Problem: Dålig batteritid TROTS att ha följt alla tips

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av enectrixx, 23 feb 2012.

1. enectrixx

enectrixx Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Köpte min Galaxy S2 i måndags och är hittills nöjd med allt utom den usla batteritiden. Har försökt följa alla tips jag hittat på nätet utan att för den sakens skull stänga av all bakgrundsdata (det är ju trots allt en smartphone) och har frotfarande riktigt dålig batteritid. Faktum är att batteriet gick ner 20% under natten (6 timmar) då den var i flygplansläge med displayen avstängd!

Screenshots på batteristatistiken finns här:
    http://bayimg.com/LaMGaaadN
    http://bayimg.com/LamGcaAdN

Det tog alltså 10 timmar att gå från 100% till 33% och den var i flygplansläge med skärmen avstängd under 6½ av dessa!

Detta har jag på i bakgrunden:
    1 Gmail-konto med push
    1 IMAP-konto med push
    1 Hotmail-konto som kollas varannan timme
    Facebook uppdaterar varannan timme
    Bank-widget som uppdaterar en gång om dagen
    RSS-widget som uppdaterar var sjätte timme
    Viber och säkert några andra appar har push notifications MEN Viber är inte ansluten, Exit:ar alltid appen efter att ha använt den
    Har stängt av uppdateringsintervaller helt i nästan alla andra appar som t.ex. BeyondPod och Google Listen
    GPS & Bluetooth avstängd
    Skärmens ljusstyrka mellan 10-40%

Tasker:
    Sätter telefonen i flygplansläge på natten när skärmen är avstängd (brukar somna med mobilen i sängen medan jag surfar, därför denna inställning)
    Wifi on & off hemma och i skolan baserat på Net-location (OBS! Ej GPS)

Har dessa appar installerade om någon undrar (ifall nån av dom drar mycket batteri):
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Hoppas nån kan hjälpa mig ta reda på vad som slukar batteri :)

2. Ampakin

Ampakin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Vilka tips är det du har följt?
    Är lite lättare att gräva om man vet var du redan varit ;)
    Har du formaterat usb-lagring tex?

Börja med att installera betterbatterystats eller cpu spy så du ser vilka appar som spökar, såg att du hade enheten vaken fast att skärmen var av under en viss tid men det går ju inte att se vad som orsakar det på den skärmdumpen ;)

enectrixx gillar detta.
  3. Ampakin

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Har du uppdaterat den?
    Vad kör du för ngt - 2,3,4, 2,3,5 osv.
    Köpt den ny?
    Provat återställning m.m...

Många frågor ;)

4. kaycee

kaycee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8
    Testa med Juice defender ultimate!

5. enectrixx

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

De man hittar lite var stans - sänka ljusstyrkan, öka tiden mellan mailsynkning, stänga av gps, använda Tasker för att stänga av t.ex. wifi när det inte behövs, osv. Jag har inte formaterat usb-lagringen. Går det att göra utan att återställa själva telefonen (appar osv.) och skulle det hjälpa batteritiden?

Har installerat både betterbatterystats och cpu spy. Får väl se när de har samlat in lite data.

Har köpt den ny. Den kom med Android 2.3.5. Har inte testat att återställa den och är inte särskilt sugen på att göra det heller om jag inte måste :)

6. Ampakin

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Jag vill inte leka pekpinne men kolla in denna tråden först och följ de tipsen där...
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=62658
    Ditt os ligger på över 60% - en del har blivit av med batteriproblemen i 2.3.5 genom att formatera lagringen.. du blir inte av med appar ( har jag för mig :/ ) men däremot bilder och liknande..

Last edited: 23 feb 2012
    enectrixx gillar detta.
  7. enectrixx

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har formaterat USB-lagringen nu och det verkar som att det hjälpte! Visst är det för tidigt att säga men Suspend och events/0 har helt försvunnit i BetterBatteryStats och Android OS är nere på 13%! Får hoppas att det håller i sig! Tack Ampakin :)

8. enectrixx

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nope, suspend och events/0 är tillbaka. Såhär står det i battery stats:
    Since 25 m 31 s
    suspend 0 Sys: 6 s (6 s) Us: (0 s) Starts: 0
    events/0 0 Sys: 5 s (5 s) Us: (0 s) Starts: 0

Funderar också på om jag kanske ska stänga av network-location i Tasker? Under "Partial Wakelocks" står det:
    Since 28 m 4 s
    *network-location*
    Tasker
    4 m 11 s (251 s) Count:227 14,9%

Edit: Android OS har gått up till 30% under kvarten mobilen legat orörd och batteriet har gått ner nästan 3% :( suspend och events/0 står åter högst upp på process-listan. Wifi var på under den här kvarten.

Last edited: 23 feb 2012
  9. Ampakin

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Har du testat rådet om wifi som finns i tråden?
    Edit:läste lite mer noggrant nu, jo - fimpa network location också och se om det hjälper, har för mig att det drog som fan på min..

Last edited: 24 feb 2012
  10. Ampakin

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Jag vet inte riktigt vilka av de tipsen som egentligen gör jobbet, verkar vara olika för alla men kika igenom tråden, testa att tömma cache, ställa in wifi, formatera minneskort om du har något osv... starta sen om luren... funkar ingenting där och det inte är någon app som spökar så kanske en full återställning vore bra? ;)
    Jag hade som sagt också problem med det innan och en återställning hjälpte inte (har jag för mig, kommer fan inte ihåg ;) ).. Tror att minnet och cachen fixade det.

