Chrome - hur tänker Google?

Diskussion i 'Applikationer' startad av wmb, 4 okt 2013.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 559
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jag har nu haft flera mobiler där Chrome skickas med, och förväntas vara mitt val av webbläsare.

Men det går ju inte. Chrome är trögt, laggigt, svårare att komma åt bokmärken (väldigt viktigt för just mig)

Jämförde nyss ungefär tio hemsidor på LG G2 i Chrome och den andra medföljande. Chrome vinner inte på en enda punkt för mig

Ska Google lösa detta eller tror dom att alla älskar Chrome? Vad är grejen?
    Detta går hand i hand med begreppet "Android är så svårt". JAG, jag förstår faktiskt en användare sedan fyra år av iPhone i den aspekten.

Hur ser ni på saken?

LG G2

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Använd den inbyggda skicka feedback funktionen och klaga eller använd en annan browser. :) Är väl bara Nexus 4/7 som bara har Chrome inbyggd? Flyter på riktigt bra på min frus Nexus 4 vad jag sett.

Själv använder jag Chrome trots att den använder för mycket RAM för att min stackars Galaxy Nexus ska orka med helt och hållet, speciellt efter ett par veckor då minnesläckor i systemet börjar ge uppenbara prestandaproblem. Tycker den ändå är smidigare än alternativen.

3. wmb

Mottagna gillanden:
    2 559
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Nämen, har jag tänkt fel här? Kan nog vara så

Jag har levt i tron att Chrome följer mig som ett spöke i alla telefoner.
    Antagligen, börjar jag inse nu, så installlerar Play-butiken Chrome i syfte att återställa mina appar

Mitt syfte med tråden var bara att illustrera hur rörigt det kan kännas med Android om man t.ex behöver dubbla webbläsare. Det syftet brann nog lite inne nu va?

Vem är man om man inte kan bjuda lite på sig själv! Varsågoda!!!

4. wmb

Mottagna gillanden:
    2 559
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Nä, jag tänkte väl att jag inte var så vimsig.

Jag har fått Chrome med i min G2, dvs dubbla webbläsare. Till vilken nytta?

LG G2

5. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    346

MINA ENHETER

Jag är med dig, TS. Chrome för Android kan vara den sämsta webbläsaren jag någonsin har testat. Det är helt obegripligt hur Google inte lyckas optimera appen och göra den användbar.

Varje gång jag ser appen i Play Store blir jag lika förbannad. Testar både den stabila och beta-versionen med jämna mellanrum, och det enda de lyckas med är att lägga till funktioner.

:mad:

6. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 119
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Är den fortfarande lika mycket hack-fest som den alltid har varit typ?

7. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Har exakt samma problem som TS. Bojkottar i princip Chrome på Android. På min n7 rootade jag delvis för att kunna avinstallera Chrome och lägga in aosp browsern.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

8. wmb

Mottagna gillanden:
    2 559
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Skönt att jag inte är ensam.

Man kan aldrig säga att man är bäst om man skickar med dubbla webbläsare, när den ena dessutom faktiskt suger

Nä, gör om, gör rätta

För övrigt så spyr jag över alla appar som ligger i telefonerna nu för tiden. Jag vet inte ens vad talk (hangouts), LG security, lifesquare, lokalt osv osv är.

Nä, sortera ut och börja om.

LG G2

9. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

tycker chrome på desktopen blivit allt sämre oxå senaste uppdateringarna och jag har faktiskt kommit på mig själv att falla tillbaka mer och mer på firefox igen...

10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 948
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Chrome för Android sägs ha fått lite prestandaförbättringar och mjukare skroll i senaste uppdateringen (igår/idag). Det vill säga enligt "What´s news-fältet".

Har ni provat - bättre/sämre?

Har speciellt haft problem på surfplattor där Chrome varit rent outhärdligt segt ibland. Brukar köra webkitläsaren som följer med CyanogenMod. Inte säker på om den är helt vanilla eller mixtrad med.

11. wmb

Mottagna gillanden:
    2 559
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Då är vi överens om att Chrome har brister

Är det ingen som stör sig på Android och Googles policy att skicka med dubbla webbläsare och vad det skapar för bild utåt?

LG G2

12. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Att skicka med dubbla webbläsare kan ju anses vara lite förvirrande, men gör de verkligen de till de nya Nexusenheterna? Jag vill minnas att gamla Nexus 7 var den första som endast skickades med Chrome och inte den vanliga AOSP-browsern.

