Color Picker View, Öppen Källkod

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av afzkl, 12 dec 2010.

1. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hejsan

Tänkte bara tipsa lite om en ny color picker view jag jobbat på ett tag då det inte fanns någon ordentlig sådan vad jag har kunnat hitta. Jag har såklart släppt mitt arbete som öppen källkod och en demo app finns att hämta här:

http://code.google.com/p/color-picker-view/

Alpha kanalen är frivilligt, man kan enkelt stänga av den med:
    Kod:
    mColorPicker.setAlphaSliderVisible(false);

Ni för använda den hur ni vill och till vad ni vill.:P

Screenshots:
    [​IMG][​IMG]

2. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    545

MINA ENHETER

Jag är inte någon kodare, men ur en användares synvikel så ser den riktigt mycket bättre ut än de små runda sakerna som många verkar använda. Försök sprid vetskapen om denna så tror jag många kommer gå över till den. :)

3. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Ser riktigt bra ut.hoppas jag får användning av den.

4. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ser riktigt trevligt ut. Man tackar och bokmärker för framtida behov.

5. Aash

Aash Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Bra jobbat! Det är ju sådär en color picker ska se ut.

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Ser ut att vara enormt mycket bättre än de runda som tidigare talare. Får väl se om man får användning till den men den ska givetvis vara i bakhuvudet.

7. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Riktigt schysst, tackar!

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nice, kan tänka mig att byta den som jag använder i Snowstorm och några live wallpapers som jag har. Funkar den från preferences? Funkar den med Android 1.5?

9. drayon

drayon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Riktigt trevlig liten pryl ^^, kommer nog användas flitigt

Bra jobbat!

10. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ser riktigt bra ut, kommer definitivt att låna den ifall jag skulle behöva välja färg till nånting :D

11. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Fasen, jag som just implementerat Kajs colorpicker från snowstorm, får nog ta och byta till den här! Funkar den med 1.5?

12. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

känns lite PhotoShop, gillas!

13. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Roligt med all positiv respons! Berätta gärna ifall ni har använt den till något med. ;)

Angående Android 1.5 stöd så har jag ingen aning faktisk, jag kompilerade för Android 1.6 men rent spontant så tror jag inte det är något som skulle sätta stopp för det. Har inte rätt dator framför mig så jag kan inte testa nu tyvärr. Är det någon annan som testat så rapportera gärna.

@Kaj
    Jo då, den kan användas från preferences, jag har visat hur i det lilla demoprogrammet som ligger uppe där så dra gärna ner det och testa. Dialogen på den högra bilden är en class som extendar AlertDialog så den kan användas som en vanlig sådan. Det är bara att välja en vanlig Preference och sedan sätta en onClickListener på den i din PreferenceActivity och sedan visa dialogen.;)

14. asperon

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Kan rapportera att den fungerar bra med 1.5. Enda kritiken jag har, efter att ha testat den, är att det är så många filer, samt att inte alla strängar är localiserade. De ColorPickers som jag testat tidigare (Kajs, Googles, Uber) har alla varit en class, som innehållit allt, då blir det enklare att lyfta in koden i sin befintliga app. Sedan är tex inte setTitle localiserad vilket behöver fixas.

I övrigt, snyggt!

15. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Den borde kunna implementeras som ett library project vilket gör att man kan hålla color picker resurserna separat från sitt vanliga projekt. Om man sen vill ändra resurserna kan man göra det i sin egna app utan att behöva modifiera color picker projektet.

Mer om library project här, http://developer.android.com/intl/zh-TW/guide/developing/eclipse-adt.html#libraryProject

Samt ett exempel på den komponent som jag själv släppte i förra veckan, https://github.com/johannilsson/android-actionbar

16. asperon

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Kan inte en mod göra en sticky med denna och actionbar projektet, samla ihop lite bra utvecklingsresurser?

17. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jo kanske det är någon klass för mycket, hela den övre delen, sat/val/hue/alpha är en egen view kallad ColorPickerView. De två boxarna som visar färg är två stycken "ColorPanelViews". Och så har vi en drawable kallad AlphaPatternDrawable med i en egen klass som endast ritar det här rutmönstret för genomskinlighet.

Jag har valt att hålla rutorna som visar nuvarande färg utanför för att folk kanske vill bygga en alternativ layout för liggande läge och så vidare. Jag har ingen sådan just nu.

Det här är komponenten i sig, resten för att visa hur man kan använda den. Texten i setTitle() i ColorPickerDialog klassen du menar kommer endast användas om du själv inte satt någon titel på din Dialog.

Du kan sätta din egen titel genom att göra följande:
    Kod:
    ColorPickerDialog dialog = new ColorPickerDialog(this, 0xff000000);
    dialog.setTitle(R.string.dialog_title);

Angående library project, blir resultatet en enda .jar fil av det eller hur funkar det?

18. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har inte kollat detaljerna i projektet, men om det är så att komponenten i sig inte har några beroenden på något i res finns det som jag ser det inget behov av att göra det till en library project.

Det blir ingen jar, tyvärr finns det inte ett enkelt sätt (vad jag vet) att göra ett bygge av ett libary project utan att ha med källkoden. Man refererar projektet i default.properties med t.ex. android.library.reference.1=../actionbar/. Eller så gör man det via Eclipse under properties och sen Android för projektet.

Vid bygget av apkn så slängs alla resurser från library projektet in i huvudprojektet vilket gör att man kan överlagra de eventuella resurser som är definierade i library projektet huvudprojektet går alltid före ett library project med andra ord.

19. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Om man använder det här projektet i 3.0+ och slår på hardware acceleration så behöver accelerationen inaktiveras explicit på ColorPickerView, tex: setLayerType(View.LAYER_TYPE_SOFTWARE, null);

Det här beror på att ComposeShader bara kan ta shaders av olika typer vilket inte är fallet här.