Dålig batteri tid.

Diskussion i 'Blade' startad av dixroid, 9 mars 2011.

1. dixroid

dixroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har skaffat mig en ZTE Blade men är inte så imponerad av batteritiden.

Har hört a det finns något knep/ trick för att få en bättre batteritid.
    Är det någon som vet något om detta och kan förklara på ett enkelt svenskt vis hur man går tillväga??

MVH
    dixroid

2. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Här är ett alternativ jag hittade från MoDaCo forumet;
    1. Stoppa i laddaren när telefonen är på. Ladda tills batteriet är fullt och en stund till.
    2. Ta ut laddaren och stäng av telefonen
    3. Sätt i laddaren i telefonen när telefonen är avstängd och ladda den igen tills batteriet är fullt och en liten stund till.
    4. Ta ur laddaren och starta telefonen
    5. När telefonen har startat upp helt (all bakgrundsdata är igång etc) stäng av den igen och stoppa i laddaren för att än en gång ladda tills batteriet är helt fullt och lite till.
    6. Plocka ur laddaren och starta telefonen i clockworkmod recovery och radera "batt stats".

Testa. Vet inte om eller hur det fungerar men det har något med att telefonen inte läser av batteriet rätt.

dixroid gillar detta.
  3. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Om du inte har clockwork, så kan du testa detta också.
    https://swedroid.se/htc-tipsar-desire-agare-om-batteriknep/

Men jag har inte fått något att funka. Men däremot vant mig vid att när telefonen är på 15%, så behöver jag inte få någon panik, den räcker en halv dag till(el 2-3h surf med skärm på, eller hel dag om jag använder lätt). Min mätare är sjukt obalanserad. Första 10% går på några minuter, sen så går resten ner till 15-20% på några h, medans sista biten på mätaren hänger kvar i evigheter. Så batteritiden är eg inte alls dålig, bara att man tror att den är det eftrersom de flesta laddar den när telefonen säger till(runt 15%).

dixroid gillar detta.
  4. dixroid

dixroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tackar för snabba svar.

vad är clockworkmod recovery??
    Är det något man kan ladda hem eller finns det i ZTE mobilen??
    Hur startar ja den i clockworkmod recovery??
    Hur raderar jag "batt status"

6. Plocka ur laddaren och starta telefonen i clockworkmod recovery och radera "batt stats".

5. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Verkl inte helt lätt med alla termer när man börjar med Android. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva clockwork recovery, men det använts för att lägga in nya ROMs, göra backup etc på telefonen. Man kommer åt den genom att hålla volymknappen ner när man startar telefonen, och ist för att starta android så hamnar man där. BIOS för PC kanske är en beskrivning?
    Hur som helst, du har det garanterat inte om du inte vad det är, man måste lägga in det själv. Den ersätter ZTEs egna.
    Om du inte tänker roota och flasha luren med egna ROMs, så vet jag inte om det så lönt att lägga in clockwork. Iofs är det inte direkt svårt, jag rekomenderar verkligen att göra det och lägga in annat ROM än det som följer med din blade. Luren blir så mkt bättre på allt då.

Last edited: 9 mars 2011
    dixroid gillar detta.
  6. dixroid

dixroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK, rena Grekiskan för mig som är ny Android ägare.
    Vad rekommenderar du för ROM och vad blir bättre och hur??
    Ursäkta dumma frågor från en som inte hänger med så bra nu känner jag.

7. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

Det är mycket termer som finns men det är inte svårt när man har läst på lite. Jag skulle rekommendera Japanese Jellyfish som är en 2.2 ROM.

dixroid gillar detta.
  8. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Inga problem, alla är vi gröna någon gång. :)

Fördelen med 2.2 är att luren blir snabbare(på princip allt), du får app2SD(du kan lägga appar på SD-kortet så du inte får slut på internminnet), wifihotspot/usbtethering och säkert något mer jag glömt. Håller med evian om att JJ är den stabilaste romen just nu.

