CAT S50 "somnar" och stänger av ljudet efter ca 2 minuter :-(

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av TomasLi, 19 jul 2015.

1. TomasLi

TomasLi Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Har en CAT S50 jag köpte ny för ett halvår sedan.

Jag har precis installerat SR-appen (Sveriges Radio) så jag kan ladda hem radioprogram som ljudfiler och lyssna genom appen, fungerar sjukt smidigt och snabbt. Problemet är att ca 2 minuter efter att telefonen stängt av skärmen för att spara ström så blir ljudet helt tyst och jag måste väcka telefonen för att5 få tillbaka ljudet. Irriterande om man tex. lyssnar på en dokumentär som är 40 minuter lång :-( Nått sorts strömsparläge för CPU osv verkar det som.....

Jag använder enbart telefonens högtalare och inte några hörlurar.

Jag undrar om problemet är specifikt för CAT S50, för alla androidenheter eller om det är SR-appen som är buggig ?
    Jag vet att SR-appen för iphone inte har detta problem, men av politiska skäl har jag ingen lust att skaffa en iphone så det är inget alternativ.

SR-appen ligger högst upp i PLAY om man söker på "SR" , om nån annan vill testa en annars sjukt snabb och smidig app., finns mycket bra dokumentärer att tanka hem.

2. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Hej och välkommen till Swedroid forum!

Jag har testat detta på min enhet med Android 5.1 och måste tyvärr rapportera att ljudet fortsätter även fast skärmen stängs av. Vilken Androidversion är det på din CAT? Blir det likadant om du spelar musik genom den inbyggda musikspelaren? Finns det några energisparinställningar som kan ställa till det?

mvh

3. devylia

devylia Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Telia

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Har också testat med andriod 5.0 och fungerar felfritt här. Låter som ettenergisparläge som stänger ned appar som körs i bakgrunden.

Har du någon app som ska förlänga din batteritid installerad?

Hittar ingen information om att detta är ett problem på den här modellen nät jag googlade lite snabbt

4. TomasLi

Mottagna gillanden:
    0
    Hej och tack för hjälpen !

Android version : 4.4.2
    kernel version 3.4.0-ge072e48-dirty

Jag har letat överallt och de enda energisparinställningarna som finns är de för skärmens nersläckningstid, det är satt till 30 sekunder och ca 2 minuter efter att skärmen släckts ner så stannar ljudet.

Testade att spela en vanlig .MP3:a med "Play Music" som medföljde telefonen, då fortsätter den spela i minst 20 minuter efter att skärmen slocknat.

Jag har inga appar som gör något med batteritiden eller systemet, SR-appen, SVT-play och en SMS-app som heter Textra är de enda appar jag har.

Men en kernel version som heter "dirty" känns lite beta :-)

verkar vara någon inkommpatiblitet med SR-appen, jag kanske kan uppdatera´till nyare android ?

"About Phone" --> "System updates" säger "No updates available" :-(

5. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ja kerneln kan vara boven. Fick du några väl när du installerade den? Annars vet jag att det finns program på market som kan tweka kernels om kerneln i fråga har stöd för det.

6. devylia

devylia Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Telia

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Det finns ju alternativa appar till SR, kanske värt att testa på?

7. TomasLi

Mottagna gillanden:
    0
    Vad jag minns har jag aldrig fått välja något om telefonen nån gång uppdaterat kärnan.
    Det borde jag kommit i håg.

Kanske är appen som är lite konstig.

8. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Nuförtiden finns det en installer som många packar ned romfiler i. Den körs då man installerar filer från recovery. Ibland får man välja hur man vill att hårdvaran skall bete sig, så jag tänkte om du hade klickat i något där för att spara ström eller liknande. Annars kan du testa något kerneltweak från butiken och se om kerneln är kompatibel. Annars kanske du får nöja dig med ovanstående och byta app :(