Dagens prishöjningar hos Tele2/Comviq

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Qrac, 14 nov 2012.

1. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Igår satt jag och kollade in en mobil som jag hade tänkt köpa. I samma veva hade jag tänkt uppgradera mitt abonnemang till Volym låg student. Allt gick bra men eftersom jag var trött väntade jag tills idag med att beställa.

Igår kostade telefonen + abonnemanget: 189 x 24 = 4536 kronor

Idag kostar samma telefon och abonnemang: 314 x 24 = 7536 kronor

Liksom.. wtf?! Hur kan dom anse att det är en skälig höjning av priset? Ligger dom så illa till att dom måste höja sina priser eller är detta bara tillfälligt höjda priser på grund av den annalkande julhandeln?

Plötsligt blev både telefonen och abonnemanget absolut inte värd pengarna. Samtidigt har dom massa ny reklam om hur billiga dom är..

Skäms på er Tele2!

Edit: Enligt vissa så är det mecenat som höjt priserna, hur det nu kan komma sig?

Last edited: 14 nov 2012
  2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 319
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag vet inte hur man kan motivera en sådan prishöjning på något annat sätt än att man vill tjäna pengar.

Priserna bestäms inte av Mecenat utan av Tele2, vad jag vet. Så det är nog Tele2 som fått igenom och valt att göra denna prishöjning.

I ditt fall skulle jag titta på någon annan operatör, då det finns andra operatörer med lägre ordinarie pris.

Sent from my iPhone using Tapatalk

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 077
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ett tips kolla på Comviq på Mecenat. 189 kr/mån för fastpris :)

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 319
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det kostar 195kr/månad och en telefon ingår ju inte i det priset. Om jag minns rätt så har det väl inte gått att beställa en telefon med Comviqs abonnemang som student.

Det går ej heller att kolla nu då det står
    "Just nu är det tekniska problem med Comviqs studenterbjudanden och vi arbetar på att få tillbaks dom så snart som möjligt. Just nu ser det ut som om det kan dröja till vecka 46."

Sent from my iPhone using Tapatalk

5. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Alltså jag har inga problem med prishöjningar och förstår att Tele2 är ett vinstdrivande företag men det jag inte förstår är hur man kan motivera en så stor höjning som det nu blev.

Tänkte maila Tele2's VD för Sverige och fråga hur han kan stå bakom en så stor höjning men hittar inte hans e-mail någonstans. Någon annan som har den?

6. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Varför ska de behöva motivera en prishöjning?
    Svaret är antagligen "vi vill tjäna mer pengar".
    Det är ett företag du har att göra med, det sätter de priser som de tror att de kan sälja en särskild tjänst eller vara för.

Tycker överlag att folk gnäller på priser för abonnemang.
    Alla vill att det ska kosta en hundring ha fria samtal och meddelanden, fri surf och så ska det ingå en high end lur!

Du kommer nog att hitta något som du har råd med. Tre har ju Sony Miro för 69kr/månaden det kanske kan vara något.
    Du missade att göra en affär till ett bättre pris än vad som nu är möjligt, tråkigt för dig, men släpp det nu och gå vidare i livet.

Moby gillar detta.
  7. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Vi ska inte glömma bort att mobiloperatörerna inte agerar på någon fri marknad. Det finns bara fyra stycken och du kan inte gå till någon annan om de alla fyra försämrar villkoren och höjer priserna.

8. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Men är det så?
    Har alla gjort det?
    Du kan ju inte måla upp ett scenario som inte existerar, ta av dig foliehatten och spänn av!
    Jag kan inte se att detta har med TS frågeställning att göra.

Priserna och abonnemangsformerna skiljer sig inte jättemycket åt, men det får väl ändå anses att det vi betalar idag för de tjänster vi får kan anses skäliga, särskilt när det ingår en bra telefon.

Det är klart att man vill ha en så bra deal som möjligt, men då får man vara med när det gäller.

Problemet är att personer med låg inkomst nästan anser att det ska vara någon form av rättighet att ha ett billigt abonnemang där en high-end lur ingår och alla samtal, meddelanden och data ska vara fritt.
    Det är lite som med appar, kostar en app 14 spänn så gnälls det oavsett hur bra den är.

Idag ringer jag fritt och har fri datatrafik för 349/månaden med en HOX "på köpet". För 17 år sedan betalade jag 5:50 minuten för samtal plus abonnemangskostnad och telefon. Vanligt Internet gick på 200/månaden plus kostnaden för att vara uppkopplad, vilket var 6kr/h kvällstid och 11kr/h dagtid. Hastigheten uppgick till svindlande 50kbit/s.

Här har du en bra deal;
    Pottabonnemang på 199/månaden och det ingår en HOX!
    http://www.tre.se/Privat/Kopflode/AccessoryPicker/?device=8794&sub=37&bt=24&fynd=1

9. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Rospigg nu är du nästan lite löjlig. Min privata ekonomi är inte trådens ämne men för sakens skull kan jag berätta att jag har utrymme att öka mina kostnader från ~100 kr/mån till 349 kr/mån (eller vad det dyraste abonnemanget med den dyraste telefonen går för numera).

90-talets priser är inte heller intressanta för tråden.

Det som är intressant och det jag undrar över är hur Tele2 kan motivera en så hög prishöjning. Jag har ännu inte sett ett enda uttalande från Tele2 förutom ett icke-officiellt uttalande från deras kundtjänst där dom sa att prisökningarna är en del av deras vinterkampanj.

10. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Är det inte bara så att du missade en kampanj?
    Det normala priset är alltså ca 7500 men under en begränsad tid kunde man få den för 4500. Så egentligen ingen enorm prisökning utan tidigare en enorm prissänkning.

Det kommer nya kampanjer :)

11. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Nej, så var det inte. Det kallades inte för kampanj och var inte kampanj i någon rimlig tolkning av ordet.

Ja, förhoppningsvis kommer nya bra priser.