Därför är Desire bättre än Nexus One

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Asteroid, 8 apr 2010.

1. Asteroid

Asteroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Till att börja med har Desire har mera minne än Nexus One

...för att desiren kommer med sense ui, vilket är mer minneskrävande. Installerar man sense ui på en nexus one får man det visserligen att fungera, men htc anser att det fungerar bättre med mer minne till att få den funktionen att fungera 100% bra. Alltså kan man inte få sense ui att fungera lika bra på en N1a som på Desire.

Sense UI har ju också sina fördelar...

Touchknapparna på Nexus One är något felkalibrerade, det gör att man hela tiden måste trycka på dem en bit ovanför.. inte direkt på, som man normalt vis annars gör.
    Om knapparna på Desiren är felplacerade går att diskutera, eftersom bakåtknappen sitter så att det blir jobbigt att nå den med högertummen när man surfar med telefonen i vertikalt läge (vilket man normalt inte gör). OBS! Om man däremot surfar med telefonen i horisontellt läge sitter knappen precis där den ska ;)

En annan nackdel med styrkulan är att det kan fastna skit och fett under och på kulan, vilket talar för sig.. Den extramikrofonen har också visat sig krångla i vissa situationer, då har det hänt att inget ljud kommer fram alls.

Tänk också på att HTC har tillverkat Nexus One även om det är Google som säljer den. HTC står alltså för hårdvarutekniken. HTC har också haft tid att se vad de vill förbättra av sina erfarenheter från Nexus One. Alla förbättringar som de önskade fanns på Nexus One finns nu på Desiren!

HTC har haft tid att tänka igenom såväl design som funktion vad gäller Desire :cool:

Har ni något att tillägga eller har jag fel? :teeth:

2. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Nja, nexus har en STOR fördel : öppet operativ så allt nytt kommer till den... vilket inte man kan säga om htcs uppdateringar.
    Och att sense är ett plus går ju att diskutera. Knapparna o radion är det som är positivt.

3. Will3

Will3 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

+1 ;)

4. Asteroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om jag har förstått det rätt så är mobilerna lika "öppna" för diverse modifieringar.
    Uppdateringarna kommer snabbare till N1an eftersom det har ett cleanare OS, till Desiren måste uppdateringarna modifieras för att passa sense. Men vad gör det om man orkar vänta 2 veckor extra? :)

Samtidigt kan man alltid koppla bort sense ui på Desiren om man känner för det.
    <3

5. dr0id

dr0id Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tror tyvärr det är lite mer en två veckor med tanke på att 2.1 inte har släppts till heron än. Men själv så köper jag en desire och segar dom för mycket får det väll bli root.

6. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Desire har INTE teflon behandlat reptåligt skal

7. Asteroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nedan ett citat från http://www.google.com/support/forum/p/android/thread?tid=18532e54113a669a&hl=en

"My Nexus One phone is less than two weeks old. This morning I picked up my phone and the soft "teflon" coating on the back had bubbled up and detached from the metal in two places. Each area is about 1/2 inch by 1/2 inch. The coating was fine yesterday without even a scratch... I keep the phone in its pouch during the day so that it will stay nice and new.

The phone was on the charger during the night and might have been a little warm because of that, but it was not exposed to excessive heat or any other unusual conditions. I'm very surprised and disappointed to see this happening in such a new phone!

I don't think there is anything I can do for my phone at this point, as the coating has already come right off in the affected locations, and seems to be ready to peel off the whole back of the phone? "

Stackarn hade endast haft sin mobil i två veckor innan teflonet på baksidan började bubbla upp o trilla bort, trots att han använder fodral.

Här finns bild på hur det ser ut..
    http://picasaweb.google.com/orca.starbuck/N1#
    Kan vara att den har legat i fukt eller något över natten, kanske hans katt som har pissat på den? Ser inte gött ut iaf!

Som sagt, HTC har lärt sig från sitt tidigare N1 projekt för att nu göra det bra från början med Desire.

Men förutom det är nog teflon bra :)

8. apan12

apan12 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

9. Asteroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har läst att det ligger exakt samma teknik bakom displayerna.. Det ska tydligen skydda mot små skavanker men inte om det blir tillräckligt mycket tryck under en vass spets.

