Tjena allihopa! Jag sitter här och funderar på att roota och sätta in en egen rom i min Hero, men på (nästan) alla roms så står det något i stilen med "Only for GSM" eller "Only for CMDA", så min fråga är vad detta betyder? Vad jag har förstått så är det olika 'versioner' av Hero'n, så i så fall, hur vet man vad man har? Tack för svar!
CMDA är USA:s system. Så Rena CDMA-romar är till för sprint hero men däremot kan man porta CDMA-romar till våran hero, t.ex. Villain, SenseHero 2.1 och nu senast Elelinux.
Det är olika tekniska lösningar på radionätet/tekniken som används av telefonerna. I sverige har vi tre mobilnät och ett till på gång. NMT är det äldsta nätet och det används mest till sjöss och uppe i fjällen. GSM är ett modernare nät, även kallat 2G (och i vissa fall 2.5G) och det sista nätet är 3G-nätet. Det som är på gång är 4G-nätet. I andra länder används dock andra system. 2/2.5- och 3G-nät finns lite överallt men det finns också andra varianter, bl.a. CDMA som Sprint använder sig i USA. Orange i England använder såvitt jag förstår ett helt eget när med egen teknik.
En liten rättning, NMT används inte längre, det är helt nedstängt sedan 31/12-2007 då NMT-450 fick lov att stängas ned, Telias rätt till frekvensbandet gick ut.