Byta ut iPhonen?!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av vRichard, 9 september 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. vRichard

vRichard Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej sitter med en gammal iPhone som sjunger på sista versen rejält behöver nått nytt nu, är sugen på att prova android efter några år med IOS. Skulle vilja ha tips på mobiler som klarar eller appar som klarar mina krav.

Vill ha en mobil med:
    Rejäl byggkvalitet
    Bra Kamera
    Bra batteritid
    Spelar m4b samt AAC DRM ett stort plus om den samtidigt lägger musik, podcast och ljudböcker i olika kataloger direkt ala iPhone.
    Möjlighet att under dom närmsta åren hela tiden kunna uppdatera till senaste Android.

Vad ska jag köpa?

Tack på förhand

2. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Inom snar framtid lär det ramla in lite fler telefoner, jag skulle avvakta någon månad till.

3. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Samsung Galaxy S2 är förmodligen det bästa alternativet, om du kan tänka dig att kompromissa lite med byggkvalitet. Den är gjord i plast, men personligen tycker jag inte det stör alls. Jag vet dock inte hur den gör med olika kataloger, men är ganska säker på att det går att fixa med appar som Winamp eller Doubletwist. (Någon annan får gärna bekräfta detta. Är inte hundra på det.)

Helt säkert är att den kommer stödja uppdateringar under lång tid framöver. Hårdvaran är bäst just nu och Samsung är så illa tvungna att uppdatera den nu när den sålt så mycket.

Last edited: 9 september 2011
    vRichard gillar detta.
  4. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Och även fast samsung skulle sluta uppdatera den så skulle det förmodligen komma upp ganska mycket uppdateringar då communityn är stor för sgs2

5. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Nexus Prime kanske kan vara något? Inte släppt än men ligger nog inte alltför långt fram i tiden. Den kommer ju vara en av dom första telefonerna med senaste mjukvaran tillsammans med Nexus one och S

6. vRichard

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för era svar! Kunde inte hålla mig blev en Sensation idag. mest för att den kändes mest gedigen. Ska kolla på mediespelarna ni tipsade om. Hade jag väntat hade det blitt en iPhone igen tror jag lika bra att slå till direkt! Det blir nog bra bara man börjar förstå Android lite bättre rätt förvirrande så här i början.

Hur syncar man musik bilder etc smidigast med en mac?

Last edited: 10 september 2011
  7. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Prova HTC sync, inte hundra på om det fungerar med Mac. Vet hur du känner :-P har en ifån som "nödtelefon" och fattar typ nada xD

Sent from my SK17i using Tapatalk

8. Gus

Gus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Anslut bara telefonen genom datorn som det vore ett usb minne och lägg in det du vill ha på telefonen.

Jag hade problem med en fil som var m4b nyligen fick det att funka i mort player efter att jag döpte om den till m4a. Verkar som m4b är ett iphone/itunes format.

Lycka till med din sensation!

vRichard gillar detta.
  9. vRichard

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Verkar inte bättre provat lägga in "själv" som du beskriver samt använda double twist funkar ibland med m4b sen rätt var det var försvann den. ska prova att döpa om dom till m4a tack för tipset.

10. Sneaky

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Salling media sync, har du testat det? Vill minnas att det är bra.

Annars finns även isyncr som kan vara värt att testa.

Berätta gärna lite om hur det gått, vad som går att synka och vad som inte funkar.

11. vRichard

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej har faktiskt bara provat double twist hittills, så länge det inte är m4b så funkar det kallas har iofs inte provat AAC DRM det får bli dagens övningar.
    Känns som att allt går att synca sen ska man bara få alla program att hitta det man lagt in med det verkar svårare. Installerade Audiobook Player då jag läst mycket gott om den, spelaren i sig verkar grym men rätt var det är hittar den inte böckerna jag lagt in.

Men ska kolla upp dessa två med valfrihet är bra men det kräver lite mer tid av en vilket det inte alltid finns så gott om:P

12. Sneaky

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Finns även en itunes-synkfunktion i Spotify. Kanske kan vara något att testa det också?

vRichard gillar detta.
  13. vRichard

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har det gått några månader och jag har iaf lärt mig hur luren funkar. Jag gillar min telefon som fan om allt kunde funka vill säga, det finns 3 appar som jag använde frekvent på iphonen och har fortsätt använda ungefär lika mycket på min HTC, Blocket, Hemnet och facebook.
    Här kommer det dåliga:
    Blocket, du kan inte söka i hela sverige rätt var det är får du bara upp första sidan med träffar sen kommer du inte vidare i sökningen. överlag är appen segare och funkar sämre än motsvarande till iOS.
    Hemnet, funkar bra förutom när du tar upp träffar som karta det är skitsvårt att lyckas få fram annonsen du trycker och trycker till slut med lite tur så.
    Facebook, är bara seg och konstig aviseringarna om nya händelser lever sitt eget liv du trycker ihjäl dig innan du hamnar där du vill.

När du sedan avslutar vissa av dina appar så hänger sig Sense skärmen blir vit och du får upp HTC logo sen tänker den lite sen får du upp startskärmen. Håller du sedan telefonen i nederdelen när du pratar bryts antagligen samtalet då täckningen försvinner.

Men som sagt jag gillar i grund och botten min telefon men den som säger att android är lika "färdigt" som ios den håller sig inte helt till sanningen det buggar en hel del och funkar inte jämt helt enkelt!

14. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

När det gäller Blocket så kan du ju testa att köra in en app som heter Blockdroid. Tredjepartsprogram som jag tycker funkar bättre än blockets egen.

Angående Hemnet så har jag inga tips eftersom jag aldrig tesat det.

När det gäller FB för Android så vet jag inte riktigt vad du menar med trycka ihjäl dej? Har iofs inte kört appen på en iPhone men har inga problem med min.

Att luren startar om i tid och otid låter ju därmot lite oroväckande. Har du uppdaterat til senaste versionen av Android/Sense? Ett mindre trevligt alternativ är att testa en fabriksåtertällning.

Det som händer när du tappar täckning är förmodligen det s.k. "dödsgreppet". En del tester har visat att Sensation kan ha problem med det. I praktiken innebär det att om man håller luren på ett visst sätt så orkar inte signalen fram till antennen och förbindelsen kan brytas. Finns lite info här.

vRichard gillar detta.
  15. vRichard

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset det ska jag prova, just nu använder jag webläsaren och använder blocket.se när jag behöver söka över hela landet. Tycker det är både konstigt och dåligt av blocket att inte ha samma funktion för både Android och ios.
    Problemet är att jag har svårt att få appen att svara när jag navigerar, har någon kommenterat något och jag trycker för att se vad blir händelsen bara markerad och inget mer händer. Då får man trycka å trycka så brukar polleten trilla ner tillslut. Störande!
    Det är nog inte luren utan sense som startar om har läst i forumet att fler har samma problem hoppas HTC fixar det snabbt. Har dom senaste uppdateringarna.
    Har förstått och läst om problemet trist men svårare att fixa känns de som!:)

16. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Har samma problem, men som tur är är det väl varken sensations, HTCs eller androids fel!

17. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Ok. Ibland så lever apparna sitt eget liv. Vissa gånger kan det hjälpa att gå in och rensa data i programhanteraren. Har själv gjort det på en del appar som strulat och ibland funkar det och ibland inte. Vissa gånger har jag helt enkelt avinstallerat och sedan lagt in igen och hjälper det inte då så vete sjutton ;)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.