11. Gnubaver

Gnubaver Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

TROTS att du följt alla tips så KAN det vara så att du bara har ett dåligt BATTERI.

12. enectrixx

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har tömt cachen och testat Wifi-inställningen och det verkar inte som att det hjälper. Står att wifi har varit på 1h 58m, vaken 1h 35m och skärmen på 57m i BetterBatteryStats. Något verkar ju definitivt vara fel... Under Partial Wakelocks så har (av 2h 16m) CerberusService varit på 32m, kan den vara det? Även Taskers network-location verkar väcka mobilen ofta. Har även en hel del partial wakelocks på bara några få sekunder, många av dom med hundratals wakelocks :O

Här är min BetterBatteryStats-logg ifall någon supersnäll människa med väldigt mycket fritid som förstår sig på det här råkar komma förbi:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

13. Ampakin

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Nu är ju inte jag expert på detta men Suspend & events/0 verkar ligga på mer normala nivåer nu.

Håll ögonen öppna efter processer som har samma höga värden, som filetransfermanager tex - som är wifidelning.
    Cerberus håller luren vaken en del ser jag - men jag tror inte wakelocks är ditt stora problem. Din propp surrar ofta på grund av k-9 mail, wifi delning, lookout och liknande... wifi delningsbuggen ska vara borta... har du delning på?

Och kasta ut green power, lookout och liknande... Du har så mkt säkerhetsappar i luren att det riskerar bli rundgång ;)

14. corb06

corb06 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch6 Classic
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Mitt batteri håller ca 16-19 timmar per dag. Och då sparar jag inte speciellt mycket på nånting. Skärmen i autoläge, 1 min timeout, inga juice defender eller andra taskkillers, pratar kanske 1 timme om dagen, whatsappar flera gånger i timmen, surfar typ 30-60 min, film 1 timme, wlan på 8 timmar, gps på 8 timmar, skärm på i 4 timmar, ett gäng väderappar och lite annat som uppdateras då och då, viber, skype, whatsapp, facebook messenger igång jämt.

Tycker drygt 16 timmar duger och det är svårt att begära mycket mer när mobilen används så mycket med det lilla batteriet som sitter i. Den är fulladdad innan jobbet och håller hela arbetspasset och hela fritiden. Lagom tills det är läggdags brukar batteriet vara på 10-20 %

Väljer man att stänga av allt roligt eller allt SMART, så är ju inte telefonen speciellt smart. Då kan man lika gärna gå tillbaka till en oldphone med 1 veckas batteri.

15. enectrixx

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

~20% igen umder natten med flygplansläge på... Har avinstallerat Lookout och Greenpower nu. Wifi-delning har jag inte på (har kollat i inställningar), har inte haft på det en endaste gång sen jag köpte telefonen. K-9 Mail vill jag helst fortsätta ha på, push-mail borde man väl kunna ha på utan att batteriet laddas ur såhär snabbt?!

På min iPhone 4 kunde jag till och med ha på location reminders som har gps igång konstant och jag satte den aldrig i flygplansläge under natten och den hade fortfarande _mycket_ bättre batteritid än Galaxy S2! Visst har den större skärm men något måste ju vara på tok, speciellt när corb06 har 16-19 timmars batteritid med sånt som Skype, wifi och gps som ju slukar batteri.

Det verkar som att jag måste återställa den va? :/

Edit: Glömde säga att jag installerat om Cerberus och att dess partial wakelocks har gått ner till nån enstaka minut på 7 timmar så det är nog inte problemet som du säger.

16. Ampakin

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Jag hade nog gjort det, wipat cachen och formaterat... funkar inte det så vette???

Om du testar att gå in i inställningar/program/tjänster som körs och dödar alla tjänster som har wifidelning i namnet... kan du se ngn skillnad?

17. enectrixx

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Verkar som att två wifi-delningstjänster körs, båda med en process och en tjänst var. Wi-Fi-delning och Wi-Fi sharing manager heter de. De startas om så fort jag stoppar dem...

18. enectrixx

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har jag återställt den och det verkar ha blivit ännu värre! På batterianvändning står det att Wifi-delning förbrukat 25%! Detta utan att det ens är på i inställningarna :O Råd?

Edit: Att stoppa tjänsten funkar inte men det verkar som att "Påtvinga stopp" fungerar än så länge. Vad kan ha orsakat att Wifi-delning plötsligt börjar förbruka så mycket batteri utan att vara på?

19. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Inställningar > Trådlöst och nätverk > Wi-Fi och näterverk > Internetdel. och port. hotspot. Är allting av där? Har du startar om mobilen? ;) Tagit ur batteriet i ett tag? ;)

20. enectrixx

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Japp, allt är av där. Så fort jag startar om den startas wifi-delningstjänsten igen (samma sak om jag låter mobilen ligga nån timme efter påtvingat stopp av wifi-delning - tjänsten är där igen). Ska testa att ta ut batteriet nån timme men förstår inte hur det skulle hjälpa.