Dags att börja med postutdelning på helger?

Diskussion i 'Off Topic' startad av bernard, 27 nov 2016.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 877
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I takt som fler och fler handlar på nätet borde det väl ändå bli dags att kika på helgutdelning? Alterantivet borde i alla fall finnas mot ett extra tillägg.

Inledningsvis skulle man kunna dela ut paketen på exempelvis lördagar. Flertalet postombud har ju redan idag öppet över helgen då de allt som oftast är butiker av något slag, så enda bekymret är väl själva utdelningen.

I dag är det väl i princip bara DHL och de andra störrera speditionsfirmorna som delar ut på helger, och då kostar det vansinnigt mycket. Aldrig sett alternativet ens en gång i en nätbutik.

Vad tror ni är det största hindret? Att det är dyrare att ha anställda som jobbar helg?

2. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

största hindret är att det skulle bli betydligt mycket dyrare porto och frakt. lördagsutdelningen som en gång fanns togs bort just på grund av de höga kostnader denna medförde.

3. bernard

Mottagna gillanden:
    46 877
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men det var ju samtidigt under en tid då just paketutdelningen var betydligt mindre. Posten gör i och för sig mindre pengar sedan antalet brev som skickas kraftigt sjunkit, men nog tror jag många vore beredda att hosta upp en extra slant för att få sina grafikkort, kameror, mobiler osv så snabbt som möjligt.

Själv är jag rätt otålig och väljer alltid expressfrakt om alternativet finns.

4. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

kolla hur många som beställer dhl lördagsutdelning, nä inte så många att dhl gör vinst på det. de måste dock ha det eftersom moderbolaget har det. i vissa länder finns dhlkontor på varje större köpcentrum och man enkelt och billigt kan beställa frakt från butik till dörren hemma.

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Största hindret tror jag är oviljan hos kunderna att betala för tjänsten. Jag väljer alltid så billig frakt som möjligt. Helst 0 kr. Det gör inget om jag får vänta några extra dagar.

6. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 846
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Med tanke på att fri frakt alltid är med på topp 3 av vad som är viktigt för kunder i alla undersökningar så tror jag ganska få personer faktiskt är villiga att betala extra för just leveransen.

7. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    De kan till att börja med inte slarva bort post om de bestämmer sig för att börja med utdelning på helger. Posten har mycket att jobba med

8. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 846
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Om jag hade fått önska mig något så är det ett bättre system för att hämta paket, gärna ett box-system á DHLs lösning. Posten stoppar ditt paket i din lokala box-uppsättning, du får ett sms med en kod som du använder för att hämta ut paketet ur boxen. Polaren hade denna typen av lösning i källaren där han bodde i San Francisco, sjukt smidigt att bara gå ner och checka ut paketet efter jobb. Jag behöver ingen Box här i huset, men hellre en box i närheten än att köa på Coop i samma kö som alla som fått betala 3 kr för mycket för sitt smör och de som ska spela på lotto.

e7andy gillar detta.
  9. bernard

Mottagna gillanden:
    46 877
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det hade förstås också varit angenämt att finna en lösning på. Matvarubutikerna som inte byggts i nära tid har ju i regel egentligen inget utrymme för någon ordentlig pakethantering. Det fungerar sällan särskilt bra. Bäst brukar det vara när det finns en förbutik av något slag, men detta saknar exempelvis min butik, så man får stå i samma kassa som alla som skall handla dagligvaror :) Den stackars personalen tvingas ofta släpa stora och tunga paket från postförvaringen till kassan och sedan tillbaka till kunden. Gör nästan ont i ryggen av att bara se på det.

10. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Medhåll. Det är mycket PostNord måste lösa innan helgutdelning ska finnas på tapeten.

11. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

i min stad ligger alla post"kontor" i förbutiker med en speciell postdisk utom 2 som ligger i lokala mackar med speciell postdisk. jag trodde att en speciell postdisk var ett krav för att få hantera posten nuförtiden. mitt postkontor har precis flyttat till ny butik (närmare mig) och den butiken byggdes om med en förbutik/postutlämningsställe.

