Fråga: Dålig ISO-inställning i kameran?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av HugSeal, 26 apr 2012.

1. HugSeal

HugSeal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Som rubriken säger. JAg har fått min telefon och det jag reagerade på först var att bilderna blev så fruktansvärt brusiga. Insåg att det berodde på att kameran ställer in hösta möjliga ISO-värde när man har auto-läget i, detta i ett taklampebelyst rum.

Jag tar hellre en lite mörkare bild som inte är täckt av färgglada prickar än ljus konfetti. Hur är eran erfarenhet av ISO-inställnigen på kameran? Är ISO-inställnignen så dålig för er också? fungerar det bättre utomhus elerl när det är mörkare för att den har tillräckligt ljus/att blixten går in och ISO sänks?

Kan fixa lite bilder om folk vill se.

En annan sak jag ätnkt på är att den knappt verkar fokusera för att den vill vara så snabb som möjligt med att ta bilden.

2. fruktsallad

fruktsallad Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Släng gärna upp lite foton så man kan kika. Jag håller med om att bruset är onödigt högt och att den knäpper bilderna nästan oroväckande snabbt. :-)

3. dattacine

dattacine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Automatiken i en digitalkamera (vilken som helst) blir aldrig bra för alla möjliga ljusförhållanden, plus att mobilkameror har löjligt små sensorer så ljuskänsligheten är liten. För att få ut max av en kamera får man lov att köra inställnignar mannellt.

4. SKIBBE

SKIBBE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Du har ju manuell fokus genom att peka på skärmen om auto inte fokuserar där du vill. för speed måste man offra något.

5. combatman

combatman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Dra ner exponeringen under Bildjusteringar om du önskar en mörkare bild.

6. dattacine

dattacine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Till att börja med så är det ju bara att ställa in iso manuellt, men räkna med att få suddiga bilder istället om du inte har extremtstadiga händer. Att försöka anväda någon form av stöd rekommenderas.

7. Hagel

Hagel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Varken fokusering eller exponering har med detta fenomen att göra då det är ISO inställningarna som gärna blir lite väl höga vilket styr slutartid och därmed ljuskänsligheten om jag kommer ihåg rätt.

Jag kan hålla med om att den går onödigt högt upp i vissa lägen, vilket resulterar i "grainy" foton (kommer inte på svenskt ord just nu, är lite för bakfull för att fungera på alla processorkärnor tror jag)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

8. PiZZaMaN

PiZZaMaN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tycker kameran tar kort utan att ha ställt in fokus ibland.
    Håller man inne och tar många kort kanske "slutaren" låter 10-12ggr men sen blir det bara ändå 4-5 kort. tycker även dom är gryniga ibland.
    Även vitbalansen vid kort med fotolampan har jag haft lite knas med.

Största problemet för mig är dock bildstabiliseringen som funkar uselt. Får ofta suddiga kort för att telefonen rör sig när kan trycker på skärmen för att ta kortet och då trycker jag försiktigt.

EDIT: kom på en grej till. Låg i morse och lekte med telefonen i sovrummet och dörren var öppen delvis och solen låg på. Oavsett om jag tryckte på dörren eller morka väggen verkade inte kameran ställa om ljusinställningen. kanske alltid går på mitten av skärmen. Ganska säker på att min Desire ställer in ljuset efter det jag tryckt att fokusera på.

Last edited: 30 apr 2012
  9. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Håller med om att auto ISO är dålig, framförallt i dåliga ljusförhållanden och när blixt används. Jag har börjat ställa den manuellt och får mycket bättre bilder. I bra ljus så använder jag dock auto ISO för det mesta.

10. combatman

combatman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Drar man ner på exponeringen så väljs samtidigt ett lägre ISO-tal = mindre brus. Man kan även manuellt minska ISO, men får då en längre slutartid vilket kan ge skakoskärpa. Om man tar stöd mot något, typ vilar luren mot ett bord, minskar denna oskärpa.