CPU frekvens för hög (998mhz) på tomgång med 2.3.3 ROM

Diskussion i 'Xperia X10 - Allmänt' startad av Radioman62, 25 aug 2011.

1. Radioman62

Radioman62 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Min första trådstart här.
    Många av er här kanske också hänger på xdadevelopers forum men en del av er som har den nya Gingerbread installerad kanske ännu inte har uppmärksammat en bugg som jag tror att alla har men ännu inte upptäckt.

Processorn går på 998mhz konstant så fort displayen är på. I vila, när du stängt ner displayen med powerknappen går telefonen ner på 245mhz eller "deep sleep" frekvenserna där emellan används aldrig!

Jag blev uppmärksam på detta efter de senaste två dagarna med intensiv forskning i denna roliga hobby, att få ut det mesta av telefonen. Batteriet tar slut riktigt fort om man använder telefonen överhuvudtaget, alltså när displayen är på, även om man skruvar ner ljusstyrkan så att en skumögd farbror som mig är av nöden tvingad att famla fram läsglasögonen för att kunna se nåt. :P

En bra länk på XDA är denna
    I post #4 talar Karlson2k om hur du lätt kan konstatera problemet. Där finns också hänvisning till SE diskussionen på FB.

Efter lite letande så är det, som vanligt, zdzihu som har ett plåster till detta, eller som han själv säger "For me it is an improvement - but not a fix yet"

Det enklaste, just nu idag, är alltså att köpa Setcpu på market (12 kr), om du har en rootad telefon, och i avancerade inställningar ställer du in 100000 i fältet "sampling Rate". Det står -1 som förinställt värde.

Jag hoppas att fler får upp ögonen för denna bugg som är av det grövre slaget, tyvärr o_O

Last edited: 25 aug 2011
    echomac gillar detta.
  2. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vad gör det där med setcpu?

3. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Tror arcen har exakt samma problem med nya firmwaren. Har bara 998, 245 och deep sleep på cpu spy. Intressant detta

4. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, mer och mer så börja jag undrar om vi inte tjatat till oss uppgraderingen för tidigt ifrån SE. Känns som att en del buggar är riktigt allvarliga faktiskt. Och nu även detta med processorn. Innan BT, Läsning ifrån minneskort m.m.

5. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Men det finns väl steg mellan 245 och 998? Dom är väl inte borta? dom används bara inte. Om dom är helt borta så är det ju nåt fel på kerneln, vilket jag betvivlar.

Va använder ni för skalningsguvenör? Normalt är ondemand default på dom flesta standard roms.

Vad är det som lastar (vilken process mera specifikt, kolla med android systeminfo)cpu såpass så den tycker att den behöver gå på max klock då? Är det den gamla vanliga AOS buggen i 2.3.3? Android OS kommer då ligga hööögt på batteristatistik listan.

6. Smiley76

Smiley76 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det finns en trevlig app som heter "SystemPanel Lite" på market som listar alla processer som är igång och om man under settings enablear alla fyra monitors så kan man se vad som drar CPU just nu.

Den visar med en grön stapel bredvid varje app hur mycket den drar och ifall något drar full CPU så ser man det rätt fort. Den visar även total CPU-användning längst upp i en pie chart.

Sedan kan man även ser hur mycket en process dragit totalt. "CPU: 2s" t.ex. Betyder att en process tuggat i sig 2 CPU-sekunder. Står det t.ex 10min på en process som man inte rört så kan man misstänka att den dragit iväg. (Självklart står det 10 min på angry birds om man spelat det i ~10 minuter)

Det går även att se om telefonen inte gått i viloläge genom att gå till Settings/Application/Battery usage. Här får man se vilka processer som dragit batteri men det går även att klicka på graphen längst upp och se mera detaljerat. Här finns det en rad som heter Awake. Om den är blå hela vägen betyder det att telefonen aldrig går nere i deep sleep utan nått håller den igång.

Den blåa awake stapeln ska väl på ungefär följa Screen ON stapeln. Den kan vakna lite emellanåt speciellt om man ställt in program att synca saker var xx minut.

Man kan även här klicka på varje process och på vissa så visar den hur många minuter en viss process har hållit telefonen vaken.

