CWM utan unlockad bootloader eller flashtool!

Diskussion i 'Xperia ray' startad av BuckNaked, 19 nov 2011.

1. BuckNaked

BuckNaked Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nu finns även CWM (Clockworkmod) för oss som inte riktigt vill ta steget och låsa upp bootloadern ännu. (Telefonen måste dock vara rootad, men det fixar man enkelt så här.)

Programmet som fixar det hittas här, och kan även göra en del andra saker som jag inte riktigt satt mig in i. (T. ex. köra in Bravia engine men den finns ju redan på Ray.)

Just nu kanske det främsta användningsområdet är att kunna ta en komplett backup av systemet (-> sdcard) så man enkelt kan återställa vid behov, men man kan även flasha in updateringar/ROM:ar et.c. Vet dock inte än vad som finns för Ray (och som funkar med standard-kernel), nån annan kanske kan fylla på?

Mer info om CWM här.

Kan bekräfta att det funkar utmärkt på v 4.0.2.A.0.42. :)

(För att boota in i CWM så trycker man upprepade gånger på volym- vid uppstart av telefonen.)

mvh Buck

Nale72 och damagee gillar detta.
  2. damagee

damagee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Det står dock att den endast fungerar med 2.3.3... du menar att den fungerar även med 2.3.4?

3. BuckNaked

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Japp, jag kör 2.3.4 och det gick utan problem.

Sent from my V9 using Tapatalk

4. Nale72

Nale72 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag gissar att jag är inkompetent, men jag fick det i alla fall inte att fungera. Jag tycker jag har följt alla steg, men är inte helt säker. Det står att man ska lägga över alla apk-filer i mappen apk, men vad jag ser finns det bara en apk (Jbed.apk). Jag testade då att lägga över alla uppzippade filer.

När jag sen startar programmet och bockar i APK-installer och väljer "install_cwm" och klickar på knappen Install kommer "adb install "apk\install_cwm"" upp i nedre rutan, men sen händer inget mer. Vad kan jag göra för fel?

5. BuckNaked

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmm, jag tror inte du behöver göra alla de där stegen (om du bara vill installera CWM iaf), allt jag gjorde var att starta programmet och valde "CWM for Xperia Neo ... Ray" och klickade install, sen funkade det. Har du packat upp .rar-filen med kataloger intakta (dvs se extreme tweak installer\data)?

Nale72 gillar detta.
  6. Nale72

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Som jag trodde, bara jag som var inkompetent ;). Jag missuppfattade instruktionen och följde stegen för APK Installer. Det gick mycket enklare att hitta rätt installationsfil när APK Installer inte var ibockad :o

7. damagee

damagee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag kan tillägga efter en tid nu att detta fungerar som en smäck... enkelt, felfritt och så jävla skönt att ha detta igen... Tack till TS!

8. Nale72

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Instämmer helt. Väldigt trevligt att t ex kunna ta ordentlig backup på hela telefonen.