Dags för en standard till dockning?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Gotten, 19 aug 2011.

1. Gotten

Gotten Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej jag älskar Android telefoner och tycker att dom är mycket bättre än Iphone.
    Men det finns ju en punkt där Iphone fortfarande leder väldigt stort och det är ju på tillbehörssidan.

Till Iphone finns oändligt med dockningsstationer av alla slag och dom säljs överallt.

Till Android finns i princip ingenting pga att alla telefoner har uttaget på olika ställen så det är svårt att göra något bra.

Så är de då inte dags att Alla Androidtelefontillverkare kommer överens om någon standard så att alla har uttaget på samma ställe så att vi kan köra ikapp Iphone på den delen också!

Last edited: 19 aug 2011
  2. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Problemet är att skapa en standard som funkar både för telefoner som galaxy s 2 och xperia x10 mini pro. De är så olika att det inte riktigt funkar. Men det finns lite arbete på det området
    Android Open Accessory Development Kit | Android Developers.

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Fast problemet är inte större än att man får köpa en ny docka till sin nya telefon. Om det nu är en docka man vill ha.

Vill man ha ljud ut så finns alltid 3.5 ut. Om inte telefonen tillåter ljud ut ifrån USB vilket t.ex. min Atrix gör. Då kan du docka allt igenom din USB-port.

Så det är faktiskt inte klurigare än att du måste köpa en docka per telefon du köper. Som tur är så ökar väl antagligen dockan även försäljningspriset med nån hundring eftersom en docka ofta är något man gärna har till sin telefon!

Men å andra sidan skulle jag gärna sett att alla telefoner hade sitt USB-uttag centrerat längst ner på telefonen likt SGS2. Skulle alla haft det skulle man sedan kunnat bygga mer eller mindre universella dockor till alla Android-telefoner.

4. Mikey

Mikey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hade ju inte varit så svårt att göra någon slags universaldocka och sen tillverka en liten adapter till olika telefoner. Kommer ihåg att apple gjorde det för olika sorters iPods för länge sen.

5. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Någon liknande lösning tycker man absolut skulle välkomnas, precis som att micro-usb blir laddningsstandard. Nu använder jag inte docka för tillfället, men det är en smart lösning. Att behöva köpa ny för varje mobil känns dock som ett enormt slöseri.

6. KraXarN

KraXarN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag en mulitladdare där man ställer mobilerna direkt på uttaget den funkar för alla telefoner men dom står lite ostadigt. Det borde funka bättre med en micro-usb i botten och att man har skjutbara sidostycken som på universalhållare som man kan ha i bilen, kanske att man måste kunna skjuta baksidan för att öka stabiliteten och inte vara bunden till någon viss tjocklek. Kan man bara skjuta sidorna tillräckligt mycket så borde inte uttagets placering spela roll.