Dålig GPS-mottagning med Oxygen 2.1.6 ?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av jontep, 18 jul 2011.

1. jontep

jontep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag upplever att efter att jag rootat och lagt in oxygen-2.1.6-rom fått sämre GPS-mottagning. Det jag märkt är att jag i Endomondo tappar GPS-position och bara får "mobilnät-position" och samma sak i Google Maps. Detta i situationer jag inte haft problem med tidigare med HTC Desire original ROM Android 2.2.

Kan detta ha med oxygen att göra, någon som upplevt samma sak?

Påverkas detta av vilken "radio" jag använder. (Är ny på rootning och nya rommar och har nu alltså bara rootat och flashat in oxygen 2.1.6 på min desire.) Har inte riktigt förstått när jag ska flasha in en ny radio som alla skriver om på forumet. Vad påverkar radion och bör jag flasha in en ny för GPS:en eller får jag andra fördelar med det?

Tacksam för svar.

2. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 182

MINA ENHETER

Läste på xda att många har haft problem med just endomondo och Oxygen, jag använder Cardiotrainer problemfritt. Har även testat sportypal och runkeeper utan problem . Du behöver inte flasha in ny radio om du inte v ill, det funkar bra ändå.

3. KennethK

KennethK Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X
    Har också fått problem med min GPS och eftersom jag också lagt in Oxygen 2.1.6 (som funkar utmärkt i övrigt) är man ju misstänksam om det kan ha nåt att göra med saken... Ska testa det mer ikväll efter jobbet....

4. KennethK

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X
    Efter att ha laddat ned "GPS test" appen och konstaterat att det funkade lika dåligt där, så såg jag att det fanns ett kommando där som heter "Clear AGPS". Efter att ha kört detta, så verkar GPS:en fungera normalt igen! Få se om det är en slump (dvs att jag i själva verket har nåt glapp i hårdvaran) eller om det gjorde susen.

5. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag gjorde samma sak, med samma resultat... så jag tror inte att det är en slump...

6. KennethK

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X
    Låter lovande! Fast jag ropar inte hej innan jag använt den som golf-GPS under en runda :)

7. jontep

jontep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ja det låter som sagt lovande. Själv håller jag på att gå på upptäcksfärd mellan olika ROMar och kör nu LeeDroid. Där fungerar GPS:en bättre men i övrigt var jag mer nöjd med Oxygen. Upptäckte att det var ganska skönt att bli av med Sense. Går nog tillbaka till Oxygen om det går att få ordning på GPS:en.

Skulle uppskatta om du KennethK kan kommentera här igen när du testat den som golf-GPS.
    / Jonatan

8. KennethK

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X
    Har testat GPS:en nu i Skydroid på några golfrundor och den beter sig inte normalt. Måste nog lägga tillbaka original HTC ROM, så att jag får veta om det är hårdvarufel eller inte...

9. jontep

jontep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ok, var ju tråkigt. Jag har gått tillbaka till Oxygen nu och provat GPS Test (Clear AGPS). Och nu fungerar Google Maps klart bättre. Tappar väldigt sällan position omotiverat. Spårningen i Endomondo fungerar också bra. Har testat både i bilen och till fots.

Ett förslag till dig kan vara att testa Tracker Booster tillsammans med Skydroid om du inte redan gör det. Kan förbättra din GPS kanske. Jag kör det med Endomondo även om det verkar fungera bra oftast iaf.

10. KennethK

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X
    Gick tillbaka till HTC original ROM och nu fungerade det som det ska. Skydroid låser på GPS snabbt och uppdaterar positionen om jag rör mig litegrann. Med Oxygen 2.1.6 "blippar" GPS symbolen till kort och försvinner sedan...

11. mctomas

mctomas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har ingen GPS-mottagning alls efter uppdaterad radio och senaste MIUI, jag vet inte om det beror på radion eller MIUI dock då jag uppdaterade båda samtidigt, den fungerade bra med gamla radion och oxygen 2.1.6...

12. KennethK

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X
    Lade in officiella 2.3 uppdateringen från HTC och GPS:en funkar normalt där.

13. Winstonsthlm

Winstonsthlm Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Läst en del om att man kan få Radio problem om ROM'en man installerar inkluderar en annan RIL version som inte matchar den Radio version du har installerad.

Det man kan göra är att uppdatera kolla vilken Radio du har och flasha matchande RIL.

Att flasha RIL är tydligen rätt säkert jämtemot att flasha Radio som kan göra "Brik".

Ta bara nandroid backup innan du flashar RIL.

[RADIO] HTC Desire's Family RIL Packages [08 JUN 2011] - xda-developers

App för att ta reda på installerad RIL:

RILInfos_1.1.apk

14. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Men visst ingår RIL'en i romen? Så om jag kör Oxygen 2.2.2 vilken radio funkar bäst ihop med den RIL'en som ingår i Oxygen?