Enklaste guiden jag hittat är denna
    http://android.modaco.com/content/z...how-to-install-a-custom-rom-on-the-zte-blade/
    Steg 1 och 2 är allt du behöver göra, samt du behöver inte ens koppla telefonen till en dator, du kan göra allt i telefonen.
    Finns säkert andra guider på svenska(dessutom ska det finnas en TPF-metod som är ännu enklare, men om något går fel med den, så är man körd).
    Här är en bra ordlista också om du behöver kolla upp något.
    http://android.modaco.com/content/z...1/guide-android-glossary-ideal-for-new-users/

Men vet ej om det är lönt för dig att lägga in 2.2 nu när det kommer en officiellt 2.2 snart till Blade. Det finns redan 2.3 till blade ute om du rotar, men den är lite beta än. Om du rotar din telefon, så kommer du i princip alltid ligga steget före(ibland två steg) de officiella versionerna. Det beror lite på hur datorvan du är och hur mkt du vill mecka med din lur. Som sagt, rekommenderar absolut att rota och lägga in egna ROMs(får ut så mkt mer av din telefon då) och det är inte speciellt svårt. Men om du inte vill lägga ner tid eller orkar läsa på, då kanske det är bättre att bara vänta på officiella 2.2. Upp till dig. :)

dixroid gillar detta.
  9. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Är den nyinköpt kanske du ska ha lite is i magen och inte flasha om den direkt. Officell 2.2 är på väg och batteritiden blir bättre när man laddat den några gånger.

Eftersom Blade haft lite problem med tex damm, pixlar osv kan det vara en fördel att provköra den ett par veckor innan flash för att slippa trixa och greja för att återställa den inför reparationen.

Snabba saker för att minska batteriåtgången är att inte ha på wifi/datasurf om du inte absolut behöver. Stäng även av sync.

Jag har flashat min till Japanese Jellyfish 9. Använder ADW launcher ex.
    Har inte på massa data/sync hela tiden utan har den som telefon helt enkelt.
    När jag vill surfa, kolla youtube sätter jag på surfet då.
    Har riktigt!! bra batteritid :P

groggy och dixroid gillar detta.
  10. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Det där med att batteriet blir bättre efter ett antal laddcykler stämmer verkligen, ge den ett par veckor ifall den är helt ny.

Beror ju helt på användningsområdet men var utan laddare i 8 dagar nyligen och hade då ca 10-15% kvar, använde den dock VÄLDIGT sparsamt då jag befarade att jag inte skulle ladda den på ett bra tag. Kanske en kvart wifi totalt, en del samtal, och lite annat smått, men inge sync, 3G data eller liknande.

Håller också med övriga om att flasha in custom roms ger telefonen ett rejält lyft, min rullar på med JJ, men blir nog CM7 längre fram när den fått mogna lite.

dixroid gillar detta.
  11. dixroid

dixroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

dweebling sa:
    "Är den nyinköpt kanske du ska ha lite is i magen och inte flasha om den direkt. Officell 2.2 är på väg och batteritiden blir bättre när man laddat den några gånger."

Jag har en nyinköpt från Comviq och fick höra i dag när jag pratade med dem att ända sättet att få den uppdaterad till Android 2.2 är att man får skicka in den, inget annat sätt kommer att vara möjligt sa de.
    Kan detta stämma går det inte att fixa på annat sätt??

Har även en inköpt i Finland med 5mp kamera och den lär ju i så fall bli svår att få uppdaterad.

Angående Hur denna tråd började " Dålig Batteri tid " så har jag i dag haft Data Anslutning i min ZTE Blade av aktiverad och endast startat anslutningen vid Datatrafiks behov och VILKEN SKILLNAD, nu kan jag nog klara mig i 2-3 dagar på batteriet så det är verkligen att rekommendera.
    Trodde inte att det skulle göra så mycket, Tack för alla fina tips.

Last edited: 10 mars 2011
  12. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Vet inte om det stämmer, men tror inte det finns någon officiell pc programvara för Blade som skulle kunna användas för uppdateringen. OTA kanske skulle kunna vara ett alternativ?

dixroid gillar detta.
  13. dixroid

dixroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo de sa så och en kompis ringde till ZTEs ny öppnade telefon support och fick samma svar.

OTA vad är det och hur fixar man det??

