Dålig 4G i Halmstad (tre)?

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av fluppen, 15 jan 2013.

1. fluppen

fluppen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Jag köpte igår en Note2 LTE, jag var säker på att det var nåt fel på antingen telefon eller mitt abonnemang eftersom jag aldrig kom in i 4G läget, men upptäckte igår att det fanns 4G vid Nyhem i Halmstad, i övrigt har jag inte haft 4G överhuvudtaget och då har jag ändå letat, vart i centrala delar och hela vägen ut mot Tylösand.

Ni som har 4G telefoner i Halmstad eller har erfarenhet av 4G nätet..hur dåligt är det egentligen?

Jag trodde innan mitt köp att det skulle finnas på de flesta platser kring halmstad, är det nåt fel på min telefon eller är det så här värdelöst?

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du kollar på 3s täckningskarta så ser du att det är inte är så bra med 4G-täckning i Halmstad.

http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Tackning--drift/Tackningskarta/

Last edited: 15 jan 2013
  3. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Ja där ser det ju helt fantastiskt ut, jag har aldrig haft högre hastighet än 13 Mbit nånstans i halmstad med denna telefonen.

Hur upplever ni det, är det en glädjekarta eller är det så bra i praktiken?

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    4G-täckningen i Halmstad ser inte så bra ut, var vad jag menade. Så troligtvis är det begränsat med sändare och täckningskartor stämmer sällan, ibland är det bättre och ibland sämre än vad kartan visar. Så jag tycker inte att du ska ha för höga förhoppningar på 4G med 3 i Halmstad just nu.

Sent from my iPhone using Tapatalk

fluppen gillar detta.
  5. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Okej, läste ditt svar för snabbt.. Jag tyckte ändå att det var ganska höga hastigheter på skalan bredvid, hastigheter jag aldrig uppnått, det står visserligen upp till..

Last edited: 15 jan 2013
  6. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Ikväll körde jag runt i Halmstads 4G-tätaste område, där 3s täckningskarta säger att där finns 4G, efter ett bra tag i 4G land, ca 10-15 min, dök 4G symbolen upp och med en svindlande hastighet av 12-14 mbit/sec!!

Ska det verkligen vara såhär?

7. Fisner

Fisner Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet inte om de hjälper dig men jag uppnår ungefär samma, dock med 3g så de verkar vara lite av en glädjekarta.

8. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Ja eller nåt vajjsing med min telefon/abonnemang.

Grymt hade det ju vart om nån som har ett tre 4G abonnemang i halmstad kommenterar här, men det är kanske lite för mkt begärt, ett långskott som dom säger ;)

9. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Kan inte låta bli. Men vafan trodde du? Med tre? Det företaget har jag aldrig hört något positivt om iaf...alla polare, bektanta osv som haft avskyr skiten.

Lämna tillbaka och ta Telia eller Telenor är mitt tips...

10. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Jag har haft tre i en massa år, och har varit sjukt jävla nöjd, har flera vänner och bekanta som likaså varit nöjda med både nät, utbud och priser.
    Det är ofta jag har täckning där vänners Telia, Telenor svikit. Kan inte påminna mig om sist jag inte hade täckning nånstans

Dessutom är deras support jämfört med Telenors helt sagolikt bra.

Jag har inte köpt telefonen med abonnemang, den är köpt löst, abonnemang hade jag sedan tidigare och har alltid varit nöjd, mer eller mindre.

Nu snackar jag 4G nätets kompabilitet vilket jag hittills inte varit imponerad över, men Tre som företag är jag överlag som sagt jävligt nöjd med så jag förstår inte var du får din vetenskapliga bedömning ifrån?

Last edited: 16 jan 2013
  11. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Bedömer min som du vill kalla det vetenskapliga bedömning på hur dom runt omkring mig uppfattat det. Så jävla ofta dom gnäller på att Tre har avbrott i nätet antingen är det fel, underhåll eller liknande.

Många av dom har blivit kasst behandlade när dom varit i butik för att fråga något eller så. Blivit fel vid räkningar/fakturor, dålig täckning osv också.

Men alla känner garanterat någon som kan gnälla på operatör oavsett vilken det är så...Men jag skulle aldrig skaffa Tre men tanke på hur dom runt omkring mig haft det.

