Chromecast funderingar innan köp

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Lidback, 15 februari 2017.

1. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Funderar på att köpa en chromecast 2nd gen.
    Är det något speciellt man ska ägna en extra tanke åt innan ett eventuellt köp?

Hur fungerar denna sak? Låt oss säga att jag vill använda den som plex mediaspelare. Jag använder plex-appen i telefonen som kopplar upp sig mot plex-servern i garderoben. Streamar det då från plex-servern till telefonen och sen från telefonen vidare till chromecasten? Eller är det som jag tror att det streamas från plex-servern direkt till chromecasten & att man bara använder telefonen för att navigera sig i sitt plex-bibliotek och stänger av/sätter på undertexter etc?

Finns det någon dedikerad app för youtube? Dvs att man bara styr chromecasten från sin mobil, och att mobilen inte streamar något, utan bara chromecasten som kör kopplingen till youtube?

Samma frågeställning gäller även netflix för min del.

Klarar Chromecast 2nd gen av 1080p för det jag beskrivit ovanför?

2. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.938

MINA ENHETER

Enda som sker när man aktiverar casting från Telefon/surfplatta/Chrome webbläsaren är att den enheten skickar en länk till Chromecast vad som ska spelas upp och varifrån. När uppspelning startat så kan du (om du vill) stänga av den enheten du startade uppspelningen ifrån och chromecasten kommer fortsätta spela upp valt material. Detta gäller oavsett källa (Plex,Netflix,YouTube etc).

Mer eller mindre alla streaming appar har inbyggt stöd för cast funktionen, så ingen separat app av ex. YouTube behövs.

bernard gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.280
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, den klarar 1080p utan problem. Eller ja, tror den peakar runt 30Mbit/s - men videströmmar med högre bithastighet än så vid 1080p är ju rätt ovanliga. Har inte upplevt problem själv i alla fall.

iterva gillar detta.
  4. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Om jag fattat dig rätt kan jag exempelvis göra följande utan problem:
    Via telefonen casta från min plex-server till chromecasten, och sen stänga av telefonen helt och hållet (ja du läste rätt, stänga av telefonen) utan att något avbryts? Ett grovt exempel, då ingen stänger av sin mobil egentligen. Men bara för att se så att jag fattat din beskrivning korrekt.

5. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.938

MINA ENHETER

Korrekt!

6. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Då borde det inte vara någon fara med tanke på att mitt bibliotek så ligger bitraten på i snitt 9 000 kbit/s.

bernard gillar detta.
  7. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Super, stort tack för förklaringen till det hela. Jag var inte lika snabb på pucken som alla andra när det gäller chromecast, har precis fått upp ögonen för den lilla teknikbiten som verkar vara smidig.

Har du kört det något på 2.4ghz nätet? Tänkte om du har någon egen erfarenhet om hur bra/dåligt det funkar på 2.4ghz nätet. Så jag vet om jag kanske ska uppgradera routern till en med 5ghz eller om jag kan fortsätta leva med 2.4ghz bandet.

iterva gillar detta.
  8. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.938

MINA ENHETER

Kan tillägga med att alla vanligaste apparna på IOS även har Chromecast stöd. T.ex Netflix,Viaplay,YouTube,Plex,Google Play Movies, Magine TV,Telia Play+.

Vet inte om detta är aktuellt för dig men nämner det ifall att.

Gen 2 har jag inte kört på 2,4, endast 5 och har aldrig stött på någon seghet eller hack. Men det är bara att testa tycker jag,märker du att det blir problem så får du då ta ställning till att uppgradera routern då helt enkelt.

9. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Stort tack för din input. Känner mig mycket stabilare på benen gällande ett köp av chromecast.
    Och stort tack för de snabba svaren.

thexps och iterva gillar detta.
  10. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ett tips är att skaffa ethernet adaptern och köra med kabel istället, stabilt som tusan.

11. thexps

thexps Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Kör själv Plex tillsammans med Chromecast, fungerar jädrans bra. Väldigt smidigt.
    Har också ganska bra kvalité på mina filmer.
    Skall dock tillägga att jag kör Chromecast i min Nvidia Shield tv numera, som även agerar server. Helt underbar maskin!!
    Men har kört Chromecast gen1 och 2 innan som funkat klockers

12. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Om du vill ha 5.1 ljud så tänk på att koppla in Chromecasten direkt i en DD+ kompatibel förstärkare. I mitt fall kör jag spdif från TV till förstärkaren och får 2.0 ljud och ofta missas mitt/prat-kanalen i just Plex.