CWM Recovery funkar med låst bootloader så länge man har rootat

Diskussion i 'Xperia neo' startad av K4L, 22 november 2011.

1. K4L

K4L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har inte sett det nämnas tidigare, men man kan ha recovery utan att behöva låsa upp sin bootloader, så länge man har rootat!

Funkar bara med stock ROMs

Mer info finns i den här tråden, där finns också länken till själva programmet: [Daily Update]SE Extreme Tweak Installer v1.8 - Update 11/18/2011 - xda-developers

Förberedelser!

På datorn:
    - Du måste ha NetFrameWork 3.5 installerat på din dator för att kunna köra programet
    - Installera "PC Companion" för att få ADB-drivrutinerna som behövs.

På telefonen:
    - Gå in i Menu \ Settings \ Applications på din telefon och kryssa i "Unknown sources"

- Gå in i Menu \ Settings \ Applications \ Development på din telefon och kryssa i "USB Debugging"

- Det står även att man ska ändra så att inte skärmen stänger av sig efter bara en minut, men eftersom hela processen tog kanske 2 sekunder för mig så känns det inte jättenödvändigt. Kanske bra att göra ändå.

Nu börjar vi:
    Anslut telefonen till datorn med USB-sladden. Jag hade masslagringsläget aktiverat automatiskt och det funkade.

Starta programmet, VÄLJ RÄTT VERSION i "select option"-rutan. Med andra ord, om du har t.ex en Neo och vill ha CWM-Recovery så väljer du "CWM for Xperia Neo..."

när du har dubbelkollat så att du verkligen har valt rätt så trycker du på "install".

Superuser borde då komma upp på mobilen och fråga om du tillåter "Shell" (tror jag det var), tryck på tillåt.

Det står i rutan när du är klar, hela processen tog för mig kanske som max 5 sekunder, så det går fort.

Stäng av telefonen, starta telefonen och så fort du känner "startvibrationen" så börjar du trycka Volym NER knappen.
    Inte hålla in knappen, utan trycka och släppa hela tiden, in, ut, in, ut, i snabb takt (that's what she said :cool:) tills du är inne i CWM Recovery. Nu är det bara att börja göra backups osv :)