Har kört telia själv hela tiden, men går över till Telenor nu i Mars. Aldrig haft problem med Telia. Alltid sjukt trevligt bemött, enastående täckning och precis som du säger, täckning när ingen annan polare haft det. Telenor hade dock bäst erbjudande nu när mitt abonnemang gick ut så tänkte ge dom en chans.

Rätt kul dock att vi uppfattar det så olika när vi nästan bor på samma plats i landet. Nåja.

12. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Tre har ju den något märkliga strategin att täcka landsbygden före tätorter när det kommer till 4G.

Men de har ju satsat väldigt mycket på ett snabbt 3G-nät(som dessutom inte är lika belastat som Telia/Tele2) så de anser väl att behovet är större utanför tätorter där 3G fungerar sämre. 4G kan de (som bekant) bygga på 800-bandet som gör det billigt att ge bra täckning över stora ytor.

Jag kan väl också nämna att Tre inte heller har någon 4G-täckning i Uppsala som är en betydligt större stad. Själv har jag Halebop och de har faktiskt kass 4G här. Enbart de riktigt centrala stadsdelarna är täckta. Så fort man kommer ut i lite avlägsnare bostadsområden så försvinner täckningen. Det skulle ha byggts ut under sista kvartalet, men verkar vara försenat.

Om man vill ha bästa möjliga 4G-täckning idag så är det nog Tele2/Telenor(Net4Mobility) som gäller. Telia verkar ha strategin att primärt bygga 4G där det behövs för att avlasta 3G-nätet och Tre verkar satsa främst på landsbygden där 3G-täckningen är sämre och ingen annan konkurrent redan byggt 4G.

Å andra sidan har ju Tre tlll skillnad från Telia ett fantastiskt 3G-nät så jag skulle inte sörja avsaknaden av 4G lika mycket om jag hade dem :)

fluppen gillar detta.
  13. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Har du meddelat 3 och fått aktiverat tjänsten som ger dig tillgång till deras 4G-nät ?... Måste göras manuellt då telefon och abonnemang är för sig..

14. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Jag jag har aktiverat den, det första jag jag gjorde.

Sen har supporten varit helt underbar från tre nu när jag ringt och klagat, jag fick tom nt till en person som jag kunde återkomma till, han har dessutom ringt upp mig dagen efter och frågat hur det har gått och då kommit med ännu mer förslag och åtgärder..

Jag känner ingen som har 4G hos tre, annars hade det ju inte varit enkelt att jämföra..

Concha gillar detta.
  15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Finns det någon 3Butik i Halmstad? Då skulle du ju kunna gå in där och se om de kan testa 4G på något sätt, t.ex via modem eller så. Kanske någon annan ÅF kan hjälpa till med det också? Sen så stämmer täckningskartor nästan aldrig, utan man får mer se dem som någon visare att det skulle kunna finnas täckning där.

När du åkte runt, lät du telefonen söka själv eller sökte du efter 4G-nät manuellt?

Jag har inte heller haft problem med 3, förra året var det totalt två störningar som drabbade mig - vilket jag tycker är mycket mer än bra. Min pappa har Telia på sin jobbmobil och min mamma har Telia på sin surfplatta från jobbet, de skulle välja 3 alla dagar i veckan - både billigare och bättre täckning samt ett grymt mycket bättre 3G-nät.

De jag känner med 3 är nöjda, de med Telia har det bara för att deras föräldrar har det och inte för att de själva vill, de klagar ofta på att de inte har 3G-täckning utan endast Edge.

Så, det är bra att det finns olika alternativ - så man kan välja en operatör man blir nöjd med! Egentligen borde man testa alla, för att få sin egna erfarenhet. Jag har haft med alla operatörer att göra under 2012, så där jag befinner mig är 3 bäst för mig :)

16. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Ja vi har tre butik och har redan varit där två ggr i detta ärendet, dom är mer stressade än kunniga skulle jag vilja säga.

Jag åkte runt och lät den söka automatiskt samtidigt som jag körde BBK och Speedtest.

Hur söker man manuellt?

17. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Då kan det ha varit så att den anser att 4G-täckningen är för svag för att automatiskt hoppa över.

Kolla under inställningar > mer > mobila nätverk > operatör, eller något sådant. Hittar du något där? :)

18. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Ja där kan jag ju bara välja nätverksoperatörer

19. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu vet jag inte om det går - men kan du ställa in telefonen på endast LTE? För att testa tänker jag - inte för att ha det så konstant då det inte är hållbart.

20. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Nej, det går inte LTE är inkluderad med dom två övriga valen.