Chuwi Hi12

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av combatman, 18 feb 2016.

1. combatman

combatman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Är lite sugen på att köpa en lite större, högupplöst Win 10-platta och Chuwi Hi12 verkar vara det närmaste jag kan hitta. Den kostar ca $250 och är utrustad med en 12"-skärm på 2160x1440 som tydligen ska vara samma som i Microsoft Surface 3. Den är dock bara utrustad med en Intel Atom Z8300 vilket kanske är i svagaste laget i vissa lägen.

Det finns en recension på: http://techtablets.com/chuwi-hi12/review/

Någon här som har en sådan?

2. Cally

Cally Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har beställt en från geekbuying. Jag kan posta ett omdöme om den när jag fått den. Har ingen windowsplatta att jämföra med, men två Samsung Android.

3. Cally

Cally Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag fick hem min h12 igår. Än så länge är jag väldigt nöjd med köpet. Inte installerat några program än, jag vill göra en back up av systemet först. Jag skall beställa tangentbordet till den så fort det kommer upp på någon webshop.

combatman gillar detta.
  4. combatman

combatman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kul! Du får komma med ett utlåtande när du bekantat dig lite med den! :)

5. Cally

Cally Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har nu bekantat mig lite med plattan, även om jag inte haft så mycket tid att sitta med den. Jag har kört Windows update och installerat alla uppdateringar och sen gjort en backup. Vilket jag lärde mig inte gick att göra till USB-sticka, men sd-kort gick bra. Men det är Microsofts fel, inte chuwi. Utöver det har jag installerat:
    Firefox + adblock
    Deluge
    Flashplayer
    Winrar
    CCCP
    Kodi (håller på att lägga in biblioteket nu, inte testat än)
    Från Microsoft store:
    Netflix
    SVT play

Det är en långsam processor, vilket jag visste när jag beställde. Det märks tydligt när jag surfar med firefox på tunga sidor som exempelvis dagstidningar. Edge funkar betydligt bättre än andra webbläsare. Att packa upp en 6gb rar-fil gick i helt ok hastighet.

Jag tittade igenom en 1080p film i mkv-format och det flöt på perfekt.

Första dagen var det två tillfällen där jag inte fick låst upp den efter att gått i viloläge. Skärmen var svart med lite backrundsbelysning och det enda som syntes var muspekaren. Crtl-alt-delete på tangentbordet löste det dock båda gångerna. Vad det berodde på vet jag inte, men det har inte hänt igen.

När jag installerade netflix blev det något problem i installationen och appen fungerade inte. Jag fick avinstallera den, reboota och installera igen så fungerade den bra. Detta felet berodde antagligen på att jag gjorde flera installationer samtidigt.

Byggkvalitet är helt ok. Inte i samma nivå som min Samsung platta.

Jag är väldigt nöjd med mitt köp. Helt klart värd de ca 2200kr jag gav för den. Jag kommer i dagarna att beställa tangentbordet till den.

Last edited: 6 mar 2016
    bernard, start7901 och robber gillar detta.
  6. start79

start79 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag funderar lite på denna. Kommer mest använda den för surf. Kör Chrome med en del flikar. Hur segt blir det? Kommer man bli frustrerad?

7. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Jag har beställt en, och även tangentbordet. Borde duga bra som mobil programmering, media och skrivdator. Min nuvarande Acer ES-1 verkar inte palla mer och faller isär...

8. Cally

Cally Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nu har jag inte installerat Chrome på den, men om vi utgår från att det är lika segt som Firefox så är den så seg att man blir lite frustrerad. Jag kan installera Chrome och testa lite. Det är framförallt när jag är inne på gp.se som jag upplever den som seg. Edge har ett mycket bättre flyt än Firefox, men där finns inget adblock.

Andra saker flyter på bra, som xbmc streamar från min NAS t.ex.

9. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Edge är i grunden en väldigt effektiv webbläsare. Men den saknar massor av funktioner som är standard i branshen. Tex måste du in i regedit för att byta mapp att spara hämtade filer i. WTF liksom? Allvarligt Microsoft?

10. start79

start79 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det vore snällt om du orkar prova lite. Jag kör en del addons jag inte kan vara utan, så behöver använda Chrome. :)

11. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Chrome flyter på dugligt. Har bara lekt nån timme med min. Men det funkade okej.

12. start7901

start7901 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tack det låter bra. Inväntar nog dual boot innan jag bestämmer mig.

13. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Du kan lika gärna ta en Remix OS usb minne och köra. Bios är förberett och klart. Typ två eller tre inställningar måste ändras bara.

14. Cally

Cally Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har testat Chrome ett tag nu och tycker att det flyter på bra. Betydligt bättre än firefox.

15. Cally

Cally Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vet du om det finns en guide någonstans? Hade varit kul att testa

16. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Gör det inte. Android och Linux i överlag har ingen stöd för power management. Om batteriet laddas ur medans du är i linux eller android så har du brickat plattan. Precis som jag gjorde.

17. Cally

Cally Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hoppas att du hittar en lösning på det. Jag tar ditt råd och skippar remix os.

18. yxza

yxza Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Är lite sugen på en sån här platta. Är det något att ha till att surfa och strema film med.

Last edited: 3 jul 2016
  19. nybom

nybom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos
    ROM:
    Stock
    Ni som köpt tangentbordet, det som man dockar platten i, har ni beställt svenska tecken som "stickers"? Funkar det i så fall bra? Jag har hittat dessa stickers, dock ser jag att " inte finns med på "2an"... Om det är det enda om kommer att saknas så är det OK för mig...