CPU, RAM osv var är gränsen?

Diskussion i 'Blade' startad av Andre22, 22 apr 2011.

1. Andre22

Andre22 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla!

Har också en blade och har haft den i ett par veckor nu. Jag körde allt original i några dagar sen tröttnade jag på att inte angry birds ville som jag så jag letade upp en youtube guide och utan att veta vad en rom eller liknande var så gjorde jag det och det blev väldigt stor skillnad.

Så här kommer mina frågor:

CPU kraften den kan man ju clocka så man kan få ut mer kräm ur den. Varför levereras inte telefonen med en maxad CPU?- Sen jag byta till Japanese jellyfish och clockat bladen så har jag fortfarande bättre batteritid än original.
    RAM kan man ju ändra så man får mer (vad jag har fattat det som)
    Hur kommer det sig att det finns personer som kan göra ett bättre system för telefonen än ett stort företag. Det är min stora fråga hur ett stort företag kan
    bli utkonkurrerade utav personer som har mycket mindre resurser.

Kanske någon som vet?

PS telefonen var definitivt värd pengarna:D

2. giah

giah Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kan man överklocka ramen? Länka nån guide är du snäll:d

3. Andre22

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det kommer jag inte riktigt ihåg var jag hitta den. Jag kan förklara vad jag gjorde
    men bli inte förvånad om det är någon kunnig som säger att det är fel eller att det inte är ramen som ändras, för jag är noob på detta.

Ladda ner Blade Buddy från android market.

Gå in på advanced settings bocka i debug.sf.hw

efter det

gå längre ner på listan och ändra dalvik.vm.heapsize tll 32m

så klart

4. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Hur högt cpun kan klockas är individuellt per chip, min t ex klarar 652mhz stabilt, kanske även snäppet högre men har haft krasher redan vid 691mhz. Det finns vissa som kan klocka en bra bit över 700mhz.

5. Andre22

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Borde det inte vara samma chip i alla blade?

6. gustaff

gustaff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Chipet är samma i alla. Det handlar om produktionsavvikelser. Man tillverkar chipen så att alla (eller nästan alla) ska klara av 600 MHz utan några krascher alls. På grund av ojämnehter i tillverkning så måste man då ha en viss marginal vid tillverkningen. I tillverkning så fördelar sig oftast resultatet i vad man kallar normalfördelning, se graf nedan.

Om du tänker dig en kurva som ser ut ungefär såhär:
    Ignorera värdena i tabellen...

Vid tillverkning så måste dom slänga alla chip som inte klarar av 600 MHz, och därför blir det billigare att tillverka chip som håller för säg, 710MHz, och sen sänka klockfrekvensen till 600Mhz.

Försökte göra det kortfattat, men vet inte om jag fick fram allt som jag tänkte... Aja, det har allt att göra med produktionsstrategi iaf. Man måste kunna garantera att chipen håller i utsatt klockfrekvens, och därför så ger man sig själv lite marginal för produktionsavvikelser.

7. Andre22

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Super tack nu förstår jag:D