Byte av låsskärm + allmänna frågor om root

Discussion in 'Allmänt' started by Mikey, Aug 15, 2011.

1. Mikey

Mikey Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tja!
    Skulle vilja få in en annan låsskärm på min Nexus S, har provat olika appar för detta men de är ju rätt värdelösa. Kan man helt byta ut låsskärmen genom att enbart roota telefonen eller måste man lägga in någon custom rom också?

Sen eftersom jag har rätt dålig koll på det här med rootning tänkte jag passa på att fråga lite (har letat runt men inte lyckats hitta svar på några specifika frågor)
    Försvinner något (inställningar, installerade appar, saker man har på SD-kortet etc) när man låser upp bootloadern eller rootar? Går det att göra backup på sånt isf så man slipper göra om allt?
    Hur fungerar det när google släpper en ny version av android när man har rootat? (När ICS kommer tex)

2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag passar på att svara på root-frågan. Kör du fastboot oem unlock bör troligen all data och alla appar på /data försvinna. Om du istället använder en exploit i stil med GingerBreak för att roota kan du komma runt det för att ta en backup. När du gjort det är det enklare att låsa upp den officiella metoden dock eftersom du då alltid kan få root direkt när en ny version kommer, istället för att vänta på att någon hittar en ny exploit.

När Google släpper en ny version av Android kommer du behöva gå tillbaka till stock-rom för att kunna få den OTA. Att du låst upp den påverkar dock egentligen inte officiella uppdateringar alls. Är bara om du förändrar själva innehåller i den officiella ROMen som uppdateringsprocessen kommer misslyckas av naturliga själ. Däremot kan du backuppa dina appar och data med Titanium Backup innan du gör detta. Om Google släpper sourcen till ICS snabbt dock kanske det är bäst att köra en AOSP-baserad version av ICS. Jag kan tänka mig att det tar någon månad minst innan Nexus S får uppdateringen officiellt.

Last edited: Aug 15, 2011
  3. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Jag kör med widgetlockers låsskärm,fungerar riktigt bra på min Desire S som är orootad. Laggar ingenting,drar inget extra av batteriet (vad jag kunnat märka allafall)

Ang rootningen lämnar jag det till dom som kan ;)

4. Mikey

Mikey Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Spanade lite på Titanium Backup. Om jag förstår saken rätt så kräver det root? Blir ju lite svårt att göra en backup innan rootningen då :)

@Fredriks Testade Widgetlocker, tyckte att den kunde sega lite ibland. Dessutom fanns det tillfällen då den inte triggades direkt (nån viss kombination av knapptryckningar)

EDIT: Testade att ladda ner Titanium Backup och det fungerade inte. Finns det något alternativt program för att göra en backup på alla apps/inställningar etc innan root?

Last edited: Aug 15, 2011
  5. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Har inte reagerat på något sånt i min ännu och jag är suuuuperkänslig mot sånt ;). Kanske berodde det på någon inställning eller att du har en tung bakgrund aktiverad.

Jag kör med WL och missedit,en bra kombination,(tyvärr läste jag nu varför jag inte ser mailen från Moxier mail i missedit,den stödjer bara gmail verkar det som)

6. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Grejen med att backup-apps kräver root är för att en app bara får läsa sin egen data-katalog. Den kan därmed inte kopiera en annan apps data utan att utnyttja root-användaren för att gå runt denna begränsning. Det var därför jag skrev att du kunde roota med en exploit-baserad metod först för att därefter göra en backup på din data.

Google har ju annars ett API för att backuppa datan till deras servrar men många appar använder tyvärr inte detta än.

7. Mikey

Mikey Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Aah, du menade så :)
    Smart tänkt, blir nog till att göra det när jag kommer hem från jobbet!

8. Mikey

Mikey Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har petat runt lite i det här med Gingerbreak och tydligen fungerar det inte längre i 2.3.4. Kan det finnas något annat sätt att få root utan att låsa upp bootloadern?