CM6 till Liquid?

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av Pain, 5 aug 2010.

1. Pain

Pain Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

2. koudelka

koudelka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det är jag som har jobbat på att få CM och aosp att funka, med stor hjälp utav phh som fixade kernel och drivrutiner åt mig. Senaste uppdateringen börjar närma sig funktionaliteten som finns i phh FRF91 rom. Vi arbetar på att försöka få kamera och fast dormancy att fungera (mestadels phh då jag inte är så erfaren på att fixa sådant :P)

Har ni frågor så är det bara att ställa dem här :)

3. Oskar

Oskar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Vad ger denna ROM för fördelar i förlängningen jämfört med phh:s Froyo-ROM? :)

4. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Riktigt jefla awesome...!!!
    Lycka till!

5. koudelka

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Då vi kan få aosp att fungera bra så kommer det vara betydligt lättare att bygga ROM som innehåller specialfunktioner eftersom vi nu kan skriva kod och kompilera den. Istället för att dekompilera och gå bakvägen som de har gjort för andra rom vi har haft hitils. Just nu fungerar inte allt i cyanogen eftersom kerneln jag använder inte är bygd för cyanogens funktioner. Men här kan du få ett hum om vad vi kommer kunna erbjuda utöver phh:s Froyo-ROM

http://github.com/CyanogenMod/android_vendor_cyanogen/blob/froyo/CHANGELOG.mkdn

En annan anledning till att vi testade cyanogen är för att de ska ha patchat kameran så vi kan använda drivrutiner från eclair. Med 2.2 så har google ändrat hur kameran (libcamera, liboemcamera) fungerar och det är inte kompatibelt med vad vi har från acers 2.1. Cyanogen ska tydligen ha patchat så man kan använda 2.1 kamera libs men vi har inte fått det att fungera än

6. Flexxy

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

En fråga..
    Vad är Dormancy?
    Jag har kört Phhs FRF91 väldigt mycket och tycker att den är totally awesome..
    Så smidig ROM har jag nog inte provat på innan.. Många som klagar på batteritiden men med APNdroid så kunde man lätt koppla av och på 3g och då sparade man mycket batteri. Innan har det ju varit problem med att det tagit lång tid innan 3g kommit igång igen men nuförtiden tar det knappt 1 sekund så det är grymt.
    Synd att kameran ska vara så jobbig, vet att phh gnällt över det hur länge som helst haha

7. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

@Koudelka Får ni några loggar som hintar om felet eller är det bara helt dött?

@Pain Du har nästan snott mitt namn ;)

8. koudelka

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Fast Dormancy är en teknik för att minska belastning på mobilnätet samt spara batteritid. Tanken är att telefonen ska kunna skicka ett till masten då den ska gå i sömn för att på så sätt stänga ner anslutningen till en idleupkoppling mycket snabbare. Det är en properitär teknik som det tyvärr inte finns mycket dokumentation om. Och av vad jag har läst så kan det vara mer av en konst än en vetenskap justnu, då det kan hända att man säger åt masten att man ska sova fast sedan vaknar någon hundradel/sekund senare och vill ha anslutning igen. (De introducerade fast dormancy för iphone i os 3.0 och de hade då det här problemet, och folk klagade på sämmre batteritid med den uppdateringen. fixades med 3.1).

Fast dormancy ska tydligen finnas I acers rom (dock är det ingen som har gjort någon analys av signalerna telefonen skickar för att bekräfta om det är sant eller inte...) men det finns inte I någon utav custom rom som använder en egen kernel. Phh har undersökt detta och har kommitfram till att kernel koden som de har släpt inte är samma som används I deras rom... Efter dekompilering har han hittat vart de har gjort fastdormancy ändringarna men den koden finns inte med I det som acer har gett oss tyvärr :(

En sido notering utav acers (teoretiska) implementering utav fast dormancy. De verkar ha lagt att ipfilter imellan som bara accepterar google, vilket gör att inte telefonen vaknar upp från några spam signaler och ping från andra :)

9. Flexxy

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Tackar för förklaringen!
    Är en riktigt bra funktion om man får den att funka väl!..
    Dock har jag inga problem med att använda APNdroid tills dess..

Last edited: 6 aug 2010
  10. koudelka

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Menar du för kamera? jo vi har lyckats fått endel loggar nu med cyanogens hjälp av cyanogens jobb. Phh blev intresserad av fast dormancy nyligen, eftersom han har suttit fast med kameran länge :P och jag har inte nog med kunskap för att kunna fixa kameran. Och inte tid att lära mig nu, då jag har tentor snart :(

11. koudelka

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

12. Flexxy

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

13. koudelka

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

nej det är inte samma :P och jag kommer släppa en ny aldeles strax med fixad usb masstorage och lite gps ändringar :P du är för seg! ;) skriver då jag har laddad upp den senaste :)

14. Flexxy

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

crap.. funkar inte usb masstorage på den jag har =S har inte ens märkt av det men men... jag väntar och provar den lite nyare när du släpper den, behöver väl inte göra wipe mellan den gamla och den nya?

15. koudelka

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

http://www.multiupload.com/WHJQKUJ8BK

här är den senaste med usb masstorage fix :), nej du ska inte behöva en wipe. update skriptet sköter det, men den tar inte bort /data. så program där kommer bli kvar

Hoppas ni gillar det :)

"-edit men gör alltid en backup om ni har något viktigt !, jag kan inte lämna garantier :P

16. koudelka

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Är det någon här som har testat det? :P intresserad av att höra kommentarer :)

17. Flexxy

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Sorry not yet... jag testade bara den som fanns imorse och den samarbetade inte med mig som jag ville... lovar att prova denna nyare imorgon..

18. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vad jag har förstått lider alla 2.2or till Liquid av någon WiFi-bugg, men jag har inte fattat riktigt vad som inte fungerar. Någon som vet?

19. Flexxy

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

om det är problemet som finns i PHHroyo så är det att Wifin kopplar ner efter en stund när den inte används, fastän den visas som "aktiv". man får starta om Wifin igen...

20. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

På så vis, tackar :)