ClockworkMod Recovery sökväg till SDcard?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av kendobendo, 20 nov 2012.

1. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag har i alla år fått lära mig att /sdcard är /sdcard inne i recovery. Men inte på Nexus 7 verkar de som. Jag har kommit fram till att /sdcard inne i CWM är istället /data/media/.

Vilket är lite konfunderande. Jag har googlat lite och jag börjar nästa gissa de är medvetet designat så? Jag har bara ett par funderingar kring detta.

Om jag ska kunna flash in en custom rom så måste jag ju lägga den så jag når den via recovery. Då känns ju /data/media som en inte helt optimal sökväg för det kräver att jag först kopierar in .zip till /sdcard och sedan använder en filhanterare och kopierar .zip till /data/media, eller alternativt pushar ut zippen via adb.

Hur som helst så känns de knastigt. Jag vill bara få bekräftat att det är så här de ska vara. Någon som vet? Tack på förhand!

2. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Beror det inte bara på att CWM inte mountar standardmountsen automatiskt?

Har för mig att den har menyalternativ för att mounta /system och /sdcard.

/data/media är nog den 'riktiga' platsen filerna ligger på medan /sdcard bara är en mountpoint.

EDIT: Det är precis så. Startar man CWM så mountar den inte per default. cd /sdcard tar dig till /data/media och den katalogen är tom.

Då går man in i mounts and storagemenyn och mountar /sdcard. Sedan kommer man åt filerna.

Last edited: 20 nov 2012
  3. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Tack för ditt svar.

Jag förstår inte riktigt hur detta funkar. På gamla mobiler har man ju aldrig använt sig av /data/media. Varför gör man det nu förtiden?

Sedan när jag går in i recovery och väljer mount /sdcard så kommer jag inte åt den /sdcard som är min egna då jag är inloggad på android.

Det kan inte vara något som är nytt i 4.2 med multiuser biten som ställer till det? Som jag förstår så är ju min /sdcard inte samma för user 2 på plattan. Hur ska då CWM veta vilken av alla användares /sdcard den ska mappa?

Hoppas du har svar på några av frågorna :)

4. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Det är nog lite mer komplext på Nexus 7 med 4.2, ja.

När den är normalt bootad är /sdcard en symlänk:

Kod:
     sdcard -> /storage/emulated/legacy
    Kollar man under /storage så ser man följande:

Kod:
    dr-xr-xr-x root     root              2012-11-20 16:36 emulated
    lrwxrwxrwx root     root              2012-11-20 16:36 sdcard0 -> /storage/emulated/legacy
    Jag misstänker att det är här den skapar fler symlänkar om man har fler users och länkar om när man byter (varje user ska se sitt sdkort)

clockworkmod skriver alltid till /sdcard, och det blir nog hit i och med att det är user 0 som kör när man är inne i clockworkmod.

kendobendo gillar detta.
  5. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Aha, bra info där. Nu börjar jag se ljuset i tunneln. Tydligen så är de så här på min platta:

När plattan är bootad:
    /sdcard är /data/media/0/

När plattan är i CWM:
    /sdcard är /data/media/

De är ju rätt logiskt då att CWM lagrar allt på detta ställe. Hmm om man på nåt sätt kan ställa om den så den istället mappar /data/media/0/ mot /sdcard istället så hade de varit som vanligt. Fast nu vet jag iaf var jag hittar alla mina saker. Dom bör alltså hittas rakt ut under /sdcard/0/ när jag är inne i recovery. :)

6. Frohike

Frohike Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Nollan har med användare att göra, 0 är första användaren :) du), 1 den andra osv.

7. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Yes box! Jag lyckades dra den slutsatsen också :)

8. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    En annan fråga förresten. Jag fick ett måndags ex av min Nexus 7 så jag fick lämna in den på inet och fick en ny. Innan gjorde jag en full nandroidbackup inne i Clockwork. Så jag kopierade allt som var på /data/media/clockwormod/ -> Min PC.

Sedan när jag fick min nya platta flashade jag in Clockworkmod igen (samma version) och alla filer till rätt sökväg.. sedan försökte jag återställa inne ifrån clockwork.. de gick åt skogen. Den failade på system.. å de roliga blev att den formaterade /system så jag kunde inte boota upp plattan längre. Fick flasha in en ny /system via bootloadern (fastboot).

Två frågor av detta.

1. Vad gjorde jag för fel med clockwork? Har alltid funkat göra så förr. Det finns någon inställning där man väljer backupformat, jag lät den stå på default här. Jag har läst att man numera har ett smartare sätt att ta backuper så dom blir inkrementella istället för full. Hur tar man en full backup? Jag vill inte spara utrymme jag vill ha tillförlitliga backuper som man alltid har haft. Om någon kan vara hygglig och förklara hur detta nya funkar.. Tack på förhand :)

2. I gamla Clockworkmod kunde man mappa internminnet visa USB-kabel. Vilket är grymt praktiskt om exempelvis /system är trasig. Finns det någon recovery som fixar de idag? Typ någon variant av MTP eller liknande? Bara så man får över sin .zip på ett smidigt sätt? Det finns ju inget SD-kort på plattan.. har inte saknat de men de hade varit praktiskt i detta läget.

Tack på förhand!