Diskussion: Creative Aurvana Ace 2 med MEMS drivers

Diskussion i 'Hörlurar' startad av erik.rahm, 8 dec 2023.

1. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Last edited: 8 dec 2023
    fransl, Jowee och bernard gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 936
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Det var faktiskt rätt spännande. I och med att en stor magnet inte behövs, som du säger, så kan man göra högtalaren väldigt tunn, mindre än 1mm enligt videon, utan att behöva minska radien på elementet. För "traditionella" högtalare är det svårt att göra dem mindre eftersom magnetens djup snabbt blir en flaskhals.

upload_2023-12-8_12-43-5.png

Trevligt att de har stöd för LE Audio också för övrigt.

Last edited: 8 dec 2023
    erik.rahm gillar detta.
  3. erik.rahm

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

4. bernard

Mottagna gillanden:
    46 936
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kommer testa dessa när de blir tillgängliga efter att ha läst lite mer, verkar spännande. Kul när det händer saker :)

Jag undersökte huruvida dessa har stöd för LC3Plus utöver LC3 förresten, verkar som de saknar LC3+, men de har ju stöd för allt det senaste Qualcomm erbjuder.

Jag skulle vilja plugga in dessa i datorn, men har inte hittat någon BT-dongle med Qualcomms nya LE-Audio-chipp som dessa lurar har, så man får stöd för Qualcomms LE Audio-baserade nyheter. Jag vill kunna använda dem när jag spelar eller har teams-möten, så man slipper ha extern mikrofon för att slippa det dåliga ljudet "headset-profilen" innebär med tidigare BT-standard.

Jag skrev också ett mail till Avantree som gör bra dongles i min mening, men de säger sig inte ha några produkter med Qualcomms nya chipp på marknaden förrän Q1 2024.

Last edited: 13 dec 2023
    erik.rahm gillar detta.
  5. bernard

Mottagna gillanden:
    46 936
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vore egentligen märkligt om inte Creative släpper en egen dongle för övrigt. Jag skall fråga och se om de kan säga något om det/tidsplan.

Ugga och erik.rahm gillar detta.
  6. erik.rahm

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Har inte sett några reviews hur mikrofonen är tbh

7. erik.rahm

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

bernard gillar detta.
  8. erik.rahm

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Folk verkar ha en del connections issues samt att mikrofonen verkar vara "ok" - därför jag tvekar..

bernard gillar detta.
  9. bernard

Mottagna gillanden:
    46 936
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan intyga vissa connection issues, får se hur det blir med nyare firmware. Verkar speciellt krångla med low latency aktiverat av någon anledning. Kan inte heller ansluta dem till datorn över LE Audio, de ansluter och frånkopplar bara om och om igen (såg att mitt WiFi/BT-kort fråN intel fått stöd för LE audio när jag gick i enhetshantaren efter senaste drivrutinsuppdateringen).

Med Pixel 8 ansluter den över LE Audio och man har stöd för rumsljud, så Opus kan användas antar jag. Lyckades också parkoppla dem med ROG Phone 7 tillsammans med adaptive aptX. Jag lyckades däremot inte få aptX HD fungera dock (bara gråmarket). Inga problem ansluta dem till iPhone eller Apple Watch.

Creatives mjukvara är ju också sisådär, men det mest nödvändiga finns. Har lurarna kopplade till Apple TV för att se på film (man behöver aktivera low latency mode i inställningarna för detta ändamål, annars blir det en viss fördröjning), och basen är ju mycket fin och tight med "movie EQ" preset. Blir ett rikt och fylligt ljud. För musik föredrar jag "neutral". Finner ljudet mycket bättre än de Nothing Ear (2) jag kört med tidigare. Passformen är också bra för egen del.

Bara hunnit testa dem mycket kort, så återkommer med en lite mer omfattande rapport. Förhoppningsvis ramlar någon uppdatering in snart som gör uppkopplingen mer stabil/kompatibel med fler enheter. Väl uppkopplad är dock räckvidden mycket bra, motsvarar utan problem mina Airpods (3rd gen) som jag också upplever som bättre vad gäller mottagningen än Nothing Ear (2).

ANC/Mikrofon har jag inte utforskat. Hade hoppats testa mikrfonen med datorn över LE Audio, men det ville sig som sagt inte.

Edit: Kan tillägga att tochen på lurarna väl har någorlunda hygglig känslighet, men gillar inte alls att ha touch så man måste knacka på luren med fingret framför att krama om dem som på Airpods tex. Det skapar ett obehag då det inte är känsligt nog för att bara knappt snudda vid dem, utan man måste fortfarande trycka med viss kraft för att något skall hända, och då pressar man ju luren mot örat, vilket inte alls är bekvämt.

Last edited: 1 feb 2024
    Jowee och erik.rahm gillar detta.