Då jag under dagen har haft mer eller mindre problem när jag skulle byta minneskort på min rootade Desire (LeeDroid 2.3d A2SD+) så tänkte jag att jag kan skriva en liten snabb guide hur jag gjorde.
Konfig:
HTC Desire (LeeDroid 2.3d)
Samsung 4gb Class 2
Sandisk 16gb Class 4
Krav:
MicroSD minnesläsare
Gparted Live CD (
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php)
USB kabel
1. Gjorde en full backup med hjälp av Nandroid.
2. Kopierade över allt jag hade på orginal minneskortets Fat32 partition till datorn.
3.1. Startade datorn med Gparted Live CD
3.2. Skapade på minneskortet en partition som var 1024 Mb mindre än den totala minnesmängden på det nya kortet med filformatet Fat32.
3.3. Skapade på minneskortet en Ext3 partition på 1024 Mb (vilket bör vara det som återstår).
4. Bytte minneskort i telefonen
5. Kopplade in telefonen till datorn med USB-kabeln.
6.1. Startade Clockworkmod Recovery genom att hålla ner volym - och startknappen sedan välja recovery.
6.2. Gick in under menyn Storage (tror den heter så) och monterade minneskortet så jag kunde komma åt det från datorn.
6.3. Kopierade över all information som jag tidigare sparade undan.
7. Gjorde en recovery med hjälp av Nandroid och efter omstart fungerade allt för mig utan problem.
Kan meddela att jag kom fram till denna metoden efter en stunds googlande samt efter att jag insåg att den guiden som fanns på LeeDroids wiki inte fungerade för mig då "Market" låg på det "gamla" minneskortet, vilket medförde att jag inte kunde installera "Rom Manager" för att partionera upp det nya minneskortet på ett enkelt vis.
Detta är kanske inte den smidigaste eller bästa lösningen men den fungerade för mig. Hoppas att någon annan där ute får hjälp av detta.
Edit: Reserverar mig för stavfel
Click to expand...