Jag passar på att svara på root-frågan. Kör du fastboot oem unlock bör troligen all data och alla appar på /data försvinna. Om du istället använder en exploit i stil med GingerBreak för att roota kan du komma runt det för att ta en backup. När du gjort det är det enklare att låsa upp den officiella metoden dock eftersom du då alltid kan få root direkt när en ny version kommer, istället för att vänta på att någon hittar en ny exploit.
När Google släpper en ny version av Android kommer du behöva gå tillbaka till stock-rom för att kunna få den OTA. Att du låst upp den påverkar dock egentligen inte officiella uppdateringar alls. Är bara om du förändrar själva innehåller i den officiella ROMen som uppdateringsprocessen kommer misslyckas av naturliga själ. Däremot kan du backuppa dina appar och data med Titanium Backup innan du gör detta. Om Google släpper sourcen till ICS snabbt dock kanske det är bäst att köra en AOSP-baserad version av ICS. Jag kan tänka mig att det tar någon månad minst innan Nexus S får uppdateringen officiellt.
Last edited: Aug 15, 2011