Diskussion: Dagens systemchip har gjort stora batterier överflödiga?

Diskussion i 'Allmänt' startad av flipp, 3 sept 2017.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    2017 verkar ha varit en paradigmskifte när det gäller batteritid. Jag tror de flesta nöjer sig med att batteri som i 95 fall av 100 håller från morgon till kväll. Nästan alla lurar som har moderna systemchipp såsom SD625/821/835, Exynos 8890/8895 eller MTK P20/X30 klarar en dags tyngre användning eller två dagars lättare användning. Sitter nu med Xperia XA1 Ultra som har ett fjuttigt batteri på 2700mAh och en skärm på 6 tum ändå räcker den nästan lika länge som Redmi Note 3 Pro med 4000mAh som jag använde för något år sedan. Har varit samma visa med lurar som jag haft med SD625 (som Oppo R9S och Huawei Nova Plus) de behöver inte stora batterier för lång batteritid. Förut letade jag alltid efter lurar med batterier på 4000mAh eller större men jag har slutat med det nu, runt 3000mAh är tillräckligt så länge systemchippet är från den senaste generationen.

bernard gillar detta.
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 218
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Räcker inte för mig. Min OnePlus 3 har bara "okej" batteritid. Knappt så den håller 1 dag för mig

3. flipp

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    High-end chippen från 2016 är nog gränsfall. SD821 har ju 14nm teknik istället för 10nm som på SD835. OP5 lär ha tillräckligt bra batteritid för de flesta.

4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 218
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    O nu är det 820 jag har, då det är en oneplus 3 o inte 3t

5. flipp

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Just det, tänkte på 3T. Men tror inte energiförbrukningen skiljer sig nämnvärt mellan SD820 och SD821.

6. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Nä det är minimal skillnad mellan dessa.

7. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    räcker inte för mig på långa vägar... Även när jag hade 4000 mah kunde jag få låadda det kanske 1.5 gång om dagen så jag skulle alltså behövt ett 10 000 mah batteri igentligen.. om jag skulle kunna använda den helt utan att kompromissa och inte ha ljustyrkan på lägsta osv eller begränsa mitt användade på annat sätt..

Så nej.. detta är ingen utvecklingen jag vill se, jag vill se större battrier så man slipper ha ångest för batteritorsk. Och man ska inte behöva snåla med tex ljustyrka på skärmen, att ha på lägsta eller sänka kontrasten är något som försämrar helhets upplevelsen vill vill ha en bra skärm och sedan döda kontrasten och ljusstyrkan ? vad är det för mening med att ha en bra skärm då liksom ?

Större battrier tror jag också möjligör med kraftfulla chip, tänk på att dom hela tiden försöker hitta balansen mellan strömförbrukning och prestanda det är det allt handlar om..

Tycker det är ett helvete med dagens telefoner...

8. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det är väl ändå in systemchippen som står för den stora förbrukningen utan är väl skärmen ?

Här ligger ju samsung i framkant.. därför dom kan komma undan med lite mindre batterier..
    Men alla har inte samsung...

9. flipp

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Systemchippen har stor betydelse. SD625 och Helio P20 drar ungefär 25-30 procent mindre batteri än föregångarna. Steget från 28/20nm till 16/14/10nm har minskat strömförbrukningen markant.

10. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det innebär inte att den totala strömförbrukningen blir 25-30% mindre

11. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Är detta tråden för försvarande av små batterier?

Jag kan inte uttala mig om Kenzo-konfigurationen men jag kan i.a.f säga att min Max ger utmärkt bra batteritid. Skulle inte få för mig att börja förespråka mindre batterier - man kan ju också tänka logiskt nämligen:

Även om det finns någon "extrem optimering" som gör att 2500 mAh motsvarar 5000 mAh kvarstår ju faktumet att det senare trots allt ger dubbla batteritiden. D.v.s man kan inte "ursäkta" små batterier med "men den är ju så optimerad!" eftersom ett större ger längre batteritid i vilket fall som helst under motsvarande förhållanden. Jag skulle inte påstå att någon enhet ger "tillräcklig" batteritid i så mening att 2500-3000 mAh "räcker".

Snarare känns det som en ursäkt å tillverkarnas vägnar att försöka bortförklara 4000 mAh och större batterier med att "jamen, X är så optimerad så det räcker med 2700 mAh!" Bra för tillverkarna med sådana kunder.;)

Det går också att optimera en Snapdragon 650-försedd enhet på ett sätt som ger rejält utökade batteritider (EX Kernel Manager är bra där) och även att man underklockar prestandaklustret till ungefär 1.3 GHz. Då plockar man också ned argumentet om enheten med det lilla batteriet som "motsvarar" 4000 mAh på Jorden igen också.

Jag tar definitivt 4000 mAh och större batterier före, 2700-3000 mAh är helt enkelt inte tillräckligt.

12. flipp

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vid standby och i samtal är det antagligen ingen större skillnad däremot är min erfarenhet att det är markanta skillnader när man väl använder telefonen för t.ex. surf. Jag ligger på ungefär samma SOT på Xperia XA1 Ultra (2700mAh) och Meizu M3x (3200mAh) som jag tidigare gjort på lurar med batterier på 4000mAh. Man ser samma mönster i tester på GSM:arena och Swedroid, det är numera ovanligt att någon telefon presterar dåligt i batteritesterna.

13. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Man kan också se det som att tillverkare som slänger in 4000mAh eller större batterier tänker "varför optimera X alls? släng in ett större batteri och låt kund släpa på en tyngre mobil med större miljöpåverkan. Dessutom finns det alltid några som köper telefonen efter siffrorna på papperet"

personligen räcker en telefon med 3000mAh för mina behov. Vissa behöver inte mer, andra behöver mycket större batteri precis som vissa behöver alla 4G band, andra inte.

Kristy och flipp gillar detta.
  14. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Syntetiska batteri tester är jag inte mkt för.

Tycker alla dagens telefoner inte tillgodogör mina behov iallafall. När man kan köra full ljusstyrka och surfa 16 timmar så är jag nöjd . Finns ingen telefon som klarar det idag .

15. flipp

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Frågan är hur många som behöver surfa 16 timmar med full ljusstyrka? Nästan inga skulle jag tro. Möjligen när man reser en hel dag från morgon till kväll och nyttjar telefonen mer eller mindre konstant. I vardagen tror jag många inte hinner använda luren mer än 4-8 timmar och de flesta lurar med strömsnåla chip klarar detta.

16. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Mycket underhållande att se vissa försök att bortförklara stora batterier. Jag håller helt med Blackstar här.

Att ha en SOT på t.ex 16 timmar vid full ljusstyrka innebär inte att man nödvändigt skall använda enheten så mycket på en dag utan för att ha marginaler, t.ex att man faktiskt kan använda den fyra timmar under fyra dagar plus standby innan laddaren åker i.

Naturligtvis har vi det här argumentet "men jag är ju aldrig så långt bortom laddningsmöjlighet så varför?" eller så kör man den om batteripackarna.

Vad som blir uppenbart är att ägare av enheter med "små" batterier (runt 3000 mAh) naturligtvis måste försöka vrida diskussionen till att det är "OK" eftersom det annars skulle kunna antyda en brist i t.ex den "perfekta" enheten. Varför ha 5000 mAh när det räcker med 3000 mAh?

Först när enheter har så bra batteritider att man inte behöver fundera över saken (d.v.s strömmen räcker till bra UTAN att man måste plugga i laddaren vid 10% på kvällen) kan vi börja tala om att nivån "tillräcklig" har nåtts. 16 timmar SOT med full ljusstyrka och hård användning är helt klart ett bra riktmärke.

Om det i framtiden kan klaras av med ett 2500 mAh-batteri är det naturligtvis bra (d.v.s om hårdvaran är extremt strömsnål) men med dagens teknik finns det ingen enhet med batterier i den storleksklassen som är "tillräckligt bra" i så mening att det blir "onödigt" med mer. Men det är klart, om ens favorittillverkare ger 3000 mAh "räcker" det naturligtvis.;)

Optimering ersätter inte batterier på 5000 mAh eller mer. Idealet är naturligtvis en väloptimerad strömsnål enhet med batteri i den storleksklassen.

Söker man "tunn och lätt" går det naturligtvis bra, dock faller argumentet direkt när man har med sig ett batteripack i fickan. Ett sådant plus 3000 mAh-enhet blir tyngre och klumpigare än en sak med 5000 mAh eller mer inbyggt.

Men det är klart, varför ha större batteri när det finns eluttag, laddare och batteripackar?;)

Förövrigt får jag påpeka att bl.a Samsung faktiskt har modeller med stora batterier (C9 Pro med 4000 mAh och Snapdragon 653 vilket är en utmärkt kombo).

17. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Kanske är det så att vissa ibland prioriterar tunn/lätt/liten telefon och ibland längre batteritid? Eller så är det bara telefontillverkarna som slåss om tidningsrubrikerna tunnast/lättast.

18. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Min Mi Max räckte inte en hel dag på 12 timmar tor Mönsterås - Gbg med ständigt påkopplad Google Maps, GPS, & diverse annat (mest Bluemail & Whatsapp).

Men det var bara att koppla in laddsladden i bilen, inga problem.

Då var skärmen tänd totalt c.a. 10-11 timmar, det är skärmen som är boven.
    .

19. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 218
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Moto Z Play (förra årets generation) hade/har ju också fantastiskt bra batteritid. Läst om folk som enkelt får ut 12-13 timmar SOT

20. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Varför skall du nöja dig med 5000 mAh? det går ju att bygga telefoner med 10 000 mAh eller för all del 50 000 mAh. Varför inte 200 000 mAh?

Det är ingen här som försöker påstå att det finns en "perfekt" enhet och att någon skulle vrida någon diskussion. Det finns personer här som prioriterar olika.
    Vissa (och denna kategori verkar du tillhöra) vill ha så stora batterier som möjligt och bryr sig mindre om hur stor, otymplig och tung deras telefon är.
    Andra (denna kategori tillhör jag) vill ha en smidig och lätt telefon och kan tänka sig att ladda oftare.
    Det finns inget rätt eller fel här då alla har rätt till till sin egen åsikt i frågan.

@blackstar@blackstar
    Om du behöver stirra in i din telefon 16 timmar om dagen tycker jag uppriktigt synd om dig.

flipp och Psicosis gillar detta.