Byta till nexus 5 från iphone 5s

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Mint, 19 apr 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Mint

Mint Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Funderar på att byta från min iphone 5s till en nexus 5!

Någon som gjort det?

Är mest sugen på den större skärmen!

Men hur är det med kamera, batteri, ljud snabbhet också vidare?

Är ju väldigt nöjd med min iphone då den alltid är snabb och aldrig laggar men skärm storleken lockar!

2. RuffyMan

RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Tycker du ska vänta till iPhone 6 istället ifall du redan är nöjd med din 5s :)

3. 10cent

10cent Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    322
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6
    Jag har båda i min ägo för tillfället :).
    Så här upplever jag iPhone 5s/Nexus5.

iPhone 5s:
    Snygg design
    ios 7 är välpolerat. Har varit en del buggar men tycker att 7.1 flyter på fantastiskt. Svepningarna i systemet samt på safari är underbart och känns konstigt när det inte finns i någon annan lur.
    Hårdvarumässigt så känns iPhonen ett steg högre än Nexus 5. Gäller mer eller mindre allt, högtalare, samtalsjud, material, kamera o.s.v.

Nexus 5:
    Nypriset är helt och hållet oslagbart.
    Skön matt design (svarta modellen)
    Android flyter på fantastiskt bra på denna lur.
    Root gör hela luren enligt mig. Går att tweaka allt inom denna lur, man blir helt enkelt aldrig uttråkad.
    Displayen är fin och storleken på luren är enligt mig inom smärtgränsen. Tycker dock att iPhonen är något för liten samt Nexusen något för stor så något mitt i mellan skulle vara bäst för mig.

När det gäller batteri så tycker jag det är jämt upp.

För mig så är iPhone 5s en fantastisk mobil dock så är Nexus 5 också fantastisk :).
    Men om du är jäkligt sugen på att testa en Nexus 5 så föreslår jag att du säljer iPhonen som har ett jäkligt bra andrahandsvärde och köp en begagnad eller ny Nexus 5. Ifall du köper en begagnad Nexus 5 så får du säkert loss den för 2000 kr samt så kan du säkert sälja din iPhone för 4000 kr. Där tjänar du in 2000 kr som du kan använda som delsumma till kommande iPhone 6 ifall du skulle bli missnöjd med Nexusen.

Annars håller jag med "RuffyM" inlägg ovan, om du är nöjd med din iPhone 5s så vänta istället och köp nya iPhone 6 som förmodligen kommer ha en större display.

Last edited: 19 apr 2014
    Mint gillar detta.
  4. Mint

Mint Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Tack för jämförelsen! En grej som är viktig för mig är webbläsaren, att den är snabb och inte laggar! Hur står sig nexusen mot iphonen där?

5. 10cent

10cent Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    322
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6

Det är just i detta område som jag tycker att både iPhone 5 och nu 5s glänser. Tycker att safari flyter på extremt bra samt så är touchen väldigt följsam. Ingen som helst fördröjning när man drar fingret på skärmen.
    Har gått in på detta angående touchinput speciellt i Safari på en annan tråd här i swedroid och det är svårt att förklara utan att man har testat en 5s vs android lur, i detta fall en Nexus 5. Tror nog att du kommer förstå vad jag menar om du testar en Nexus 5.
    Om jag gör en jämförelse med en Nexus 5 så flyter båda lurarna på bra när man surfar. Självklart är det ju skönare och surfa med en större display så där får Nexusen plus poäng. Annars tycker jag Safari är bättre överlag och har ett något skönare flyt och sen älskar jag svepningarna som man gör för att gå bakåt/framåt.

Allt är ju en smaksak och andra kan tycka tvärtom så mitt råd är att du testar Nexusen och bildar dig en egen uppfattning!

Last edited: 20 apr 2014
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.