Min första trådstart här.
Många av er här kanske också hänger på xdadevelopers forum men en del av er som har den nya Gingerbread installerad kanske ännu inte har uppmärksammat en bugg som jag tror att alla har men ännu inte upptäckt.
Processorn går på 998mhz konstant så fort displayen är på. I vila, när du stängt ner displayen med powerknappen går telefonen ner på 245mhz eller "deep sleep" frekvenserna där emellan används
aldrig!
Jag blev uppmärksam på detta efter de senaste två dagarna med intensiv forskning i denna roliga hobby, att få ut det mesta av telefonen. Batteriet tar slut riktigt fort om man använder telefonen överhuvudtaget, alltså när displayen är på, även om man skruvar ner ljusstyrkan så att en skumögd farbror som mig är av nöden tvingad att famla fram läsglasögonen för att kunna se nåt.
En bra länk på
XDA är denna
I post #4 talar Karlson2k om hur du lätt kan konstatera problemet. Där finns också hänvisning till SE diskussionen på FB.
Efter lite letande så är det, som vanligt,
zdzihu som har ett plåster till detta, eller som han själv säger
"For me it is an improvement - but not a fix yet"
Det enklaste, just nu idag, är alltså att köpa Setcpu på market (12 kr), om du har en rootad telefon, och i avancerade inställningar ställer du in 100000 i fältet "sampling Rate". Det står -1 som förinställt värde.
Jag hoppas att fler får upp ögonen för denna bugg som är av det grövre slaget, tyvärr

Click to expand...