Chrome visar fel URL i adressfältet? Bugg/säkerhetshål?

Diskussion i 'Off Topic' startad av N6290, 25 aug 2020.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Jag råkade snubbla in på en sajt som heter lånforum.se. Testa gärna att besöka den, www.lånforum.se
    När jag klickar mig in där och kollar adressfältet så ser allting rätt ut, lånforum.se syns högst upp som det borde. Jag använder Chrome (Chrome OS) för övrigt. Men när jag kopierar URL:en ur adressfältet och sen klistrar in igen så visas plötsligt något helt annat än det jag just kopierat. Det står inte www.lånforum.se som det borde, utan det jag har kopierat är:

Lyckas inte kopiera in länken utan att Swedroid gör om den till en klickbar länk. Lägger därför in ett gäng mellanslag:
    https:// www . xn--lnforum-exa . se/

Den länken fungerar, jag kommer till rätt sida med den också. Men så borde det ju inte fungera.
    Om jag testar att lägga in forumet som bokmärke, och besöker chrome://bookmarks/ så visas samma märkliga adress när jag klickar på bokmärket, inte den URL som jag ser i adressfältet. Funderade på om det kunde vara bokstaven "å" som "transkriberas" på fel sätt när den används i en webbadress, men verkar inte troligt att det skulle vara "å" som är felet, "xn" i början och "exa" i slutet är ju något som skiljer sig som inte kan förklaras av bokstaven "å". Och våra svenska tecken å, ä, ö brukar funka felfritt i webbadresser nu för tiden.

Så, vad är detta? Någon som fattar? Hur kan sajten lura Chrome att visa en annan webbadress? Någon säkerhetsbugg eller fel, eller missar jag något enkelt som förklarar detta?

Last edited: 25 aug 2020
  2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

e7andy och F-Forward gillar detta.
  3. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Precis. Man använder "Punycode" för att kunna använda andra tecken än engelska A-Z. Punycode - Wikipedia
    Antar att Chrome kopierar ut det som Punycode för att man ska kunna använda adressen i icke moderna applikationer.

Buzz gillar detta.
  4. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Det är varken en bugg eller ett säkerhetshål, det är så de löste problemet med att amerikaner inte begriper att andra språk än engelska har fler än 26 bokstäver...

5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Tack för svar!

Jag har aldrig sett Chrome hantera länkar på liknande sätt innan. Extremt förvirrande, i mitt tycke. "Lånforum.se" går ju att skriva in i webbläsaren, man kommer fram till webbsidan med den textsträngen, varför då kopiera något helt annat, en textsträng som inte ens är synlig för användaren?
    Ska experimentera vidare, och se om Chrome kanske trots allt brukar behandla såna länkar på detta sätt.
    Får återkomma vid tillfälle. Om någon av er vet en bra länk att pröva med, återkom gärna med resultatet.