Fråga: Custom ROM/kernel som fungerar med MHL?

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Brain, 19 nov 2012.

1. Brain

Brain Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Fick just hem MHL-adaptern som jag beställt till min SGS2, och visst fungerar den. Problemet är bara att det endast är ljud och videouppspelning som fungerar. När jag kopplar in kabeln får jag en felroterad stillbild på TVn, som sedan stannar tills jag startar en film eller drar ut och sätter in kabeln igen. Detta gör att jag till exempel inte kan spela spel, som jag hoppats på, då det är aningen jobbigt att dra ut och sätta i kabeln mellan 30-60 gånger per sekund ;)

Därför undrar jag, som rubriken antyder, om någon vet en custom ROM som fungerar med MHL fullt ut? Eftersom länken bevisligen inte är död antar jag att problemet inte är kernelrelaterat, men frågar ändå efter det om jag skulle ha fel. Och om det är så att endast stock-ROMen funger fullt ut borde jag väl kunna dualboota den med custom kernel?

För närvarande kör jag med Dorimanx Kernel 7.20, och har testat MHL med Resurrection Remix 3.1.2. Har inte testad den med min andra ROM (RootBox), men av vad jag kunnat läsa mig till kommer jag få samma resultat där.

2. Madman

Madman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag tror att MHL är "broken" i alla AOSP/AOKP-roms och funkar således endast i Samsung-baserade roms!

3. Brain

Brain Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det var det jag var rädd för, med tanke på hur det brukar vara när det gäller Samsung. Därför är det passande att jag funderat ett tag på ett flasha den läckta JB-romen, och nu fick jag ytterligare en anledning att göra det. Och där fungerade det mycket riktigt klockrent.

4. thompo

thompo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Det finns ju Samsung-baserade custom roms. Själv använder jag Neatrom Lite, och det verkar funka med min MHL-adapter.

5. Brain

Brain Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hur fungerar de ROMarna med till exempel Mali-drivasarna? Ser en enorm prestanda-boost vad gäller grafik tack vare (antar jag) project butter i den officiella JB-ROMen, vilket också är den största anledningen till att jag kommer stanna på denna ett tag, men om sådana saker fungerar i Sammy-baserade ROMs byter jag gärna när de fått ut versioner baserade på JB.

6. thompo

thompo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Förstår inte riktigt din fråga. Undrar du hur telefonens grafikprestanda påverkas av att använda Samsung-baserade custom roms?

7. Brain

Brain Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kanske inte uttryckte riktigt tydligt. Men, ja så kan man säga att jag menar. Grafikprestandan i Samsungs officiella är överlägsen (även om de custom roms jag testat också är riktigt bra), mycket på grund av att Samsung inte open sourcar sina drivisar. Så det jag undrar är om den prestandan bibehålls i roms baserade på Samsungs egna.

8. thompo

thompo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

OK, det kan jag inte svara på. Har inte märkt någon skillnad i grafikprestanda. Använder SiyahKernel S2-v4.1.5 om det är till någon hjälp.

9. Chopaan

Chopaan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

I de ICS-roms jag provat som baserats på officiella ICS är "grafikprestandan" minst lika bra, och jag tror det är ganska säkert att förvänta sig detsamma när JB-versioner börjar dyka upp.