12. Droid55

Droid55 Guest

Vår närmaste matbutik (Willys) har posthantering dvs. två diskar/kassar. En är avsedd för posthantering och den andra är avsedd för spel och annat.

Det är dock inte ovanligt att posthanteringen hjälper att avbelasta den andra disken/kassan och tvärtom. Man väljer typ av kölapp (Posten/Övrigt) när man köar. Inte ovanligt att postdisken växla kölappar dvs. låter en spelkund gå före en postkund och samma gäller speldisken. Det beror på hur högt tryck det är på varje disk just då.

Håller annars med övriga. Det kan vara ganska lång kö för hämta och lämna in paket från/till Posten. Ibland hinner man gå in och handla innan det är ens tur.

13. Droid55

Droid55 Guest

Samma här. Har aldrig så bråttom att jag betalar mer för snabbare frakt. Väljer att hämta ut hos närmsta ombud framför kortare leveranstid. På Apotea finns det fler fraktalternativ än ett som är gratis, jag väljer alltid den som ligger närmast även om det tar 1-2 dagar extra. DHL/Schenker ligger inte långt ifrån min port medan Posten får jag gå lite längre till.

14. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 202
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Kanske dags att återgå till söndagsstängt för matbutikerna i stället?

Dämpa den hysteriska inställningen att allt måste vara tillgängligt dygnet runt varje dag?

Något parti i Lettland hade visst föreslagit detta för ett tag sedan, på allvar.

15. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag kommer ihåg i DDR-Sverige när jag bodde i en större sossestyrd stad och det enda som fanns var Konsum som var öppet på lördagar 9-13 och stängt på söndagar.

Om du vill återuppleva denna härliga tid så finns det kommunistdiktaturer du kan söka dig till.

För att vara on-topic så tror jag inte lördagsutdelning behövs när paketen kommer fram inom 1-2 dagar inom Sverige och utlämningsställena ändå har öppet på helger.

16. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 202
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    (var är gilla knappen?)

Minns också den tiden, med blandade känslor.
    Söndagar var med tvång familjdagar, fanns inte ens Ikea.

Min omvärldsanalys har länge gått ut på att Sverige har utvecklats sömlöst från en stagnerad korrupt kommunistdiktatur till en stagnerad korrupt fascistdiktatur.

Problemet är bara att nästan alla andra länder är ännu värre.

17. ipnet

ipnet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Skulle tro att fler valde det om inte priset var så ohyggligt högt.
    Det DHL skulle fixa var att de håller va de lovar, att kunna bestämma leverans till dörren inom överenskommen tidsram. Idag står det typ 9:00-18:00, och du måste vara hemma under den tidsrammen.
    Skulle vara bra om jag kunde välja att de kom vid ett klockslag plus minus 30-40min.

18. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

i andra länder så kommer dhl inom 30min från ett angivet klockslag, dock ett klockslag som de angivit då de beräknar en rundtur med paketen varje morgon. att få det vid precis det klockslaget du vill skulle vara nästan omöjligt då du skulle behöva en bil per paket. i alla fall inte långt ifrån en per paket.

19. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    894
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Jag tror postutdelning även på helger/lördagar inte ligger allt för långt fram i tiden. Sverige behöver fler enkla jobb eller lägre tröskel in på arbetsmarknaden om man så vill.. Dels då vi har många nya medborgare från andra länder, men även för inhemska ungdomar som idag har svårt att få jobb.

Brevbärare & budbilschaufför är typexempel på lite enklare jobb där tidigare erfarenhet ej är nödvändigt. Andra exempel är rengöringsarbetare och flyttarbetare, oxå sånt som kommer bli billigare och med ökad tillgänglighet.

Vi är på god väg att få en ny riktig arbetarklass, precis som Moderaterna och framförallt Reinfeldt ville. Få bort människor från ett liv med bidrag och in på arbetsmarknaden. Det kan vara verklighet inom ett decennium, då kan vi ha fungerande postutdelning även på helger :)

20. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 932
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Den är avstängd för vanliga användare i off-topic delen i forumet.

220volt gillar detta.