Comviq, samtal bryts tvärt

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av FortuN, 10 jul 2023.

1. FortuN

FortuN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Hejsan, har under senaste året (kort efter jag skaffat min S22 Ultra) upplevt att Comviq plötsligt bryter samtalen jag har. Jag kan ligga på 1/4 - 2/4 i staplar och utan någon störning helt plötsligt bryter samtalet och måste ringa upp igen. Det har inte varit såhär illa förut som det är nu. Ibland kan det bryta 3-4 gånger på bara några minuter när jag har samtal. Som sagt, utan någon förvarning utav dålig täckning med lagg eller så. Detta sker i 4G vad jag upplevt. Har testat ändra APN men utan resultat. Har även gjort hard reset på telefonen och det felet kvarstår. Vad det verkar som är att de har blivit mer instabilt i mitt område på Gotland, så misstänker dem har skruvat med masterna lite för mycket (eller för lite). Någon annan som upplevt liknande problem? Börjar bli riktigt irriterande

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 082
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan du testa med en annan telefon (eller om någon annan i ditt hushåll har Comviq) för att se så att det inte är din telefon som är problemet? :)

Matte1976 och Kristy gillar detta.
  3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 320
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Är det så att det blivit ett större problem nu under sommaren - då kan det bero på belastningen i nätet som blir för hög. Men om det har uppstått tidigare så hänger det nog inte ihop med det.

- Upplever du samma problem oavsett var du befinner dig eller är det framförallt i ditt område som problemet uppstår?
    - Har du möjlighet att låsa din telefon på endast 2G/3G eller något av dessa för att se om det fungerar bättre? Tänker mest för att försöka utesluta om det är just 4G-nätet eller något annat som krånglar till det.
    - Har du Wi-Fi-samtal aktivt? Testa att stänga av det för att se om det fungerar bättre.

Kristy gillar detta.
  4. FortuN

FortuN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Problemet är att den andra telefonen jag har, har väldigt mycket sämre mottagning och är mycket äldre än min s22, det är en J5, och på en av platserna det brukar bryta på laggar det rejält på den, medans med min S22 funkar det bra. Det bröt här om dagen när jag hade 4/4 i täckning på ett helt annat ställe än jag brukar prata på. Jag har låst mobilen senaste månaden till 4G och min uppfattning är också att det är just på 4G och då via voLTE som det bryter, verkar alltså inte hända på 2/3g. Använder aldrig Wi-Fi samtal nästan då jag vanligtvis går en längre sträcka med hunden. Men upplever att den oftast bryter på ett visst område (som sagt, utan lagg innan men 1/2 i staplar). Men det har även brutit på andra ställen (som sagt här om dagen när jag var påväg hem med bilen och hade 4/4 i mottagning), men märker det inte lika ofta då jag vanligtvis går samma sträcka och oftast då jag pratar.

5. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 598
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Kristy gillar detta.