Byter nu ut min Bada telefon mot en Android, men vilken?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Snowman, 13 jul 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Snowman

Snowman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej!

Jag tar tyvärr dum nog att köpa Samsungs Wave med Bada innan jag visste hur mycket Samsung skulle satsa på sitt OS.

Med den support Samsung har uppvisat så kommer jag aldrig köpa någon Samsung produkt igen. Nu vet jag att Samsung Galaxy 2 har fått väldigt bra kritik och visst känns den lite intressant men jag vill verkligen inte ha med Samsung att göra.

Nu söker jag helt enkelt råd på vad jag bör köpa.

Självklart har jag titta på valmöjligheterna och såhär ser det ut :

SonyEricsson Arc - Verkar vara en fin telefon som man kan få för ca 4000 kr med lite tur men jag undrar om inte den är för stor, den är ju ganska mycket större en Samsung Wave som förövrigt känns bra. Dessutom är jag inte så väldigt mycket för Sonys blåa team som man tydligen inte ska kunna byta ut? Trotts detta kan jag tänka mig köpa en Arc efter som den är så pass tunn.

SonyEricsson Neo -
    Kändes som en självklart telefon, särskilt med tanke på priset. Men när man läser att bakstycket repas väldigt lätt och att man fortfarande är låst till SonyEricssons tema så känns det inte helt självklart dessutom känns telefonen på gränsen till för tjock.

HTC - HTC har en rad telefoner och tittar man igenom recensioner på prisjakt så kan man se att det är extremt få som sätter låga betyg på dessa telefoner jämfört med andra ( ex SonyEricsson arc/neo). Det finns Desire S, Increadable S m.fl men vilken är mest prisvärd?

Google Nexus s - Denna kan man få för 3000 kr och det känns som ett relativt säkert kort då Google själva är inblandade. Sen vet jag att Samsung står för hårdvaran men jag hoppas att det är Google man kontaktar vid fel? En fördel här om jag förstår det rätt är att man kan köra senaste Android utan att behöva vänta på att tillverkaren ska uppdatera(om de ens gör det). Frågan är väll bara hur denna lever upp mot konkurrenterna?

Priset jag hade tänkt lägga är runt 3000-4000 kr.

Saker som jag värderar högt är :

1. Batteritid
    2. Sanbb och bugfri mjukvara
    3. Kvalitéts känsla
    4. Formfaktor (tunn och fick vänlig)
    5. Flexibel mjukvara
    6. God response
    7. Gott om plats för apps, har en ZTE platta är det krävdes en hel del för att få den till att lägga ALLT på externa minnet, sånt jobb slipper jag gärna. Jag vet att många apps kan flyttas men långt ifrån alla och då bör det finnas plats.

Jag är tacksamma för alla råd men försök att ha perspektiv och tippsa mig inte om en telefon bara för att du själv har den utan för att du verkligen tror/vet att det är ett bra val idag.

MVH

Last edited: 13 jul 2011
  2. Kristofer

Kristofer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är ju bra telefoner du pratar om där allihop. Det som avgör blir väl främst hur mycket pengar du vill lägga ut. Har du känt på en Neo själv? Jag klämde på en idag och tyckte inte alls att den var så tjock som den ser ut att vara på bilderna. Plastig och halvdan är den ju så klart, men i valet mellan den och en Arc tycker jag ändå att pengarna avgör.

Ett annat alternativ i ungefär samma prisklass är ju annars LG O2X. Lite av ett risktagande som det verkar, men det är ju bättre hårdvara i den om man bara får ett ex som funkar.

3. Stiffe

Stiffe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z Fold 4
    Telefon 2:
    S20 FE
    Själv har jag en HTC DHD som jag är sjukt nöjd med, antar att en sån är för stor för din smak, men en kollega till mig skaffade igår en Motorola Defy och den tyckte jag var riktigt nice, liten, lätt och ändå fin kvalitetskänsla. Ett plus är att den är vattentät mm :-)
    Bara ett tips alltså, Motorola har alltid gjort materiellt högkvalitativa produkter.
    Sneglar själv på en Motorola Atrix, men avvaktar efterträdaren till den...

4. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

android

tack för svaren! men vad säger ni om nexus one? stämmer det att man alltid kan köra nyaste android? och hur står sig denna mot se nero?

5. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Man kör bara senaste android om hårdvaran tillåter det. Jag skulle därför inte satsa på Nexus One då den redan är gammal.

6. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Aha, ja jag har känt på båda Neo och Arc och egentligen har jag varit emot större telefon men jag inser nu också att det blir lättare att navigera på en större telefon. Det Jag gillar med Arc är att den är relativt lätt och tunn. Neo är tjockare men jag håller med om att den ser tjockare ut än vad den tjänst/är.

Vad jag förstår så har Neo och Arc lika mycket internminne vilket tydligen ger väldigt lite utrymme för apps enligt NEO recensionen här på Swedroid?

LG känns som ett risktagande som du säger och det orkar jag inte med, en hel del verkar uppleva låsningar och annat på telefonen ju. Jag har fått nog av problem med felsatsning Samsung Wave så denna gången vill jag att det blir rätt.

Onoff har ju 30% på sina butiker nu så jag har varit i en hel hög men de intressanta telefonerna är redan sålda(såklart). Så de blir till att beställa på nätet troligen.

7. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

HTC DHD såg först intressant ut men batteriet skvallrar för att en laddning håller relativt dåligt och det kan man även läsa sig till i kommentarerna på prisjakt. Motorola Defy funderade jag på ett tag sen på men hårdvaran är för dålig, jag har inget emot att betala en 1000 lapp till och få mellanklass hårdvara.

8. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Aha då förstår, tur att man inte köpte den på OnOff där de hade 1 kvar.

9. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tittade på HTC Decire S och på papper ser den ju bättre ut än Arc och Neo? Är inte Decire S äldre? Det jag främst tänker på att batteritid och ramminnet, mycket av det andra verkar vara lika?

10. Kristofer

Kristofer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vet faktiskt inte hur snabbt man ska döma ut defy:n. Visst - den är inte så snabb, men enligt vad jag förstått funkar den utmärkt att roota och överklocka. Om man då hittar den till ett rimligt pris begagnat - vilket inte alls är omöjligt idag - får man en helt ok telefon till ett lågt pris som dessutom tål mer än de flesta andra telefonerna du köper. Dessutom presterar den helt ok då. Funderar själv lite svagt på att köpa en sådan i väntan på att man ser vartåt marknaden går.

11. erlend

erlend Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

både HTC incredible s och desire s är jättebra telefoner. Tycker mest om desire s P.g.A dess kvalitetskänsla. Den är även rapp och fin men den har då mycket sämre kamera än SE o samsung.

Du får inte så mycket kraft för pengarna men den har klart tillräcligt

12. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag fick ju för mig att Increadible har ganska mycket sämmre standby tid än desire S? Jag har även tittat på HTC Sensation men då beg i nyskick, där verkar det som att man kan få ganska mycket telefon för pengarna?

Visst Neo och Arc är intressant särskilt med tanke på att de ska ha god batteri tid, vad jag förstår så är hårdvaran också något bättre än ex HTC Desire S och Increadible? Men det känns ändå som att HTC ger lite mer kvalitéts känsla

Just nu står det nog mellan Desire S eller Sensation.

13. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

SE kommer släppa en update där det går att byta ut det blåa temat om du stör dig på det. Minimodellerna som släpps snart kommer med detta och det är väl bara en tidsfråga innan resten också får det

14. erlend

erlend Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

tycker du borde välja Desire s P.G.A dess överlägsna kvalitet och smidighet. Den har även en riktigt bra skärm och bra batteritid. Sensation har dock mycket mer kraft och en större skärm vilket är ultimat för spel och film. Så du får helt enkelt prioritera vad du helst vill ha.

Kan också nämnas att Desire s är nästan buggfri.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.