Här en en länk till en kille som har en Nexus One som råkat få en repa på sin skärm..
    http://www.google.com/support/forum/p/android/thread?tid=3eaeee11f588ddb0&hl=en

10. JockeLi

JockeLi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vilken ensidig diskussion. Ingen av dom är "bättre" än den andra. Allt handlar om vad man föredrar. I stort sett är det ju samma telefon. Jag föredrar dock också Desire av följande annledningar:

1. Sense
    2. Fysiska knappar
    3. Säljs i sverige
    4. Snyggare

Några annledningar som talar för nexus one

1. Kommer förmodligen få uppdateringar tidigare
    2. Är en Dev telefon
    3. Dom 2 micarna
    4. Funnits ca 3 månader

Med andra ord handlar allt om personligt tycke

11. abacuz

abacuz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

+1 :D

12. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

2 veckor?
    Kolla på Hero så ser du hur det ser ut, snarare 6 månader sent med uppdateringar till htc's senselurar

13. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Fördelarna som jag ser med Nexus One är att CyanogenMOD finns och att andra Custom ROM's lär nå Nexusen tidigare.

Risken är att Desire kan komma att dras med samma problem som Hero. Se bara på HTC Magic vs HTC Hero. Magic har ett rent Android i grunden medan Hero har Sense. Båda har snarlik hårdvara men ändå har scenen runt Magic varit mycket, mycket större.

Det handlar, precis som någon nämnde tidigare, knappast om två veckor till en uppdatering kommer. I värsta fall kan det bli precis som Hero att det tar ett jäkla tag innan uppdateringen kommer och de hoppar över både en och två versioner innan.

De fysiska knapparna på Desire vinner absolut i mina ögon men då jag är en som vill lägga in Custom ROMs, leka med telefonen, få in mer och mer så vinner Nexus ändå. Hade jag däremot varit en "normal" användare så hade jag nog föredragit Desire för då hade inte uppdateringar och moddingscenen spelar lika stor roll. Plus att Sense, faktiskt, är jäkligt nice.

14. pakerfeldt

pakerfeldt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Ja, det har vi ju sett här i en granntråd vad folk tycker om att vänta ;)

I övrigt har jag svårt att ta en sådan här "jämförelse" på allvar när den är fullkomligt ensidig.

15. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Bara o lämna in på garantin så fixar ju HTC det. Har själv använt deras service på min n1 o de funkade bra.

16. Nuxes one

Nuxes one Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker Desire har fördelar som att den klarar fler filformat, ex. wmv wma. och de tidigare nämnda fördelarna. Men jag har en Nexus med docka och det är toppen.

17. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja.. Lite småensidig tråd. Framförallt eftersom det i princip är samma telefon. Jag kommer skaffa Desire, men hade det inte varit uteslutande för det bättre exchangestödet i den så hade det nog blivit en N1

18. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Meningslös tråd? Fördelar och nackdelar med N1 vs Desire diskuteras redan extensivt på forumet, och detta är inte ens en särskilt bra summering. Båda har sina fördelar och nackdelar. Den största nackdelen med N1 har du inte ens listat ovan, att den endast säljs genom google. 4/5 Desire-köpare i Sverige idag, hade redan köpt en N1 om den hade funnits tillgänglig hos våra operatörer när den släpptes i USA. Desire vs N1 för mig är helt och hållet en fråga om tillgänglighet - snarare än form och funktion. Om jag hade köpt en N1:a för en månad sen, hade jag inte sneglat på Desire med avundsjuka, och när jag får min Desire kommer jag inte snegla på polarnas N1:or med avundsjuka.

19. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag tror och hoppas att HTC har lärt sig angående uppdateringar och förbättrar sig när en ny kommer. Angående HTC Hero har de varit såpass långsamma för att de inte visste hur de skulle göra exakt. Först tänkte de porta Sense till 2.1, men tillslut bestämde de sig för att göra om det från grunden, därav förseningen och den långa tiden.

20. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Fy farao, det där såg inte kul ut!