Däck till Xiaomi Mi Nordic 3

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Dassh, 21 dec 2023.

1. Dassh

Dassh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Tjena

Jag har en sån här Xiaomi Mi nordic 3 el scooter.
    https://mistore.se/products/mi-electric-scooter-3-nordic

Fått punka på bakdäcket och funderar på att byta ut det till ett som inte har slang.

Dock har jag upptäckt att det finns tublösa däck samt helt solida gummi däck och blir lite konfunderad över vilket som är det bästa alternativet att gå på.

Någon som kan rekommendera bra däck att satsa på?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 887
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Solida däck är förfärligt otrevliga att åka på, mycket dålig dämpning och har högre rullmotstånd, så kräver mer av motorn också. Inget bra för ryggen. Det vore om man bara åker kortare sträckor sällan på bra underlag.

Tubeless är definitivt att föredra. Dämpar och rullar bra, men mycket mindre risk för pyspunka vs däck med slang.

3. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 598
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Varför skulle det kräva mer av motorn? Tycker det låter mer logiskt tvärtom, ju mer energi däcken absorberar desto mer borde motorn behöva kompensera, alltså samma effekt som gör det jobbigare att cykla med däck med lågt tryck istället för högt.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 887
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är sant om däcket inte deformeras öht, men det vore ju synnerligen otrevligt att åka på. Utöver att de väger mer så flexar fortfarande solida hjul eftersom de i regel är tillverkade av någon sorts porös gummiblandning, och inte sällan har de borrat hål genom dem, för att göra det i alla fall lite uthärdligt att åka på. Jag tror att de är svaga i sidled, men har inte undersökt det närmare.

Att räckvidden minskar med denna typ av porösa däck är det inget tal om, det blir ofta en påtaglig skillnad dessutom. Jag mätte upp omkring 15% sämre räckvidd med en M365 Pro när jag gick från de pneumatiska däcken till ett par 'solida'/porösa. Med det sagt finns det för all del en rad olika varianter av denna däcktyp och det är förstås möjligt att vissa är bättre än andra, men generellt sett tvivlar jag på att det existerar några fördelar annat än att man utesluter risken för punktering.

Last edited: 22 dec 2023
  5. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 060
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Alltså jag hade en Xiaomi Pro 2 med luftdäck först. Sen spårade polaren ur och skulle modda den. Först blev det hårda solida däck och sen till slut blev luftdäck 10". Dom sista var ju klart skönast, och absolut är luftdäck mjukare och skönare att åka på men tyckte inte isolida däck var så farliga. Det var absolut ingen fara för varken rygg eller nått annat.
    Men såklart spelar det roll vart man åker och på vad osv. Där jag åker var mestadels hyfsat fin asfalt.