Chromecast Guidad Åtkomst

Diskussion i 'Allmänt' startad av JELAB, 28 apr 2025 kl 07:56.

1. JELAB

JELAB Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej på er,

Jag har köpt en Chromecast 4K till mor för att hon ska kunna streama TV med hjälp av Telia Play.

Problemet är att hon är teknikovan och kommer åt knappar på fjärrkontrollen (jag har köpt en större fjärrkontroll med bland annat sifferknappar för att hon lätt ska kunna välja kanal) som gör att hon växlar till andra Chromecast huvudmeny.

Kan man få Chromecast, när den bootar, att automatiskt starta appen för Telia Play och går det dessutom att aktivera "Guidad Åtkomst" så hon inte kan "halka ur" appen även om hon trycker på knappar på fjärrkontrollen som normalt skulle leda till det (till exempel "Home"-tangenten.

Vänligen
    Jörgen

Last edited: 28 apr 2025 kl 08:04
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 848
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag antar att du menar Chromecast med Google TV? Du kan starta appen med hjälp av "ATV Launcher": https://play.google.com/store/apps/details?id=ca.dstudio.atvlauncher.pro

Jag vet bara inte om man sedan kan konfigurera launchern att göra så att du inte kan lämna Telia-appen, men den har rätt mycket inställningar.

Du kan ju också ställa in så att stjärnknappen på Chromecast-kontrollen startar Telia-appen.

JELAB gillar detta.
  3. JELAB

JELAB Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för snabbt svar :)

Ska testa det när jag är hos mor till helgen.

4. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 365

MINA ENHETER

Om inte Launcher har inbyggt stöd för det, likt den som Bernard länkade till så kan man lösa det med något automatisering verktyg.

Gällande knappar på kontrollen och möjligheten att konfigurera dessa så kanske Button mapper kan vara intressant

https://play.google.com/store/apps/details?id=flar2.homebutton

Edit: @JELAB@JELAB välkommen till forumet :)

bernard gillar detta.