För mig personligen så var min stora batteritjuv google maps då man har Use wireless networks ikryssat under Location and Security under Settings.

7. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det som är intressant är vilken av de som har mest tid. Om man håller på och petar med telefonen hela tiden så kommer 998 och 245 ha mest tid medans om den får ligga en timme och vila så ska deep sleep ha mest tid.

8. Radioman62

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

De är inte borta, de används inte bara.

Standard ROM från SE. I SetCPU finns bara Performance och Ondemand att välja på med denna kerneln. Jag antar att OnDemand är det normala förinställda. Det borde det vara.

Allting lastar så att processorn går med 998mhz. Det räcker att du använder telefonen, alltså att displayen är igång. Läs länkarna jag hänvisar till.

9. echomac

echomac Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Note 8
    Kör med zdzihu's cyanogen7 rom, laddade hem setcpu o där står det att jag kör smartass_zmod samt jag ser att den jobbar på alla frekvenser...således har z redan lagt in det i sin rom om jag fattar det hela rätt...

Skall tilläggas att jag e j-ligt nöjd med mobilen o batteritiden nu sedan vi fick 2.3!

Last edited: 26 aug 2011
  10. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Ja det är klart. Men den ska väl samtidigt inte ligga på full när man bara har igång skärmen i princip? Har för mig att den tidigare använt de andra frekvenserna också vilket skulle vara logiskt

11. Radioman62

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag känner mig frestad att prova.
    Fungerar allting, t.ex. USB tethering?. Jag gillar timescape också.

12. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

japp. Kolla med systempanel lite appen och se vad som drar CPU.

13. Radioman62

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Testintällningar på Set CPU

Så här har jag testat att köra idag och det funkar sådär. Något bättre. Processorn går inte på fullt hela tiden bara displayen lyser och du står på en websida t.ex. Hoppar mellan lägsta och högsta.

Bifogade filer:

14. Radioman62

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag provade med cyanogen7 och är inte nöjd. Kan inte koppla upp mig lokalt på mitt trådlösa nätverk, WIFI funkar alltså inte. Nätverket hittas, signalstyrkan är perfekt men jag kommer inte in trots rätt lösen.
    Fint flyt annars men men ...

Ut med skiten och in med WolfBreak så får vi se.

15. Radioman62

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har man tid egentligen

Tjenare
    Springer runt med förklädet på och grillar hamburgare och sippar rödvin, samtidigt som jag flashar och har mig .... ja, skratta gärna men sicken simultan kapacitet! :P

Frun tittar snett och undrar hur man kan sitta och pilla med en telefon så länge .... allra helst när man är snart 50 och inte 17 år, som grabben fyllde igår.
    Här är det jag som får tala om för honom hur han skall göra med sin patetiska X8...

Till saken, Wolfbreak är mer "Ericsson lik" och ser ut att flyta på bra och även WIFI, tack och lov. :) Oerhört snygg logga när luren startar upp. :)

Jag hoppas återkomma om det är något, annars är det väl Xperia84 tråden som gäller för mig nu, om jag blir nöjd med denna ROM'en.

Vi får se om SE kommer med en lösning eller en förklaring varför inte alla "governors" används när processorn går i OnDemand.

Trevlig helg på er grabbar ... och tjejer? ;)

16. echomac

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Note 8
  17. Radioman62

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

18. frosty_aw

frosty_aw Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

För mig verkar det inte göra ngn skillnad med setcpu och ovan inställningar, ligger på 998Mhz runt 98% av tiden ändå.

Om man kollar i batteristatistiken ligger ju alltid skärmen i topp(om man använt telefonen), är det delvis pga detta?

edit: Nu har den börjat ändra frekvens vid display på. Gjorde inte det i början av ngn anledning.

Last edited: 27 aug 2011
  19. echomac

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Note 8
    Kör just nu på wifi via mitt trådlösa nätverk med Cyanogen7, inga problem alls...
    Tror det hade blivit ett j-la liv i Z's tråd om inte wifi funkade...
    har du provat appen 'blade wifi fix'? , kanske kan hjälpa dig...

20. miper82

miper82 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag upplever en jättestor skillnad på batteritiden med setcpu :D