Chromecast Audio eller Chromecast 3 + adapter till stereo med 3,5 mm ingång?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 7 maj 2019.

1. Droid82

Droid82 Guest

Jag ska ansluta en chromecast till en stereo i köket för att köra multiroom med våra andra anläggningar, är det någon som har koll på om det är bäst att köpa en chromecast audio eller om det av någon anledning är bättre att köpa en chromecast 3 och någon lämplig adapter när man ska ansluta till en 3,5mm-ingång?

2. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 858
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Chromecast Audio alla gånger om du endast ska ha den till ljud via 3.5 mm.
    Om du däremot har en förstärkare mellan med HDMI kan en Chromecast 3 vara vettig.

Droid82 gillar detta.
  3. Droid82

Droid82 Guest

Tack för tipset. Jag köpte en audio, men jag lyckas inte med att gruppera den med min mibox med inbyggd chromecast. Kanske måste jag också köpa en chromecast audio till förstärkaren, vad tror du?

4. keyser

Mottagna gillanden:
    12 858
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag har för mig att jag inte heller lyckades gruppera in min TV med inbyggd Chromecast Audio.
    Kör själv en Chromecast Audio till min förstärkare, som är grupperad med 3 andra aktiva högtalare med inbyggd Cast.

Edit: Stämmer, Android TV är inte kompatibelt med gruppering:
    Create and manage speaker groups - Google Home Help

"Compatible devices include Google Home devices (Google Home, Google Home Mini, Google Home Max, and Google Home Hub), Chromecast, Chromecast Ultra, Chromecast Audio, and speakers with Chromecast built-in."

Droid82 gillar detta.
  5. Droid82

Droid82 Guest

Ok, väldigt uppskattat. Jag får sticka iväg och köpa fler audios helt enkelt. En av dem ska in i en Yamaha RX-V483, så frågan är om jag inte bör köpa en Chromecast Generation 3 till förstärkaren istället? Vad hade du valt?

6. keyser

Mottagna gillanden:
    12 858
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Chromecast är ju ganska trevlig att ha för video också. Men om du redan har en box med Chromecast-funktion så spelar det ingen större roll, skulle väl vara om man kan väcka förstärkaren via HDMI, då blir det ju bekvämare med en vanlig Chromecast.

Droid82 gillar detta.
  7. Droid82

Droid82 Guest

Ursäkta alla dumma frågor, men hur vet man om man kan väcka förstärkaren med en Chromecast Generation 3?

8. keyser

Mottagna gillanden:
    12 858
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Vad jag vet ska en Chromecast kunna aktivera en TV via CEC, om den drivs från extern strömkälla, men inte säker på hur den hanterar en förstärkare.

Droid82 gillar detta.
  9. ninjazin

ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    jag hade en grupp med 2x chromecast, google home, home mini och em chromecast ultra.

verkar som att när man har bild+ljud så synkar de inte lika bra. Fick alltid justera just chromecast ultran så den plockades bort ur gruppen

Droid82 gillar detta.
  10. Droid82

Droid82 Guest

Tack för väldigt värdefull information. Då blir det Chromecast Audios till alla rum. Har bara förstärkaren kvar och har velat mellan en Chromecast Audio och en Chromecast 3.

11. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 087
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Se till o köpa så fort du hittar, då Chromecast Audio tyvärr inte längre produceras, alltså i fabrik. Google har dock sagt att de kommer fungera som vanligt de som har Chromecast Audio enheter

Droid82 gillar detta.
  12. Droid82

Droid82 Guest

Jag köpte fler idag. Kopplade nu in en till förstärkaren via optisk kabel (toslink - mini toslink) istället för via 3,5 mm, läste att det bör medföra högre ljudkvalité och dessutom så sitter 3,5 mm-kontakten fram på min förstärkare så det var skönt att slippa ha den där. Jag tycker mig uppleva en högre ljudkvalité (bättre separation av detaljer med mera) relativt när den var inkopplad i 3,5 mm, men det är naturligtvis svårt att säga om det är placebo eller ej.