Ursäkta alla mina frågor. (är helt nybörjare i Android världen)

Last edited: 10 mars 2011
  14. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

OTA är over the air, alltså du gör det på nätet någonstans. Skumt att Telia då sa att det bara går uppdatera den genom att lämna in den. Undrar om deras ROM kommer skilja sig så mkt från ZTEs officiella ROM? Konstigt att ZTE skulle göra en OTA-tjänst då, menar, vem skulle vilja ha en operatörsspecifik ROM då. Speciellt om man måste lämna in den. Fast kommunikationen när det gäller Blade från officiellt håll har varit rätt emotsägelsefullt ofta. Telia, Comviq och ZTE verkar inte ha så bra koll och säger ofta emot varann.
    Mkt bättre att roota då och lägga in custom ROMs.

dixroid gillar detta.
  15. haris13

haris13 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vart stänger man av det?

dixroid gillar detta.
  16. dixroid

dixroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Under inställningar

Gå in på Trådlöst och nätverk

Bocka av Data anslutning

2-3 dagar var att ta i märker jag nu men det förbättrade batteritiden märkbart.

Last edited: 11 mars 2011
  17. dweebling

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag tog av min telefon från laddningen en torsdag morgon. På måndag morgon när jag satte den på laddning igen hade jag 40% kvar..
    Nu vet jag inte riktigt hur snabbt det går åt på slutet förstås.. detta med % kvar får man ju ta med en nypa salt. Det kan ju gå jättesnabbt på slutet eller tvärtom.

Ska för skojs skull se hur länge det räcker nästa ggn jag laddar.
    Det var visserkligen en jobb-helg så jag sitter ju inte och surfar/spela spec mycket.

18. perakesson

perakesson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Läckert! Vilka inställningar hade du? Jag brukar mäta hur mycket batteriet tappar varje natt för att få jämförbara data.

Alla data på, inga väderwidgets, samt kör Juice Defender: tappar 6%

bakgrundsdata av, synk av, wifi av, 3G, inga väderwidgets, kör inte Juice Defender, tappar 8%

bakgrundsdata av, synk av, wifi av, 2G, inga väderwidgets, kör inte Juice Defender, tappar 2%

Stänger av alla data samt har flygplansläge: tappar 0-1%

Slutsats:
    Juice Defender är bekvämt att ha. Den sköter allt automatiskt. Men vill jag spara max, måste jag manuellt slå på o av bakgrundsdata, synk, wifi, när jag vill ha data från internet.
    Problemet med 3G/2G är kanske specifikt för mig som har Tele2. På flera ställen är 3G-täckningen dålig. Stänger jag då av 3G, får jag bättre täckning för samtal, och så drar batteriet mindre. Det finns även en inställning "GSM/WCDMA auto" där telefonen själv ska skifta mellan 2g o 3g beroende på starkast signal. Detta funkar med viss fördröjning, så då riskerar jag att vara helt utan täckning en stund innan telefonen hinner skifta från 3g till 2g. Alltså tryggast att ständigt stänga av 3g, bara köra 2g dvs GSM.

19. brensly

brensly Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vill slå ett slag för appen timeout3g som automatiskt stänger av 3g-anslutningen när man stänger av skärmen. Jag installerade den inatt och den mer än dubblar min batteritid! Nu efter 6 timmar med en del smsande och Facebook-surf mellanåt så är jag nere på 75%, innan jag installerade timeout3g så hade jag haft en bra bit under 50% vid denna tidpunkt. Rekommenderas!

20. dweebling

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har aldrig wifi/data på om jag inte tex ska uppdatera väderappen eller surfa lite.
    Har inte automatiskt skärmstyrka utan har mellanläget som är lagom ljust.
    Har läst på N8 forumet att om man har automatiskt läge på skärmstyrkan så kollar ju sensorn hela tiden omgivningen ljushet och det drar ström..

Har alltid 3G på, har inget val direkt eftersom jag har Tre som operatör.

Ingen sk taskkiller eller juicedefender.
    Ska kolla vid nästa uthållighetstest vad som verkligen dragit ström.
    Jag ringer kanske 20min/dag skulle jag tro. ett par sms, lite surf.
    Får se om jag kan specificera mera sen...

Sen är ju min Blade från mitten av december så batteriet har hunnit med några cykler