Dålig högtalarprestanda i X10 bekräftat av SE support!

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av gamsun, 31 augusti 2010.

1. gamsun

gamsun Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har under en längre tid gått och irriterat mig på att högtalarvolymen i Experia X10 är extremt mycket lägre än i alla andra Ericsson telefoner jag har och haft genom åren. Jag har stora problem med att höra vad folk säger om jag befinner mig i en något brusig miljö, t ex i bilen. Ringer jag med någon av mina andra mobiler är det inga problem att höra. Jag tänkte förstås att det måste vara något fel på telefonen och ringde därför upp SE support.

Jag förklarade mitt problem och svaret jag fick var att SE är medvetna om att det är en lägre högtalarvolym i X10, än i deras traditionella telefoner. Detta pga att det sitter en helt annan högtalarkomponent i X10. Det är ett medvetet val man gjort och det är inget som kan åtgärdas. Förstår dock inte varför man inte kunde få in en högtalare med normal prestanda för att uppfylla baskravet i telefonen. ATT PRATA OCH LYSSNA.

Jag frågade varför man inte upplyser om detta, så det slipper att komma som en besvikelse när man betalat ett antal tusenlappar. På det svarade killen i supporten att det är väl inget man skjyltar med när man marknadsför telefonen. Orkade inte argumentera med honom mer. Vill bara göra alla X10 ägare och potentiella köpare medvetna om detta, eftersom SE själva inte vill informera oss.

X10 i all ära, för visst är den bra på mycket annat, men nog fasen kan man kräva att man ska kunna föra ett normalt samtal i den, även utan handsfree?

Om de inte fixar detta baskrav ska jag returnera telefonen och köpa en av de andra androidtelefonerna som finns på marknaden. jag har varit trogen Ericsson/SE i 20 år, men bryr de sig inte om detta så får det vara.

Hur upplever ni detta problem?

Last edited: 31 augusti 2010
  2. Fishk

Fishk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Det håller på att komma en fix på samtalsvolymen.

Nog om det.

Sent from my Awesome X10i using Tapatalk

3. gamsun

gamsun Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok , du verkar ha bättre koll än de anställda på SE support. Märkligt att du vet men inte de som bemöter kunderna. Killen jag pratade med sa att han inte visste om det skulle komma någon uppdatering på högtalearen och om det skulle avhjälpa problemet. Han sa dock att högtalaren inte har samma prestanda som de traditionella telefonerna, så möjligheterna är nog begränsade som jag ser det.

4. Fishk

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    SE har ju svarat i forumet att dom ska göra något åt det. Men att de kan ta tid.

Sent from my Awesome X10i using Tapatalk

5. Andros

Andros Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Innebär det även att mottagaren hör mig dåligt? Det är i alla fall vad folk säger när jag prarar med dem i telefonen. Eller är det bara i en riktning?

6. gamsun

gamsun Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den som det visste. Tycker det är mycket rykten och spekulationer. Borde väl inte vara så svårt för SE att tala om vad som gäller i frågan. Att döma av svaret jag fick från SE support, så har man valt en annan högtalare i X10, med begränsade möjligheter till förbättringar. Omd et nu är så som fishk säger att det är en fix på gång, så borde man väl kunna begära att de är lite mer konkreta.

Går problemet att fixa med en uppdatering?
    Om ja, kommer det en fix?
    När kommer fixen?
    Vad kan vi förvänta oss för förbättringar.

Kan man inte öppet från SE ge ett svar på dessa enkla frågor, så skjuter de sig själva i foten. Får man ett svar så kanske man har tålamod att vänta. Får man inget svar, eller luddiga svar, finns risken att flera väljer andra märken. Verkar dock inte som SE bryr sig om det.

Vad gäller mic:en så har jag också upplevt problem med att motparten inte hört vad man säger. Upplever dock inte detta problem lika frekvent som högtalarproblematiken.

7. FearKill

FearKill Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Men lägg ner detta. SE har gått ut med officelt uttalande i deras Forum. Om att dom har lyssnat på kunderna och håller på att arbeta på en fix. Den kommer med 2.1 eller med en senare uppdatering efter 2.1. Så skulle säga mellan 3veckor till 2 månader så kan uppdateringen komma.
    Det är iallafall inget fixat i 2.1 betan som beta testare har fått.

8. gamsun

gamsun Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du en länk till detta uttalande?

9. Fishk

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
  10. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tycker inte det är så gnälligt, ganska viktigt grej ändå.
    För övrigt tycker jag det är lite lågt men har inga problem att höra vad som sägs. Har aldrig haft någon som klagat på att jag hörs dåligt.
    Notera att micen sitter lite konstigt till, kan hjälpa att ändra lite hur du håller i telefonen.

11. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Måste säga att säger kundtjänsten något hos SE så får man tyvärr ta det med en nypa salt. För de kan liksom de flesta kundtjänster säga helgalna saker. Jag tror faktiskt mer på Fishk i det här fallet som verka har en inblick i SE-leden via någon liten mullvad. hihi. Men visst det kan vara så att om man skickar in mobilen för det problemet (om det nu är ett tekniskt problem, vilket jag själv tror) så kanske de lyckats finna en bättre högtalarteknik som de då byter ut den gamla till. Men gör det för dem som har problem.

