Tack för svaren alla! Verkligen, tack!
Just plasten på S5:an kan jag leva med då jag ändå kommer att använda ett case. Åtkomst till batteriet berättigar i mitt tycke plast som materialval. Sedan kan plast användas på ett bra sätt (N5, Oneplus) och ett mindre bra sätt (S5).
Touchwiz kan jag ju bli av med senare om jag vill genom att flasha CM eller dylikt. Efuse/Knox är ett djävulskap. Det borde dock så vitt jag vet inte påverka reklamationsrätt och dylikt i Sverige, iaf. med avseende på hårdvarufel. Samsung borde väl få svårt att påstå att t.ex. batteriluckan lossnade för att jag bytte rom?
Både Z2 och S5 kommer få Lollipop så där oroar jag mig inte.
Visst är 3gb ram på Z2 ett plus. Även jag har läst om självsprickande glasbakstycken på Z2, lite oroväckande! IP certifieringen är inte jätteviktig för mig. Övertygad om att S5:ans certifiering kommer att räcka gott och väl.
Konstigt det där med kameran på S5:an. I de tester som jag läst tenderar den att prestera i topp i androidsegmentet.
Efter att ha lekt lite med en väns N5:an är min uppfattning att kameran i Nexus 5 inte är värdelös (mycket bättre än kameran i N4 t.ex.) men samtidigt inte heller "bra". Använder man HDR+ läget så tycks man få ganska bra bilder.
Köper jag Nexus 5 blir det 32gb varianten, därav priset på 3500 kr.
Det lutar fortfarande åt S5. Ställer jag Z2 mot S5 är det på pappret ganska dött lopp men det faktum att jag nu har haft Sony gör att S5 lockar. Alltid kul att prova något nytt!
Är det förresten någon som vet om
Tele2 operatörslåser sina telefoner? Så vitt jag minns låser de bara iphone.
Fler åsikter tas gladeligen emot!
Click to expand...