Dumheter, titta utanför Sveriges gränser, finns väldigt många länder där det redan idag finns gränser mot bindningstider och uppsägningstider.
Två års bindning med tre månaders uppsägning är nog dom sämsta villkor du kan hitta. Om nu detta väldigt korkade argument om administrativa avgifter skulle hålla så borde det alltså vara dyrare med både mobiler och abonnemang i dessa länder, därför blir man väldigt överraskad när man ser att det är helt tvärtom.
Låt oss titta på
Tre, vi ska ha en iPhone 5, 16gig med fria minuter, fria SMS/MMS och 5gig data (alla belopp i svenska kronor).
Sverige
Binding: 24mån
Uppsägning: 3mån
Totalpris: 11976Kr
Danmark
Binding: 6mån
Uppsägning: 1mån
Totalpris: 10441Kr
Då ska alltså tilläggas att efter 6månader så kan du helt enkelt byta abonnemang i Danmark. Detta är samma operatör, med samma nät (dom delar nät mellan Sverige och Danmark).
Nämnde jag att du i Danmark, om din telefon är operatörslåst, kan låsa upp den samma dag som du får den till en kostnad på 0Kr?
Sen tog jag detta bara för att jämföra, i Danmark kan du, om du höjer totalbeloppet med 200kr, få 100gig data i ditt abonnemang de första 6 månaderna.
Detta bevisar det jag sagt länge, operatörerna mjölkar pengar bäst dom kan i Sverige och den svaga lagstiftningen på området låter dom fortsätta med det. Att tvinga 1mån uppsägning är en bra början men långt ifrån tillräckligt. 24mån bindning är för långt och det borde tvingas ner till max 6 eller 12 månader (Danmark har 6månader).
Click to expand...