CoPilot eller Navigon - lika dåligt med kartuppdateringar!!

Diskussion i 'Applikationer' startad av andekar, 18 okt 2011.

  1. andekar

    andekar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag har länge valt mellan att skaffa Navigon eller CoPilot och att kunna få tag på relevanta kartor kan ju tyckas vara en viktig sak...

    Navigon har många gånger fått skäll för att de har gamla kartor som följer med vid köp och som inte uppdateras. De som följer med är Q3-2010 kartor.

    CoPilot har däremot inte varit i samma blåsväder men nu fick jag bekräftat från dem vilka kartor som medföljer vid köp av deras CoPilot Live Premium (ver 9)... Q3 - 2010
    Deras support skriver:
    "Maps updates should correspond to new releases of CoPilot. The last map update we released was in the third quarter of 2010. I currently do not have any information on when the next map update will be but please keep checking our blog section on our web site."

    Detta gör ju att oavsett vilken navigator man skaffar sitter man med gamla kartor som INTE uppdateras!!


    Vet någon om de kartor som passar till Navigons andra GPS:er funkar även för android versionen, för på deras hemsida står det att senaste kart releasen som finns att skaffa är från Q3 - 2011. Europakarta | NAVIGON - a Garmin company.

    Skulle man i så fall möjligen kunna skaffa denna uppdaterade karta och lägga in den i androiden??? Någon som vet om man kan gå runt detta kartproblem som aldrig tycks komma till någon vändning...
     
  2. Turritops

    Turritops Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Det finns säkert Underground siter för GPS, googla!
     
  3. Hellis

    Hellis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Men snälla nån!
    Spelar det någon roll?

    Min GPS som jag har i bilen är snart 7 år gamal, visst "kör jag mitt på åkern" ibland men jag kommer alltid fram.
    Så vad är problemet om kartan är ca 1 år? Nån rundel mer eller mindre
     
  4. weedad89

    weedad89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Duger inte googles navigation? Tycker den funkar bättre än båda dina alternativ och är alltid uppdaterat (det lades en helt ny väg som blev klar förra helgen, och på tisdagen var den med) och som dessutom är gratis...
     
  5. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Att google maps alltid är uppdaterad stämmer väldigt dåligt, en del av E18 mellan Västerås och Enköping blev för 1 år sedan ändrad till motorväg och fick en helt annan sträckning, den finns fortfarande inte med på maps och då är det ändå en väg som det rullar ca 20 000 bilar/dygn på.
     
  6. weedad89

    weedad89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja där ser man, jag som upplevt det som mycket bra... men ingen är ju felfri brukar det heta ju. Jag tror iaf att det är bättre uppdaterat, och uppdateras oftare än andra program
    hur som helst...
     
  7. andekar

    andekar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Fördelen med de "riktiga" navigator programmen är att de visar dels hastighetsbestämmelserna på vägarna, dels att det numera finna "Live Traffic Info".

    Dessutom har man möjlighet att spara kartorna på SD kortet. Inte för att det kanske har någon större betydelse i Sverige... men man kan ju få för sig att köra utanför Sveriges gränser och då blir det dyrt!!


    Sedan även t.ex. fartkameror, men kör man ordentligt ska de inte vara behövliga...
     
  8. bfly

    bfly Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Njaa, har påtalat en ny väg, en avstängd väg samt en om dragen väg
    Allt gjordes i samband med den nya vägen. Detta är för snart ett år sedan det blev klart och påtalade gjorde jag i somras.
    Så inte fn är de rappa på att uppdatera ;)

    Har själv Wisepilot och Wase inlagda
     
  9. weedad89

    weedad89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja man upplever saker olika ju... har en väg här i byn som blev färdig för 3! år sedan, och varken copilot eller navigon har fått in den än! Och det är ändå en sträcka på 4-5km helt ny väg (fanns ingen där innan)... kan också tillägga att tomtom heller inte fått in den vägen. Men på maps finns den med. Är ju bara ett exempel men personligen ha jag inte stött på något ställa där maps har varit fel än så länge :P kanske bara är tur!
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Har kört med maps i Göteborg, Jönköping och Falkenberg och där emellan. Alla vägar har funnits med. Även de nyare.

    Är kanske lite annorlunda beroende på vart i landet man använder den!
     
  11. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Idag kom det en uppdatering av Navigon EU som möjliggör att man kan köpa kartuppdateringar, just nu har de ett specialpris, 175kr för 2års kartuppdateringar, 4gånger/år.
     
    Davil gillar detta.
  12. andekar

    andekar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Men så bra!!
    Då finns det i alla fall en möjlighet att välja om man vill få uppdaterade kartor!!
     
  13. Nisseaktersnurra

    Nisseaktersnurra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det är ju kanon,först betala 49,95Euro för Nordic utan en enda uppdatering sen betala 475kr för Europa sen betala 175kr för att få kartor uppdaterade i 2 år,not..:-(
     
    Last edited: 20 okt 2011
  14. Nisseaktersnurra

    Nisseaktersnurra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    får ta tillbaka det angående uppdateringar,idag fick jag både en program och kart uppdatering,trevligt,
     
  15. jilldris

    jilldris Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Var hittar ni uppdateringen för 175 kr? Får inte upp något i navigon fresh och ser inget på market heller?
     
  16. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Du köper det inne i appen, klicka på kundvagnen ner till höger.
     
  17. Nisseaktersnurra

    Nisseaktersnurra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    INGA uppdaterade kartor vad jag kan se trots ny version av programmet och man laddar ner nya kartor och nu har dom ett erbjudande t.o.m 2 november att om man har Nordic kan man köpa Europa versionen för 275 men har ingen aning om det då ingår 2 års kart uppdateringar i det erbjudandet man får om man öppnar shoppen i telefonen,ja ja..av mig får dom inte en spänn till..