Cyanogenmod, kan ej installera appar

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av telefonen, 22 okt 2011.

1. telefonen

telefonen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Installerade Cyanogenmod 7.1 stable idag.
    Den verkar vara riktigt bra förutom jag har fått en ganska stort problem.

Jag har installerat google market (hämtade den i telefonen via ROM-manager och installerade den därifrån) men kan inte installera appar. Det står följande: "FEL, Det fick inte att hämta "appens namn". Det finns inte tillräckligt med utrymme på enheten."

Vad ska jag göra?
    Har jag kanske installerat google market på fel sätt?

2. telefonen

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag glömde att skriva att det finns väldigt gott om internutrymme för att installera appar.

3. Moonwall

Moonwall Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Wipe och flasha igen. Brukar lösa de flesta problem.

Edit: Upptäckte att du använde ROM Manager. Testa att ladda ner Cyanogenmod till sd-kortet från rom manager, men installera inte från programmet. När du har laddat ner det, tryck på "Reboot inte recovery". Navigera till "Wipe data/factory reset" och välj med trackball. Detta kommer radera alla dina data, dock inte sd-kort. När den är färdig med det, välj "Wipe cache partition".

När det är färdigt, välj "install zip from sd card" och välj med trackballen, sen "choose zip from sd card". Härifrån får du leta lite, jag är inte säker, men leta efter en mapp som heter "rom manager" eller liknande. I den bör det finns en .zip som du ska välja och installera.

Last edited: 23 okt 2011
    Im4n00b, Petta och telefonen gillar detta.
  4. telefonen

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad menas med wipe och flasha egentligen.

Jag har testat att installera om maps flera gånger men det vill inte fungera. Jag får igång maps men jag kan inte ladda ner appar pga platsbrist (vilket jag inte har)

Ska man välja något speciellt i rot manage?

Last edited: 23 okt 2011
  5. Moonwall

Moonwall Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Tryck "Download ROM" och välj cyanogenmod. En .zip-fil borde hamna någonstans på sd kortet, försök sen att göra som jag sa.

telefonen gillar detta.
  6. telefonen

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Ditt tips var till stor hjälp och nu fungerar det att ladda ner appar i market på cyanomod med min htc desire utan några problem. :)
    (det hängde sig dock några gånger i början)

Sammanfattning av problem och lösning för andra användare med samma problem:
    Problem:
    Jag installerade cyanomod 7. När jag skulle installerade market fick jag olika felmeddelanden vid installation men lyckades ändå installera market, men det gick inte att installera appar, och programmet hängde sig hela tiden. Jag gjorde flera försök, tankade först ner market på datorn och la in på minneskortet, tankade ner market via Rom manager men inget fungerade. Vid alla försök installerade jag via Rom manager också.
    Lösning:
    -Jag gick in på Rom manager och laddade ner Cyanomod 7 + Market men installerade dem INTE.
    -Via Rom manager tryckte jag på "Reboot into recovery" och följde sedan Moonwalls tipps:

"-När du har laddat ner det, tryck på "Reboot inte recovery".
    -Navigera till "Wipe data/factory reset" och välj med trackball. Detta kommer radera alla dina data, dock inte sd-kort.
    -När den är färdig med det, välj "Wipe cache partition".
    -När det är färdigt, välj "install zip from sd card" och välj med trackballen, sen "choose zip from sd card". Härifrån får du leta lite, jag är inte säker, men leta efter en mapp som heter "rom manager" eller liknande. I den bör det finns en .zip som du ska välja och installera."

Jag gjorde detta med både cyanomod och market Rom:arna.

Ett stort tack till Moonwall

Im4n00b gillar detta.
  7. Dahlis87

Dahlis87 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG Nexus 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG Nexus 4
    ROM:
    Android 5.1.1
    Bra att ni sa att man kan tanka de via rom manager men inte att installera från det. Så tillochmed jag kan göra detta. :D

Men jag vill bara "låna" eller fråga en snabb fråga, om man har valt "säkerhetskopiera befintlig.." om man gör det. Är detta de som man backupar sitt nuvarande android ifall något snett skulle hända?

Tack i förhand!
    Dahlis

8. kali68

kali68 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Lånar tråden för ett märkligt, relaterat problem. Det började troligtvis med att jag satt och lekte i Titanium Backup, där jag testade att "flytta app data till sd kort" för facebook-appen. Något skar sig och facebook fick forceclose hela tiden.

"Ingen fara" tänkte jag. Jag avinstallerade facebook och försökte installera den på nytt, men då kommer det underliga. Jag får samma felmeddelande om minnesbrist som trådstartaren skrivit om. Ännu märkligare är att det går att installera andra appar, det är bara facebook-appen som får problemet.

Telefonen kör CM7 med ext2 på 1,5 gb, har 144 mb ledigt internminne, så minne finns. Det verkar som om telefonen har kvar någon konfig för den facebook som kraschade vilket gör att den nya installationen försöker installera på samma sätt och därför misslyckas.

Några tips?

9. Arkilus

Arkilus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Du skulle kunna prova att köra "Fix Permissions" om du har den funktionen i din recovery, alternativt tömma cachen.

Last edited: 3 nov 2011
  10. kali68

kali68 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har ingen sån funktion i min recovery, men jag körde wipe på dalvik, cache och android.secure. Efter det återinstallerade jag alla andra appar, men facebook gick ändå inte att få till.
    Det underliga vid installation av facebook är att det larmar för att AVinstallationen inte har tillräckligt med minnesutrymme. Kan ju vara en översättningsmiss i GUI-t, men konstigt ser det ut.

Har testat en fix permissions i Titanium, men det gjorde ingen skillnad.

11. Petta

Petta Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Även jag vill rikta ett tack till Moonwall eftersom detta hjälpte mig på ett galant sätt! Min variant på denna åtgärd blev följande:
    1. Boota upp i recovery mode (från avstängd telefon dock eftersom jag inte fick Reboot into recovery att funka)
    2. Wipe data
    3. Wipe cache
    4. Installera CM 7.1 + alla standardapparna (jag lade dessa på externa SD-kortet)
    5. Boota om - klart!
    Nu återstår bara att installera om och konfigurera allt så att man känner igen sig. CM 7.1 känns redan nu mycket snabbare och snyggare än standard SG GT-I9000 och jag känner igen mig från SEM Xperia X10 standard 2.3 som funktionellt är mycket bra men oerhört segt...

12. Stryc9

Stryc9 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En workaround som tycks fungera för mig är att gå in på market's vanliga hemsida via pc/mac och installera via den.

Last edited: 7 dec 2011
  13. Julmust

Julmust Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Hänt mig flera gånger när jag installerar CM7....:( Men sättet att lösa det på brukar vara att ladda hem S2E, från market (brukar alltid gå fastänn inga andra gör det.). Problemet har tydligen något med att den inte cachear riktigt rätt så att man inte kan ladda hem appar som är större än en viss storlek.

Men ladda hem S2E och tryck i download cache. sen kan du såklart trycka i resten om du så behöver de.;)
    Berätta om det funkade. Brukar vara det felet för mig, så om du har samma fel så borde det fungera ;)

EDIT: Oj såg att det inte var riktigt samma, fast man vet aldrig. Market har lagt upp nya förklaringar på sitonde. Sen såg jag även att det hade löst sig ;)

Last edited: 15 dec 2011