Fråga: Dålig kontakt i USB-C/laddar inte - hur fixa?

Diskussion i 'Allmänt' startad av d-b, 1 maj 2025 kl 14:27.

1. d-b

d-b Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har en telefon med ett antal år på nacken. Senaste året eller så har den börjat bli svår att ladda. Bara vissa sladdar fungerar och bara åt ena hållet (ja, trots att USB-C ska vara vändbart verkar det vara skillnad). Det blir inte heller något "klick" när man stoppar in sladden men det har fungerat, men långsamt blivit sämre.

Igår tänkte jag att jag skulle se om jag kunde göra något åt situationen och tog en plast (nylon?) tandpetare och petade runt lite i kontakten för ett få bort damm, skräp mm men fick inte ut något så testade även med tryckluft på burk, också det utan synbart resultat.

Men, efter detta så laddar telefonen inte alls! Har försökt alla mina gamla trick! Vad ska jag göra?

Spontant tror jag att ursprungsproblemet är en kombination av att kontakten i telefonen "sandpapprats" ned under åren och alltså inte riktigt lever upp till måtten längre. Detta kombinerat med damm och annat har gjort anslutningen dålig. Alltså naturligt åldrande.

Vad gäller tandpetaren så är den väldigt mjuk och böjer sig lätt. Tror knappast den skadat något bleck mer än de skadas av när man kopplar in USB-sladden. Däremot, tryckluften kan ha orsakat problem: den är 99 % "avfuktad" men trots det blev det vatten (?) i kontakten när jag använde den, troligen pga allmänna gaslagen - dvs när tryckluften kom ut ur burken sjönk trycket och då sjönk även temperaturen varpå fukten i den omgivande luften kondenserades. Så fort temperaturen återställdes så försvann fukten. Telefonen är dessutom vattentät så jag tror egentligen inte att detta heller var något problem (mer än att man inte kan ladda när det är fukt i kontakten, men detta var igår kväll så idag borde ev fukt dunstat).

Kan även tillägga att jag kände lukten av drivgasen när jag använde tryckluft men den borde väl inte heller vara något problem.

Det kan ju vara så att lite damm mm faktiskt upprätthöll (dålig) kontakt innan jag rengjorde och nu är den bortblåst. Eller så har metallen i kontakten oxiderat.

Man skulle vilja hälla i någon alkohol, syra etc i kontakten som löser upp oxid, fett mm. Finns sådant?

2. d-b

d-b Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Upptäckte just att den faktiskt laddar, men utan att den rapporterar laddning. Dvs jag ansluter sladden, inget händer (ingen avisering om att den börjar ladda, batterisymbolen visar inte laddning etc), den ligger en timme och batteriprocenten har faktiskt gått upp. Gissar att det finns något tröskelvärde för att den ska rapportera laddning.

Hursomhelst, frågan kvarstår - hur förbättrar jag kontakten så att den laddar ordentligt?

3. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701

MINA ENHETER

Elektronikrengöring, 400 ml

Men jag tror mer på damm i porten ändå. Det brukar bli ganska komprimerat med tiden när man håller på att trycka i laddkabeln. Så jag brukar använda en nål istället, för tandpetare i plast brukar vika sig och vara för klena för att få bort dammet.

Det enda du har lyckats med nu är förmodligen att fluffa till dammet lite, därför du inte får i kontakten ordentligt.

NiklasO gillar detta.
  4. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 858
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, det brukar vara rätt hårt packat i botten. Man får ta i lite och jag brukar också köra med något hårdare, typ nål.

5. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    918
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Allvarligt? Använder ni alltså en metall nål för att rengöra usb porten??
    Jag är mycket skeptisk till att använda elektriskt ledande material för det... men vad vet jag, är usb portarna så pass skyddade för kortslutning?

Trådskaparen bör passa på att se till att backup på allt viktigt i telefonen finns innan han börjar peta med något mer...

På reels har man sett folk använt smältlim i porten som sedan petats ur och dammet följt med... Inget jag skulle tordas göra heller.

Tandpetare i trä kanske kan fungera?!

Last edited: 2 maj 2025 kl 05:27
  6. d-b

d-b Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag håller med dig! Därför tycker jag tryckluft och sprit borde vara "lagom".

7. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 858
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, skyddade. Jag vet att man ska undvika det. Jag undviker kontakterna så gott jag kan och hittills har det gått bra. De tandpetare i trä jag har testat har varit för tjocka. Vet att det finns platta varianter men de är ofta rätt mjuka.

Edit smältlim skulle jag aldrig testa och speciellt inte med usb-c. Lightning har i alla fall inte pinnarna i mitten som usb-c har.

Har för övrigt aldrig varit med om en dålig usb-c-port. Än så länge. Det har handlat om smuts i kontakten eller dålig kabel.

Last edited: 2 maj 2025 kl 11:17
  8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 053
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tryckluft får man tyvärr inte ut något i princip. Har testat med det

NiklasO gillar detta.
  9. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 858
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Har samma erfarenhet.

10. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701

MINA ENHETER

Det har jag alltid gjort, har inte hänt något. Det går ju att fylla hela porten med vatten utan att det händer något, telefonen säger bara att det är vatten i porten och att det inte går att ladda innan det torkat. Så ja, dom lär ju ha skydd mot kortslutning.
    Men är man nervös så kan man ju stänga av telefonen innan.

View: https://youtu.be/y_8eALtUPuE?si=NAOZL1SN6YhBkx5G

11. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    918
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Ja jävlar... nu var det iofs ingen usb-c, men ... those who try, please tell us :)