(Cursor)Adapter till en TableLayou?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Perty, 19 okt 2009.

1. Perty

Perty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nån som har fipplat med nått liknande?

Tycker det är lite mysko att det inte verkar finnas default, men jag kanske har missat något?

Eller kan man helt sonika trycka in en (flera?) TableRow i en ListView och köra en adaptor den vägen?

2. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Så hade nog jag gjort extenda en CursorAdapter overrida newView och bindView och gör din magi där.

Men måste inte en TableRow ligga i en TableLayout? Vilket kommer göra att du har flera TableLayout med? Men det kanske inte gör något i det stora hela.

3. Perty

Perty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja precis, jag misstänker att TableRow kräver en TableLayout men man kan aldrig vara nog så säker, kanske kan man trixa på nått sätt?

Grundproblemet är egentligen att jag har svårt att fatta hur man "bör" göra för att få alignade kolumner med variable bredd i t ex. en LinearLayout.

4. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tror inte att det är något direkt fel med att göra på det här sättet, gör vad som känns enklast först. Om inte annat för att komma vidare och sen är det bara att gå tillbaka om man finner ett annat sätt.

Har kört med TableLayout på ett par ställen tidigare där det kanske inte direkt passat, men å andra sidan så är det ju bara en layout som hjälper än att aligna saker lite lättare ibland.

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill göra, men t.ex min details view i snowstorm har en ListView där adaptern är en subklass till ArrayAdapter. Min array adapter gör sedan något liknandes detta när en rad skall visas:

LayoutInflater inflater = context.getLayoutInflater();
    View row=inflater.inflate(R.layout.details_row, null);

details_row är en xml som jag inte har en aning om hur jag skall posta här iom att forumet verkar försöka tolka xml. Det är dock en xml där den yttre layouten är LinearLayout, och i sig har den en ImageView (för att visa en väderikon till vänster) och en textview (för att visa prognos)

Var det något sådant du ville göra?

6. Perty

Perty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har en sån variant idag med en LinearLayout med TextViews, problemet är att få de olika LInearLayouternas TextViews att aligna sig till varandra på de olika raderna. Varje rad är idag självständig när det gäller layouten, jag vill att de olika kolumnerna skall anpassa sig efter största/minsta storlek.

TableLayout fixar ju det åt en i vanliga fall, men eftersom jag inte hittat nån sjysst adaptor till table layout eller ens en metod för setAdaptor för en Table så blir det ju bökigt.