skitsvårt och tar säkerligen dyrbar tid som kunde gått till annan utveckling och problemlösning.
    Detta är enbart mina egna personliga åsikter och är inget jag påstår är någon fakta, bara mina tankar i ämnet.
    Jag.som teknikintresserad och gitarrintresserad hade gärna sett lite mer eftermarknadsprylar anpassade till androidlurar likt allt som finns till Apple. De har ju exempelvis ett gäng produkter som gör telefonen till en förstärkarsimulator så du kan lira med gitarren rätt i telefonen, något jag gärna hade haft möjligheten att göra.
    Tänkte gjort ett försök med nexus pga updateringarna men så valde de ju som bekant att göra den i glas....

14. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Android passar inte alla och man behöver inte låsa sig till en plattform. Eftersom du har flera Android enheter så känner du nog till Androids för och nackdelar, inga ord kommer att ändra på din upplevelse med Android. Gräset är alltid grönare på andra sidan staketet.

@thorstenn
    Onödigt att klandra på någon om stavning, kanske du tycker att man borde skriva att man har dyslexi i topicen så att du slipper läsa det? Sen att du själv skriver fel är ju bara löjligt.

15. LennartL

LennartL Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

tyckte nog likadant som dig förut. Men de kommer mer o mer appar nu som förr bara fanns till iphone. visst iphone är snygg ja men liten skärm o batteritiden är inte nåt att jubbla över heller om du jämför med vissa android modeller.

16. polonius

polonius Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Tänkte bara kasta in min 5-öring i debatten. I vårt hushåll så kör min fru iProdukter (MB Pro, iMac, iPhone och iPad), själv kör jag i Windows/Android miljö. Så här har det varit i 4-5 år och jag har haft möjlighet att jobba med Mac rätt så länge. Användarmässigt ser jag inga fördelar med att försöka puscha för någon av plattformarna, utan det känns mer som att man använder det man gillar.

Samtliga system kraschar och jobbar sig, tyvärr. Visst, Android leder kanske den ligan. Det som förvånar mig mest är hur Mac användare är så negativt inställda till andra plattformar, inkl. min fru. Själv så har jag inget emot Mac'en, det kan vara lite skönt, kul och intressant att jobba i en annan miljö då och då. Jag ser heller inget fel i att du hoppar på Mac ett par år om du känner att det finns fler appar i Mac'en som passar dig och att den är stabilare. Du kanske återkommer till Android när den har "vuxit till sig".

Det jag skulle vilja bespara dig i besvikelse är att även iProdukterna har sina svaga sidor. Jag vet inte hur många vänner som har trasiga iPhone-skärmar och beklagar sig över det, eller att det inte går att flytta filer direkt från datorn, eller t.o.m att batteriet laddar ut så snabbt. Så tänk på att gräset inte är så mycket grönare på andra sidan muren.

Om du vill stanna kvar i Android världen så rekommenderar jag att du jämför Android produkter i liknande prisklass som en iPhone och en iPad, precis som dweebling skrev tidigare. Då spelar du i en annan liga plötsligt och får schysst mycket mera för pengarna plus möjlighet att customisera hur du vill. Det som är skadligt i dessa diskussioner när man snackar om man skall byta från en plattform till en annan, i det här fallet från Android till iOS, är att folk med 1000-kronors Android prylar jämför dem med Apple prylar som kostar 5000 kronor och uppåt, och då blir det inte jämförbart längre.

Kame_boy och Ascii gillar detta.
  17. HenrikLundqvist

HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Det är exakt det som känns märkligt med TS argument. Det låter som att han jämför en low/mid-end Android mot en iPhone (high-end). Men säger sig ha dålig ekonomi så han ej kan ta en high-end Android. Samtidigt som han tydligen har råd att byta till en iPhone som är ännu dyrare..

Får det inte att gå ihop alls. Köp en S3/N4 eller liknande och jämför. Jag har samma flyt och stabilitet som min frus iPhone. Det enda jag håller med om är att Appstore har överlägset bättre utbud (av spel) och betydligt mkt mindre skräp-appar som ser ut som att vara designade i paint.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

18. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Lönlöst att diskutera. Om TS behöver argument för att stanna så har han redan bestämt sig.

Sen slår jag vad om att han har typ en Samsung Gio/Xperia U.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

19. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Det är väl klart att Android optimeras för specifik telefonmodell?
    Vad är det annars var och en av tillverkarna sitter och gör?
    Har du ens provat en ooptimerad Android och sett hur den lirar?
    På min dator går det långsammare än på telefonen och min dator
    är nog en smula snabbare än luren ;)

Det är -inte- Android som är ooptimerat för telefonen utan Android i sig
    som behöver putsas till.

Koden som körs i IOS är inte specifikt hårdvaruskriven då det inte är så
    programmering fungerar såvida det inte handlar om just hårdvara.
    Hårdvarudelarna i kernel som går i bägge operativen skrives om och
    optimeras för specifik hårdvara och troligtvis är dessa i mångt och mycket
    precis lika mycket optimerade, oavsett iOS och Android.
    Att skriva all kod direkt för hårdvara låter väldigt dumt. Om Android skulle
    tillåta detta skulle ju alla API:er vara överflödiga och telefonen skulle få
    leva sitt egna liv och programmerarna kan göra precis vad de vill mot luren.
    Att vissa program osv bara behöver designas för ett fåtal upplösningar
    ligger snarare i skalningen av applikationen.

Apple kan dock rensa bort överflödig kod i delar av OS:et då det inte behövs
    stöd för en generisk plattform - något som kanske Android behöver ha då
    mjukvaran ska kunna rulla på flera plattformar. Det betyder samtidigt
    inte att delarna som Android behöver för generiska funktioner, per automatik, är dåligt skrivna.

Det finns mycket ofärdigt i iOS. Maps är ett bra exempel. iClouds var inte
    friskt i början. MMS osv. Det är inte en klanderfri historia.
    Wifibuggar hit och dit, andra problem etc.
    Vi har mycket iOS och Android på jobbet och problem med dem bägge är
    i mångt och mycket precis lika mycket / stort.

Sen när du säger att tillverkarna inte släpper en androidversion till en lur
    beror på att de inte får ordning på det är -helt- fel.
    Det beror snarare på att det kostar MASSOR att certifiera mjukvara till
    enheter som pratar trådlöst och framförallt har strålning.
    Det är massor av certifieringar och godkännanden som måste göras.
    De som godkänner jobbar inte gratis direkt.

Det tillverkarna gör är att de anpassar många versioner till specifika telefoner,
    de vet vad det ska kosta att certifiera och gör värderingen hurvida
    användarupplevelsen kommer öka och om det är värt pengarna.

Du kan få JB på en Xperia x10 men det kommer garanterat generera mer
    gnäll över en dålig upplevelse pga för tunga features för en trött lur än
    gnället att det står 2.3.3 istället för 4.1.

Mvh
    Anders

20. CongoMama

CongoMama Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Låter bra! Det räcker med att se trådens rubrik så förstår man att Apple passar bättre för dig.