Vidare är även jag missnöjd med Chrome, men det beror nog mest p.g.a. allt minne den kräver, vilket min Galaxy Nexus inte uppskattar. Varje gång jag startar Chrome dör Spotify (som jag för tillfället lyssnar på), Tasker och Swiftkey. Alltid dessa tre. Att de två första dör är ju lite irriterande, men att Swiftkey dödas förstör ju halva grejen med en webbläsare då jag inte kan använda mig av textfält och byta hemsida :) Men det är som sagt mycket p.g.a. min telefon.

13. wmb

Mottagna gillanden:
    2 559
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Google kan styra även andra tillverkare om dom skulle vilja

Nä, produktplacering är inte deras starka sida

LG G2

14. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Är med TS till 100% vad det gäller Chrome som browser.

Däremot har jag egentligen inget problem med dubbla webbläsare, det brukar oftast sluta med att jag installarerar 3-4 stycken av dem i alla fall då ingen av de jag hittills testat verkar klara "allt" jag behöver:

Dolphin gör inget annat än krashar i min S3a, och när det inte händer så spökpostar den ibland åt mig innan jag är klar. Svarar bara på klick på länkar hälften av gångerna jag försöker.
    Chrome kan inte - utan hack - som default visa desktopvy (undrar vad som hände med Swedroid och möjligheten till desktop förresten? wink-wink.. ;-)
    Chrome envisas med att hela tiden "hjälpa mig" genom att förstora när jag vill klicka länkar (kanske finns i fler app, men det är bara i Chrome det händer för mig) något som för mig oftast slutar att det blir fel istället
    Opera gav mig en hyfsad huvudvärk häromdagen när jag inte "fick" använda drop-down menyer på en av de sidor jag besöker rätt frekvent
    Mini-varianterna av Dolphin och Opera känns mer som komplement än alternativ.
    Stock gav mig dåliga erfarenheter på HTC Desire-tiden och har inte vågat återvända än

Jag vet inte... kanske är det bara jag som vill komma så nära en full desktop-upplevelse som det bara är möjligt när jag surfar mobilt... Har aldrig varit särskilt god vän med mobilvyer och specialapps (tapatalk, appar av nyhetssidor etc) då det alltid känns som att man missar innehåll.

Last edited: 5 okt 2013
  15. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Håller helt med! Självklart är det bara att lägga in en annan browser om man vill. Det är däremot för mig en gåta varför Chrome fortfarande flyter så pass mycket trögare än standardläsaren. Det är ju trots allt samma tillverkare!

Det känns som det är en överfasning just nu och att inom en snar framtid så kommer standardwebbläsaren försvinna helt.

16. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag har inte upplevt något problem med Chrome eller någon annan mobil webläsare sedan WAP fanns. Då var det trögt. Idag funkar det bra för mig.

17. genjuroSE

genjuroSE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Personligen så gillar jag verkligen Chrome. Att browsern är långsam tycker jag är klart överdrivet. Älskar hur syncen fungerar också!

18. maws

maws Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tycker inte Chrome för Android lever upp till Chrome-ryktet, det finns en hel del snabbare och smidigare alternativ, e.g. Dolphin, Boat Browser...

19. Snaqejack

Snaqejack Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jo, uppenbarligen du.
    Vad fan är problemet?
    Avinstallera en av dom och sluta gnäll.

Eller du kanske tycker att det är idiotiskt av Microsoft att dom skickar med både Notepad och Wordpad i Windows också?

Skickat från min C6903 med Tapatalk now Free

20. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Hur installerar du Webkitläsaren som ingår med CM på en TW platta exempelvis? Går det? Jag har inte provat utan undrar. Är de bara exportera APK och tuta och köra som vanligt? Är de inte några sync-adapter apk som ska exporteras också?

Min favoritwebbläsare just nu är AOSP browsern som hänger med CM 10.2. Sjukt snygg och sjukt rapp. Allt är som smör jämfört med Chrome. Det känns som det är ett par mil i mellan i utvecklingen av dessa två. Tveksam till att Chrome bara kan fixa till alla optimeringar. Det känns som de har för tung last och behöver skala ner för de ska gå att få de att rulla snabbt nog. Googles Chrome team vill för mycket helt enkelt.

Är mina teorier iaf :)