12. gamsun

gamsun Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska jag be om ursäkt för att jag inte är nöjd med att ha köpt en mobiltelefon för 5000kr som inte går att föra en normal konversation med? Ville jag ha en handdator så hade jag köpt en sådan. Låter som du vill att folk inte ska säga något negativt om X 10:ano_O. Tycker inte att det är helt orimligt att gnälla lite om telefonen inte uppfyller baskraven. Hoppas du inte går i taket nu, men jag tycker detta problem borde ligg högst upp på SE:s lista på fixar:

Fearkill, du skriver ovan att det är en fix på gång. Var har du fått det ifrån. Var har du fått info ifrån att det ska ta mellan tre veckor och två månader? Undrar bara hur du kan veta när SE själva inte vet. I mina ögon ser det ut som att det är dina egna spekulationer som du förmedlar här och gör dom till en sanning. Sådan info kan jag vara utan.

För övrigt har jag läst tråden du hänvisar till ovan. Jag kan inte se att de har lovat någonting, mer än att de arbetar på problemet. Frågan har ju "bara" varit uppe sen april och nu har de "arbetat" på problemet några månader utan att ge information om problemet går att fixa, när det i så fall blir fixat och vilket resultat vi kan förvänta oss. Problemet är att den informationen inte kommer.

Jag är inte nöjd med volymen på telefonen för att jag inte kan använda den som telefon när jag vistas i lite bullriga miljöer. Jag är heller inte nöjd med att man inte får besked om status i ärendet, från SE. Om du tycker att jag inte ska vara missnöjd med detta får stå för dig.

13. FearKill

FearKill Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Men vad är det du inte förstår. Tänk logiskt dom har sagt att den ska komma med 2.1 uppdateringen. Eller en senare uppdatering. Ja 2.1 kommer mellan 19-30 september.
    Och sen får du plusa på någon månad efter det. Om det ska komma en uppdatering.
    För en fix med ljudet kommer det komma. Men finns vissa som inte har något problem.
    Antagligen har många dålig hörsel. Eller så har vissa bättre hörsel.
    Jag själv upplever inte ljudet lågt.

14. Fishk

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Vad är det du vill få ut?
    Sälj din telefon och köp något annat då?

15. gamsun

gamsun Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad jag vill få ut? Är inte det ganska uppenbart? Sammanfattar det hela för dig:

Jag vill ha en telefon som fungerar att prata och lyssna i.

Jag vill ha svar på om den någonsin kommer att fungera i detta avseende och i så fall när.

Svårare än så är det inte.

sälja den och skaffa något annat. Visst, vill du köpa den för 5000?

16. gamsun

gamsun Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var har du sett/hört att den ska komma med 2.1 uppdateringen, eller senare?

Källa?

Dålig hörsel? Tror inte det. Har många med X10 i bekantskapskretsen och alla upplever samma problem, liksom alla på SE:s forumtråd som fishk refererar till. Jag tror snarare att det är så att att många använder telefonen till annat än att ringa med, eller mest pratar i miljöer utan buller och därför inte upplever problemen. Sätt dig i en bil på en motorväg, eller en pub, eller en matsal etc..... med en X 10 och vilken annan SE telefon som helst och jämför. Återkom gärna med resultatet.

17. Fishk

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8

Jamen köp det då istället för att lipa här ?

Det finns inget tidsatt datum !

18. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Gamsun: Läs igenom tråden som Fishk postade en länk till.

Citat:
    Hi Everyone,

I realize I've missed responding to this obviously popular thread, so I wanted to chime in with our voice.

"For those that haven't already read in other related threads: We are reading and acting on these concerns about low volume and otherwise. I realize the timing of actions is not what you are expecting, but we are working.

Remember, if you have specific questions or comments, starting a new thread is always the best way to get an answer to your question from us, or other users.

Thank you all for your patience."

19. Pjuklarven

Pjuklarven Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ni är ju bara för underbara..istället för att bara vara här inne och gnälla över hur mycket han gnäller så varför inte hålla er från den här tråden?

Jag tycker han gör helt rätt i att gnälla över att volymen är otillräcklig
    Det tillhör telefonens primära uppgift och funktion och ska inte fixas efter 2.1 eller närhelst SE behagar, det skulle redan varit löst sedan länge.

SE påstår att det går att fixa via mjukvaran, och med andra ord har dom haft flera tillfällen att skicka ut en lösning i nån av alla dom uppdateringar som gjorts.

Istället förhalar dom och skjuter fram problemet och vi kunder får dras med en produkt som inte ens lever upp till dom enklaste krav som att det ska gå att ringa med den på ett tillfredsställande sätt.

20. gamsun

gamsun Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle detta vara svaret på om problemet går att lösa, när det blir löst och vilket resultat vi kan förvänta oss?

Det säger i princip att de jobbar på problemet och tackar för vårt tålamod. hur någon kan utläsa något mer konkret än så är för mig en gåta.